- تاریخ ثبتنام
- 18/11/18
- ارسالیها
- 33
- پسندها
- 174
- امتیازها
- 490
- مدالها
- 1
سطح
1
- نویسنده موضوع
- #1
مبانی نظری چامیک
چامیک یا بوطیقا (Poetics) از دل مهی کهن بیرون میآید، جایی که ارسطو برای نخستین بار کوشید سازوکاری برای آفرینش ادبی ترسیم کند، نه برای ستایش چامهگر، بلکه برای فهم نیروهایی که اثر را به حرکت وامیدارند. نثر را باید همچون تفنگی روی میز گذاشت: ساده، بیپیرایه و آمادهی شلیک، بوطیقا نیز همین را از ما میخواهد، دیدن سازوکار نهان متن، بیآنکه زیادهگویی کنیم. از دید من برابر پارسی مناسب برای بوطیقا واژهی چامیکاست.
اما چامیک تنها یک دستور ساخت نیست، بلکه نظامیست که از دل ضرورتهای اثر میروید، نه از بیرون. نقد ادبی معمولا پسینیاست، در مقام قضاوت مینشیند و حکم میدهد، در حالی که چامیک پیشینیست سرچشمهی آفرینش، موتور محرک، و قانون نانوشتهای که نویسنده را راه میبرد...
چامیک یا بوطیقا (Poetics) از دل مهی کهن بیرون میآید، جایی که ارسطو برای نخستین بار کوشید سازوکاری برای آفرینش ادبی ترسیم کند، نه برای ستایش چامهگر، بلکه برای فهم نیروهایی که اثر را به حرکت وامیدارند. نثر را باید همچون تفنگی روی میز گذاشت: ساده، بیپیرایه و آمادهی شلیک، بوطیقا نیز همین را از ما میخواهد، دیدن سازوکار نهان متن، بیآنکه زیادهگویی کنیم. از دید من برابر پارسی مناسب برای بوطیقا واژهی چامیکاست.
اما چامیک تنها یک دستور ساخت نیست، بلکه نظامیست که از دل ضرورتهای اثر میروید، نه از بیرون. نقد ادبی معمولا پسینیاست، در مقام قضاوت مینشیند و حکم میدهد، در حالی که چامیک پیشینیست سرچشمهی آفرینش، موتور محرک، و قانون نانوشتهای که نویسنده را راه میبرد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.