آموزشی آموزش گام به گام نمایشنامه نویسی

  • نویسنده موضوع حسنا(هکرقلب)
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 564
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

حسنا(هکرقلب)

هکر قلب
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
27/12/17
ارسالی‌ها
1,519
پسندها
14,825
امتیازها
42,373
مدال‌ها
3
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
بخش اول: ايده براي يافتن يك ايده مناسب، به شش طريق ميتوان عمل كرد: 1- ميتوانيد از زندگي خودتان ايده بگيريد به طور حتم هر كدام از شما در زندگي با مسائلي روبرو شدهايد. اين مسائل ممكن است در ظاهر، يك اتفاق ساده به نظر آيد ولي اگر به عقب برگرديد و آن حوادث و مشكلات را بررسي كنيد متوجه ميشويد كه ميتوان از ميان آنها يك متن نمايشي خوب تهيه كرد. تجربيات شما در زندگي ميتواند الگوي مناسبي براي نوشتن نمايشنامه باشد به نوعي ميتوان گفت تئاتر صحنة نشان دادن آزمايش انسانها در شرايط سخت و استثنايي است. شما به عنوان نويسنده بايد در همة حوادث دقت كنيد چرا كه در پشت بسياري از حوادث زود گذر، مسائلي وجود دارد كه ميتواند طرح يك داستان را براي شما فراهم نمايد. فقط كافي است كه از كنار هيچ حادثهاي در زندگي ساده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : حسنا(هکرقلب)

حسنا(هکرقلب)

هکر قلب
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
27/12/17
ارسالی‌ها
1,519
پسندها
14,825
امتیازها
42,373
مدال‌ها
3
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
بخش دوم :موضوع بعد از دستيابي به ايده، به يك موضوع نياز داريم .آيا هر موضوعي براي نوشتن نمايشنامه مناسب است؟ در يك موضوع چه ويژگيهايي بايد وجود داشته باشد؟ آيا براي نوشتن نمايشنامه، داشتن يك موضوع مشخص الزامي است؟ به طور كلي »موضوع » چيست و چه تفاوتي با ايده دارد؟ قبل از هر چيز از خود بپرسيد آيا براي نوشتن يك نمايشنامه احتياج به موضوع مشخص داريم؟ جواب ساده است « بله » مگر ميشود معماري آجرها را روي هم بگذارد و نداند كه چه عمارتي ميخواهد بسازد؟ نمايشنامه نويس هم حرفي دارد كه ميخواهد بيان كند. ميتوان گفت » موضوع » جان كلام و عصاره حرفي است كه نويسنده در طول نمايشنامه خود به اثبات آن مي- پردازد. موضوع در واقع فكر وعقيدةّ نويسنده است نسبت به شخص يا اشخاصي كه مثلاً خودخواه، حسود، جاه طلب و ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : حسنا(هکرقلب)

حسنا(هکرقلب)

هکر قلب
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
27/12/17
ارسالی‌ها
1,519
پسندها
14,825
امتیازها
42,373
مدال‌ها
3
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
بخش سوم شخصيت عامل مهمي كه در نمايشنامه نويسي بايد مورد توجه قرار گيرد، انتخاب صحيح و درست شخصيتهاست زيرا هر ماجرايي كه در نمايشنامه اتفاق ميافتد رابطة مستقيمي با شخصيتهاي اصلي دارد. ماجرا هنگامي رخ ميدهد كه شخصيتها هر كدام هدفي داشته باشند و براي رسيدن به آن به ستيز پردازند. بعد از انتخاب صحيح اشخاص، نوبت به شخصيت پردازي ميرسد. بايد بدانيد كه چگونه شخصيتهاي خود را معرفي كنيد. براي اين منظور بعد از مشخص كردن اشخاص اصلي، بايد عوامل تشكيل دهندة زندگي آنها را بررسي كنيد. مسئله ديگر اينكه بايندگي شخصيتهاي مورد نظر خود را به دو بخش تقسيم كنيد: الف - زندگي گذشتة شخصيتها كه از ابتداي تولد آغاز ميشود و تا شروع نمايشنامه ادامه مييابد شخصيت پردازي نيز مبتني بر همين زندگي انجام ميشود. ب - قسمت دوم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : حسنا(هکرقلب)

حسنا(هکرقلب)

هکر قلب
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
27/12/17
ارسالی‌ها
1,519
پسندها
14,825
امتیازها
42,373
مدال‌ها
3
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
بخش پنجم
ساختمان نمايشنامه (1)
ساختمان نمايشنامه، شامل مجموعه عناصري است كه در كل يك واحد را تشكيل ميدهد. البته بايد در نظر داشت
كه اين عناصر با هماهنگي كامل در جاي خود قرار گيرند.
ساختمان نمايشنامه مجموعه قواعدي است كه نويسنده به ياري آنها مضمون يا محتوايي را براي خواننده يا
تماشاگر بازگو ميكند. اين قواعد را ميتوان آموخت اما مضمون و محتوي حامل ذهن و تخيل نويسنده است.
بنابراين يك نمايشنامه از دو جزء تشكيل ميشود اول، مضمون يا محتوي و دوم تكنيك كه قالبي است براي بيان
مطلب . براي نمايشنامه نويسي هر دو لازم است. و چنانچه نمايشنامهاي داراي ساختمان محكم اما فاقد يك
مضمون ارزشمند باشد مانند ظرفي زيباست كه درون آن خالي است. اگر نمايشنامهاي محتواي خوبي داشته
باشد اما با تكنيكي بسيار ضعيف ارائه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : حسنا(هکرقلب)

حسنا(هکرقلب)

هکر قلب
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
27/12/17
ارسالی‌ها
1,519
پسندها
14,825
امتیازها
42,373
مدال‌ها
3
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
بخش ششم
ساختمان نمايشنامه (2)
در بخش پيش با عواملي كه بايد براي ساختمان يك نمايشنامه در نظر بگيريد آشنا شديد. در اين بخش، نحوة
تداوم ماجراي نمايش را بررسي ميكنيم.
ساختمان نمايشنامه از شروع تا پايان مراحلي دارد كه بايد ماجراي نمايش متناسب با آن پيش برود.
1- مقدمه چيني
هر حركت بي مقدمه و ناگهاني افراد ممكن است شگفت انگيز و يا غير منطقي به نظر برسد و بيننده را دچار
گيجي و سردرگمي كند. ممكن است شما در شروع نمايشنامه با يك حركت ناگهاني و غافلگير كننده تماشاگر را
دچار حيرت كنيد ولي بايد در نظر داشته باشيد كه ادامة اين حالت به هيچ وجه درست نيست. مقدمه چيني در
نمايشنامه، در واقع يك صحنة معارفه است و از طريق آن ميتوانيد اطلاعات لازم را به تماشاگر بدهيد.
هر شخصي براي اعمالي كه انجام ميدهد انگيزهاي...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : حسنا(هکرقلب)

YEGANEH SALIMI

مدیر آزمایشی کتاب
پرسنل مدیریت
مدیر آزمایشی کتاب
تاریخ ثبت‌نام
11/8/17
ارسالی‌ها
2,605
پسندها
8,443
امتیازها
33,973
مدال‌ها
25
سطح
16
 
  • مدیر
  • #6
ضمن تشکر از زحمات نویسنده، تاپیک به اتمام رسید.
 
امضا : YEGANEH SALIMI
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

عقب
بالا