نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

مباحث متفرقه گونه‌های مختلف «شخصیت شرور» در داستان‌ها

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,029
پسندها
2,984
امتیازها
16,473
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #1
خلق «شخصیت شرورِ» باورپذیر و جذاب در داستان ها، یکی از پرچالش‌ترین مراحل برای نویسندگان به شمار می آید. «شخصیت شرور» باید ویژگی هایی فراتر از افراد عادی داشته باشد، اما نه تا حدی که به کاراکتری غیرقابل باور تبدیل شود؛ این شخصیت همچنین باید تهدیدی برای کاراکتر «قهرمان» در داستان باشد، و در فرآیندِ رسیدنِ روایت به نقطه‌ی اوج نقش ایفا کند.

از آنجایی که شیوه هایی گوناگونی برای رسیدن به این اهداف در داستان ها وجود دارد، نویسندگان از گونه ها و قالب هایی متفاوت اما تکرارشونده برای خلق «شخصیت شرور» استفاده می کنند. در این مطلب به شکل خلاصه با پنج کهن‌الگو یا قالب برای «شخصیت شرور» و ویژگی های هر کدام بیشتر آشنا می شویم.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kuroyami

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,029
پسندها
2,984
امتیازها
16,473
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #2

فرمانروا در سایه​

این گونه از «شخصیت شرور»، قالبی کلاسیک در داستان های «فانتزی» و «علمی تخیلی» به شمار می آید. «فرمانروا در سایه» دارای ویژگی هایی مشخص است، از جمله در دسترس نبودن برای سایر کاراکترها، داشتن جنبه هایی اسرارآمیز و ماورایی، و حکمرانی بر قلمرویی معمولا بزرگ همچون یک حکومت پادشاهی یا امپراتوری. «شخصیت های شرور» در این قالب، معمولا ظاهری به‌خصوص دارند که هراس‌انگیز و تشویش‌آور جلوه می کند.

«فرمانروا در سایه» با در اختیار داشتن ترکیبی قدرتمند از جادو، پنهان‌کاری، و تهدید، برای برانگیختن عواطفی همچون هراس، شگفتی و احساس ناامنی در مخاطبین طراحی شده است. این گونه از «شخصیت شرور» باعث می شود غلبه بر مشکل نهایی در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kuroyami

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,029
پسندها
2,984
امتیازها
16,473
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #3

شاهزاده مردد​

این گونه، «آنتاگونیستِ» خوش‌ظاهر و دانایی است که در ابتدا مشکلاتی را به وجود می آورد اما درنهایت در مواجهه‌ی میان «نیکی» و «شر»، «نیکی» را انتخاب می کند. «شاهزاده‌ی مردد» اگرچه عاشق دستور دادن است و ظاهری چشمگیر دارد، اما معمولا در گذشته و اکنون خود با سختی ها و رنج هایی روبه‌رو بوده است که باعث برانگیختن احساس همدلی در مخاطبین می شود. این گونه معمولا در داستان های بلند به عنوان «شخصیت شرور اصلی» به کار گرفته نمی شود بلکه ارتباطی نزدیک با او دارد—به عنوان نمونه، از شخصیت «فرمانروا در سایه» دستور می گیرد.

بسیاری از مخاطبین به کاراکترهای خوش‌ظاهر با پیشینه‌ی تاریک علاقه‌مند می شوند، و این موضوع ممکن است مخاطبین را به طرفداری از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kuroyami

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,029
پسندها
2,984
امتیازها
16,473
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #4

دوست پلید​

این کهن‌الگو، «شخصیت شروری» است که «قهرمان» می تواند با او همذات‌پنداری کند. او ممکن است دوستِ «قهرمان» یا صرفا فردی با پیشینه‌ای مشابه باشد. «دوست پلید» در گذشته شرور نبوده، اما وقتی موقع تصمیم‌گیری فرا رسید، طرفِ «شر» را انتخاب کرده است. در حالی که «قهرمان» تلاش می کند به شیوه هایی اخلاق‌مدارانه از پس مشکلات برآید، «دوست پلید» پاسخِ بدی را با بدی می دهد، تا حدی که پس از مدتی دیگر تفاوتی با دشمن خود ندارد. کهن‌الگوی «دوست پلید»، هم به عنوان «شخصیت شرور ثانویه» و هم «شخصیت شرور اصلی» مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از این قالب، روشی عالی برای عمق بخشیدن به شخصیت «قهرمان» و خلق تنش دراماتیک است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kuroyami

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,029
پسندها
2,984
امتیازها
16,473
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #5

اغواگر​

این گونه، «شخصیت شرورِ» جذاب و حیله‌گری است که هنگام به ورود به صحنه، تمام توجهات را به خود جلب می کند. اگرچه «اغواگر» نیز معمولا به عنوان «شخصیت شرور اصلی» مورد استفاده قرار می گیرد، از بسیاری جهات، نقطه‌ی مقابلِ «فرمانروا در سایه» در نظر گرفته می شود. این کاراکتر به جای مرموز و منزوی بودن، حاضر و در دسترس است. او به جای به تن کردنِ شنلی سیاه، احتمالا با زرهی طلایی یا جامه‌ای سفید در صحنه حضور می یابد. تهدید و خطرِ این شخصیت، در زیر لبخند صمیمی و صحبت های دوستانه‌ی او پنهان می شود.

«اغواگر» طراحی شده تا در هر صحنه‌ای که حضور می یابد، تمام توجهات را به خود جلب کند. برخلاف کهن‌الگوی «فرمانروا در سایه»، «اغواگر» با...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kuroyami

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,029
پسندها
2,984
امتیازها
16,473
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #6

دشمن قدیمی​

این قالب، پیشینه‌ای مشترک با «قهرمان» دارد و به دنبال انتقام از او است. «دشمن قدیمی» از مدت ها پیش در حال نقشه کشیدن برای انتقام بوده، اما انجام این کار به تازگی امکان‌پذیر شده است: شاید او اکنون به اندازه‌ی کافی بزرگ شده تا به نبرد برود، شاید بالاخره جایی که «قهرمان» در آن پنهان شده را پیدا کرده، یا صرفا به قدرت هایی جدید دست یافته است. در هر صورت، «دشمن قدیمی» آماده است تا مشکلاتی را برای «قهرمان» به وجود آورد و گذشته را به این شخصیت یادآوری کند.

این قالب نیز مانند «دوست پلید»، جنبه‌ای شخصی را به داستان اضافه می کند. داستان‌نویسان با استفاده از کهن‌الگوی «دشمن قدیمی» فرصت این را به دست می آورند که در گذشته‌ی «قهرمان» کاوش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kuroyami

Ghasedak.

پرسنل مدیریت
مدیر تالار کتاب
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,029
پسندها
2,984
امتیازها
16,473
مدال‌ها
15
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #7
توجه به این نکته مهم است که می توانیم از چندین «شخصیت شرور» با قالب های گوناگون در داستان خود استفاده کنیم—کاراکترهایی که در مسیر «قهرمان» برای از میان برداشتن مشکل اصلی که روایت را به پیش می برد، مانع ایجاد می کنند. استفاده از تعداد کمتری از «شخصیت های شرور»، به معنای در اختیار داشتن زمان بیشتر برای شخصیت‌پردازی است. نویسندگان هنگام خلق رمان، به شکل معمول فضای کافی برای پرداختن به یک «شخصیت شرور اصلی» و همچنین یک «شخصیت شرور ثانویه» را در اختیار دارند. پس از این که «شخصیت شرور ثانویه» از میان برداشته شد، «قهرمان» آماده‌ی رویارویی با دشمن اصلی خود می شود.

_ایران کتاب
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Kuroyami
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

عقب
بالا