متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

آموزشی مروری بر نکات ادبیات کنکور

  • نویسنده موضوع NASTrr
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 8
  • بازدیدها 543
  • کاربران تگ شده هیچ

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,917
پسندها
55,449
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #1



این بدبختی وقت‌گیری هست که گریبان‌گیرمون شده
حالا این تموم شد هزارتا اختیار و ناز و ادای دیگه رو سرمون دراورد

برای تقویت هر حس باید اون رو تمرین بدیم، شنیداری و درک موسیقی شعر هم نیاز به تمرین داره.
اینجا سعی می‌کنم محتوای مناسب برای یادگیری و تمرین اوازن همسان رو آپلود کنم.
توی خود این تایپک تست‌های مربوطش رو می‌ذارم اما اگر وقت بشه یه تایپک آزمون‌ هم ایجاد می‌کنم(اگر کسی هست بتونه انجامش بده خیلی خوشحال میشم بهم پیام بده)

نمی‌دونم دیگه برای شروع تایپک چی بنویسم. تاب نوشتن یه چیز رسمی و جدی هم در من نیست فعلا درکل بدونین که پلاس می‌شیم اینجا روی سماعی وزن‌های همسان تمرکز و تمرین کنیم:gost:

~.مدیریت تالار درسی و دانشجویی.~
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,917
پسندها
55,449
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #2
منبع: قلمچی
اصول کلی اسامی اوزان عروضی (بحر)
اگر محتوای کاملش رو می‌خواید همین عنوان سرچ بزنید. چون من مقدمات و اینجور توضیحات اضافه رو حذف کردم اون اصل مطلب بمونه...✓حوصله یک عدد سال آخری نمی‌کشه اونقدر صغرا کبرا بخونه، اگرم بخونه برای نرسیدن به محتوای اصلیه​

در این درس‌نامه مفاهیم این مبحث را طی 6 اصل کلی مرور می‌کنیم:

:fire: اصل اول
کلمه‌ی دوم (گاهاً سوم) این اسامی مبین تعداد ارکان است که با توجه به بیت مشخص می‌شود. (لذا مصراع مبنای شمارش نیست.)

• اگر بیت...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,917
پسندها
55,449
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #3
:fire:اصل دوم
- حذف یک یا دو یا سه هجا از آخر رکن پایانی هر وزن باعث می‌شود تا اوزان جدیدی پدید بیاید که با وزن اصلی هم گروه هستند.
- مثلاً مفاعیلن پس از حذف یک هجا از پایان به فعولن و پس از حذف دو هجا به فعل تبدیل می‌شود.
- اگر رکن پایانی کامل بود و هیچ هجایی از آن حذف نشد، «سالم» است و غیر این صورت «محذوف».

:fire:اصل سوم
13950904Pltn123301.jpeg
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,917
پسندها
55,449
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #4
:fire:اصل چهارم
«مکفوف» جایی است که مفاعیل در وزن داشته باشیم. این مورد یک استثنا دارد و آن هم زمانی است که مفاعیل به‌خاطر این‌که رکن پایانی است و هجای پایان مصراع هم همیشه بلند است به مفاعیلن تبدیل شده است. (اشاره به وزن مفعول فاعلات مفاعیلن)
:fire:اصل پنجم
«منسرح» در جایی استفاده می‌شود که «مفتعلن فا» در وزن داشته باشیم.

:fire:اصل ششم
هرگاه پس از مفعول:
هجای بلند بیاید: مضارع اخرب
هجای کوتاه بیاید: هزج اخرب​
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,917
پسندها
55,449
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #5
این تایپک رو برای درک بهتر بحرها ایجاد کردم ← آموزشی | اصول کلی اسامی اوزان عروضی (بحر) | انجمن رمان نویسی یک رمان

:butterfly:/ توی سال دهمی بجای مطالعه این تایپک بشین روی تقطیع کار کن. تا پایه رو درست بلد نباشی اینم خوب یاد نمی‌گیری پس هر وقت تقطیع رو بدون هیچ مشکلی انجام دادی بیا اینجا.
حتی اگر یازدهم و دوازدهمی ولی هنوز روی تقطیع مشکل داری این تایپک بدردت نمی‌خوره :broken-heart_1f494:



:butterfly: حالا که تقطیع رو بلدی هر روز چندتا شعر انتخاب و تقطیع کن. ( یکی دوتا شعر کافیه ولی اگر خیلی علاقه داری پنج‌تا...بیشتر از این نیاز نیست)
++ حتما هجاها رو زیر هم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,917
پسندها
55,449
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #6
رخ زعفران‌رنگ آمدم‌، خَم‌داده چون چنگ آمدم
در گور تن تنگ آمدم ای جان با‌پهنا بیا

رخ | زع‌‎‌‎‍‏ | ف | ران​
رن | گا | م | دم​
خم | دا | د | چن​
چن | گا | م | دم​
در | گو | ر | تن​
تن | گا | م | دم​
ای | جا | ن | با​
په | نا | ب | یا​
مستفعلن​
مستفعلن​
مستفعلن​
مستفعلن​
...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,917
پسندها
55,449
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #7
یادتونه گفتم خجالت نکشید از خانواده و... اون فقط برای بلند بلند شعر خوندن نبود.
تو وقتی شروع کنی با ریتم و حس و حال شعر رو خوندن ناخودآگاه وزن رو رعایت می‌کنی
یا اگر بخوای ادای شجریان رو دربیاری یجاهایی رو کشیده می‌خونی _این رو همین حالا با صدایی که خودت بشنوی روی بیت پست بالا امتحان کن_

تن تن تتن = مس تف علن
مغز تو ریتم رو دوست داره بخاطر همین اگر یه مدت پیش رفیقت که تجربی خونده یا خانوادت تکرار کنی این حرکت رو اونا هم ریتم رو متوجه میشن و درک می‌کنن. این ادراک یه تمایل از طرف مغزته که زیبایی‌ها رو دوست داره.


وقتی بچه بودم توی عروسی‌هامون مهتر میاوردن و اینا از نقاره استفاده می‌کردن[ATTACH type="full"...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,917
پسندها
55,449
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #8
*سعی کنید تا حد امکان از شعرهای کتاب استفاده کنید چون وزن‌های عروضی تعدادشون خیلی زیاده و ما فقط چندتاشو می‌خونیم.
«سعدی! چو جورش می‌بری نزدیک او دیگر مرو»
ای بی‌بصر! من می‌روم؟ او می‌کشد قلاب را

سع دی چ جو​
رش می ب ری​
نز دی ک او​
دی گر م رو​
ای بی ب صر​
من می ر وم​
او می ک شد​
ق لاب را​
مستفعلن​
مستفعلن​
مستفعلن​
...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NASTrr

NASTrr

پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
سطح
42
 
ارسالی‌ها
7,917
پسندها
55,449
امتیازها
96,873
مدال‌ها
56
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #9
یه معرفی برای کسایی که سماعی کار می‌کنن خیلی بدرد بخوره
 
امضا : NASTrr

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا