- تاریخ ثبتنام
- 18/11/18
- ارسالیها
- 40
- پسندها
- 178
- امتیازها
- 503
- مدالها
- 1
سطح
1
- نویسنده موضوع
- #1
چامیک داستایوفسکی: چندآوایی و اخلاق
چامیک داستایوفسکی، یکی از برجستهترین نمونههای چامیک از دل همان پرسشی برمیخیزد که ریشهی هر چامیک واقعیست: چگونه حقیقت در روایت جان میگیرد، آن هم نه بصورت آوایی واحد، بلکه همچون همهمهای درونی که هر لحظه از جایی سر برمیآورد؟ اگر چامیک یونانی بر نظم استوار بود و چامیک تازی-پارسی بر موسیقی واژه، داستایوفسکی نقشهای دیگر میگشاید، نقشهای که در آن حقیقت نه در حکم نهایی راوی، بلکه در کشاکش آواهای متضاد معنا میشود. اینجا جهان نه یکپارچهاست و نه رام، و نویسنده نه پیامبریست از فراز، بلکه شنوندهایست میان غوغای جان انسان.
برای فهم داستایوفسکی باید بجای تماشای صحنه، به درون آواها قدم گذاشت.
چندآوایی (Polyphony) در آثار او، تنها آرایهای روایی نیست،...
چامیک داستایوفسکی، یکی از برجستهترین نمونههای چامیک از دل همان پرسشی برمیخیزد که ریشهی هر چامیک واقعیست: چگونه حقیقت در روایت جان میگیرد، آن هم نه بصورت آوایی واحد، بلکه همچون همهمهای درونی که هر لحظه از جایی سر برمیآورد؟ اگر چامیک یونانی بر نظم استوار بود و چامیک تازی-پارسی بر موسیقی واژه، داستایوفسکی نقشهای دیگر میگشاید، نقشهای که در آن حقیقت نه در حکم نهایی راوی، بلکه در کشاکش آواهای متضاد معنا میشود. اینجا جهان نه یکپارچهاست و نه رام، و نویسنده نه پیامبریست از فراز، بلکه شنوندهایست میان غوغای جان انسان.
برای فهم داستایوفسکی باید بجای تماشای صحنه، به درون آواها قدم گذاشت.
چندآوایی (Polyphony) در آثار او، تنها آرایهای روایی نیست،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.