- تاریخ ثبتنام
- 18/11/18
- ارسالیها
- 49
- پسندها
- 188
- امتیازها
- 503
- مدالها
- 1
- نویسنده موضوع
- #1
معماری روایت
پیش از آنکه وارد جزئیات فنی روایت شوم، از زاویهی دید و زمانپریشی گرفته تا چندآوایی و شارهی ذهنی، باید بگویم که این شگردها تنها ابزارهایی پراکنده نیستند، هرکدام بخشی از معماری پنهانیاند که جهان روایت را میسازد. نویسنده با انتخاب هر شگرد، نوعی موضعگیری چامیکی اتخاذ میکند: تصمیم میگیرد حقیقت چگونه دیده شود، ذهن چگونه شنیده شود و رویداد چگونه معنا بگیرد. بهمین دلیل، شگردهای روایی تنها چگونگی گفتن نیستند، بخشی از چرایی گفتن نیز هستند. هر کدام از این شگردها راهیاند برای شناخت اینکه چگونه باید روایت را از گزارش صرف متفاوت کرد و به آن جان، آوا و جهانبینی بخشید.
زاویهی دید: نقطهای که جهان از آن آغاز میشود
زاویهی دید مهمترین تصمیم نویسنده در لحظهی ساختن روایتاست،...
پیش از آنکه وارد جزئیات فنی روایت شوم، از زاویهی دید و زمانپریشی گرفته تا چندآوایی و شارهی ذهنی، باید بگویم که این شگردها تنها ابزارهایی پراکنده نیستند، هرکدام بخشی از معماری پنهانیاند که جهان روایت را میسازد. نویسنده با انتخاب هر شگرد، نوعی موضعگیری چامیکی اتخاذ میکند: تصمیم میگیرد حقیقت چگونه دیده شود، ذهن چگونه شنیده شود و رویداد چگونه معنا بگیرد. بهمین دلیل، شگردهای روایی تنها چگونگی گفتن نیستند، بخشی از چرایی گفتن نیز هستند. هر کدام از این شگردها راهیاند برای شناخت اینکه چگونه باید روایت را از گزارش صرف متفاوت کرد و به آن جان، آوا و جهانبینی بخشید.
زاویهی دید: نقطهای که جهان از آن آغاز میشود
زاویهی دید مهمترین تصمیم نویسنده در لحظهی ساختن روایتاست،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.