رمضان ماهی است که به ماه مهمانی الهی شناخته میشود و بر اساس روایتی از پیامبر(ص)، ماهى است که ابتدایش رحمت، میانهاش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش جهنم است. فهم فلسفه اصلی روزهداری در دین مبین اسلام آن هم بر اساس آیات قرآن، و روایات اهل عترت(ع) انجام این فریضه الهی را هدفدار میکند و موجبات ارتقای سطح نیات و معرفت مؤمنان روزهدار را فراهم میکند.
از دیگر سو آگاهی از مهمترین اعمال و رفتارها که زمینه بهره بیشتر مؤمنان از برکات رمضان را فراهم میکند، شایسته خواهد بود. بر اساس احادیث، حُسن ظن، دوری از افکار پریشان، خوشرفتاری، احترام به همنوعان، دستگیری از فقرا و گستردن سفره افطاری برای روزهداران از جمله آداب و رفتارهای این ماه شناخته میشود.
حجتالاسلام محسن جنتیمنش استاد حوزه و دانشگاه و عضو مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در گفتوگو با تسنیم درباره فضیلت ماه مبارک رمضان و آداب افطار به عنوان یکی از مناسک این ماه بیشتر توضیح میدهند.
* یکی از مسائلی که در بین عموم مردم مطرح میشود، حکمت روزهداری است. به این صورت که چه ضرورتی دارد که در یک بازه زمانی انسان هیچ مواد غذایی مصرف کند؛ در این باره توضیح میدهید؟
علاوه بر آنکه قرآن تقوا و رشد را از حکمتهای روزهداری مطرح میکند، به این صورت که انسان با منع خود حتی از حلال خداوند بر نفسانیات غلبه میکند، اهلبیت(ع) به برخی حکمتهای ظاهری آن نیز اشاره فرمودهاند.
ضرورت کمک به مستمندان
بر اساس روایات، یکی از علل و حکمتهای روزه این است که با ایجاد حالت گرسنگی و تشنگی انسان به یاد ضعیفان و مستمندان و تنگدستان بیفتد و هر کسی به فراخور حال و وسع خود نسبت به آنان کمک نماید. کلینی در جلد چهارم اصول کافی مینویسد ابن عباس گفت: وقتی ماه رمضان فرا میرسید هر صاحب حاجتی که نزد رسول خدا مراجعه میکرد حاجتش برآورده میشد. در مورد حضرت زین العابدین (ع) نقل است که هر روز ماه رمضان را صدقه میداد.
حفظ حریم دین و حرمت زمان
حفظ عفت عمومی از جمله مهمترین وظایف نظام اسلامی است؛ به عنوان نمونه حد شرابخوار 80 تازیانه است، ولی اگر در ماه رمضان ش*ر..اب خورده شود حالت دیگری دارد. نجاشی شاعر در روز ماه رمضان ش*ر..اب خورد، او را نزد امیر المؤمنین آوردند، حضرت پس از یک شب زندان کردن او و اجرای حد شرعی شرابخواری ( 80 ضربه)، 20 ضربه شلاق اضافی، بخاطر شکستن حرمت ماه رمضان بر او زد. و در برخی روایات او پذیرای 39 ضربه اضافی بدان جهت شد.
* یکی از سنتهای مطلوب ایام ماه مبارک رمضان، سنت افطاری است. درباره آداب و برکات این سنت پسندیده میفرمایید.
همان طو رکه گفتید یکی از سنتهای مناسبی که در بین مؤمنان رایج است و ریشه در ایمان مردم دارد، افطاری دادن و میهمانی دادن اقوام و دوستان در ماه مبارک رمضان است. توجه یافتن به کسانی که در اداره زندگیشان به ویژه ضروریترین امر یعنی غذا، با دشواری روبه هستند، یکی از حکمتهای روزه است. در روایات چنان به افطاری دادن سفارش شده که از روزه مستحبی اهمیت بیشتری یافته است. امام کاظم علیهالسلام فرمود: «افطاری دادن به برادر روزهدار از روزهات بافضیلتتر است؛ فِطْرُکَ أَخَاکَ الصَّائِمَ أَفْضَلُ مِنْ صِیَامِکَ».
بیتردید هرگز افطاری دادن جای روزه واجب را نمیگیرد، اما در ارزیابی ثواب، گاهی ثواب افطاری بیشتر است. امام صادق علیهالسلام نیز میفرماید: کسی که مؤمنی را افطاری دهد، کفاره یک سال گناه او شمرده میشود و کسی که دو مؤمن را افطاری دهد، بر خداوند است که او را وارد بهشت کند.
یا آن حضرت در دیگر روایت با اشاره به کیفیت افطاری فرمود: «هنگامی که حضرت امام زین العابدین (ع) روزه میگرفت دستور میداد گوسفندی را سر میبریدند و آن را تکه تکه ساخته و در دیگ میریختند، آن حضرت در وقت غروب به دیگها سر میزد و در حالی روزه بوی آبگوشت را استشمام میکرد، آنگاه میفرمود: کاسهها را بیاورید این کاسه را برای فلان کس و دیگری را برای فلان بکشید؛ و همینطور کاسهها را پر میکردند تا آبگوشت به اتمام میرسید، آنگاه خود با نان و خرما افطار میکرد.» این روایت را سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال خود نقل میکند.
فضیلت اطعام طعام
اما درباره مهمانی باید عرض کنم، این عمل به خودی خود دارای ثواب فراوانی است و به طور قطع در ایام ماه مبارک رمضان آن هم برای دادن افطاری به مهمانان فضیلت بیشتری مییابد.
مهمانی کردن در قرآن شریف و روایات ائمه معصومین علیهمالسلام از اوصاف پیامبران و پیشوایان دین شمرده شده است. به عنوان مثال خداوند متعال در آیات51 و 52 سوره حجر میفرماید: «وَ نَبِّئْهُمْ عَنْ ضَیْفِ إِبْراهیمَ؛ آنان را از مهمانان ابراهیم خبر ده»، «إِذْ دَخَلُوا عَلَیْهِ فَقالُوا سَلاماً قالَ إِنَّا مِنْکُمْ وَجِلُون؛ هنگامى که بر او وارد شدند ، و سلام گفتند . [ ابراهیم ] گفت : ما از شما مىترسیم»، «فَراغَ إِلى أَهْلِهِ فَجاءَ بِعِجْلٍ سَمین؛ پس به سوى خانوادهاش بازگشت و گوسالهاى فربه [ و بریان شده ] آورد».
از این جهت گرامی داشتن میهمان از لوازم ایمان به خداوند متعال و فضیلتی قرآنی شمرده شده است. پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرماید: کسی که ایمان به خدا و روز جزا دارد، باید میهمانش را گرامی بدارد. و نیز فرمود: خانهای که در آن میهمان وارد نشود، فرشتگان نیز وارد نمیشود. امیرالمؤمنین(ع) چه بسا بر خود سخت میگرفت تا بتواند دیگران را بهتر مهمانی کند.
از دیگر سو آگاهی از مهمترین اعمال و رفتارها که زمینه بهره بیشتر مؤمنان از برکات رمضان را فراهم میکند، شایسته خواهد بود. بر اساس احادیث، حُسن ظن، دوری از افکار پریشان، خوشرفتاری، احترام به همنوعان، دستگیری از فقرا و گستردن سفره افطاری برای روزهداران از جمله آداب و رفتارهای این ماه شناخته میشود.
حجتالاسلام محسن جنتیمنش استاد حوزه و دانشگاه و عضو مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در گفتوگو با تسنیم درباره فضیلت ماه مبارک رمضان و آداب افطار به عنوان یکی از مناسک این ماه بیشتر توضیح میدهند.
* یکی از مسائلی که در بین عموم مردم مطرح میشود، حکمت روزهداری است. به این صورت که چه ضرورتی دارد که در یک بازه زمانی انسان هیچ مواد غذایی مصرف کند؛ در این باره توضیح میدهید؟
علاوه بر آنکه قرآن تقوا و رشد را از حکمتهای روزهداری مطرح میکند، به این صورت که انسان با منع خود حتی از حلال خداوند بر نفسانیات غلبه میکند، اهلبیت(ع) به برخی حکمتهای ظاهری آن نیز اشاره فرمودهاند.
ضرورت کمک به مستمندان
بر اساس روایات، یکی از علل و حکمتهای روزه این است که با ایجاد حالت گرسنگی و تشنگی انسان به یاد ضعیفان و مستمندان و تنگدستان بیفتد و هر کسی به فراخور حال و وسع خود نسبت به آنان کمک نماید. کلینی در جلد چهارم اصول کافی مینویسد ابن عباس گفت: وقتی ماه رمضان فرا میرسید هر صاحب حاجتی که نزد رسول خدا مراجعه میکرد حاجتش برآورده میشد. در مورد حضرت زین العابدین (ع) نقل است که هر روز ماه رمضان را صدقه میداد.
حفظ حریم دین و حرمت زمان
حفظ عفت عمومی از جمله مهمترین وظایف نظام اسلامی است؛ به عنوان نمونه حد شرابخوار 80 تازیانه است، ولی اگر در ماه رمضان ش*ر..اب خورده شود حالت دیگری دارد. نجاشی شاعر در روز ماه رمضان ش*ر..اب خورد، او را نزد امیر المؤمنین آوردند، حضرت پس از یک شب زندان کردن او و اجرای حد شرعی شرابخواری ( 80 ضربه)، 20 ضربه شلاق اضافی، بخاطر شکستن حرمت ماه رمضان بر او زد. و در برخی روایات او پذیرای 39 ضربه اضافی بدان جهت شد.
* یکی از سنتهای مطلوب ایام ماه مبارک رمضان، سنت افطاری است. درباره آداب و برکات این سنت پسندیده میفرمایید.
همان طو رکه گفتید یکی از سنتهای مناسبی که در بین مؤمنان رایج است و ریشه در ایمان مردم دارد، افطاری دادن و میهمانی دادن اقوام و دوستان در ماه مبارک رمضان است. توجه یافتن به کسانی که در اداره زندگیشان به ویژه ضروریترین امر یعنی غذا، با دشواری روبه هستند، یکی از حکمتهای روزه است. در روایات چنان به افطاری دادن سفارش شده که از روزه مستحبی اهمیت بیشتری یافته است. امام کاظم علیهالسلام فرمود: «افطاری دادن به برادر روزهدار از روزهات بافضیلتتر است؛ فِطْرُکَ أَخَاکَ الصَّائِمَ أَفْضَلُ مِنْ صِیَامِکَ».
بیتردید هرگز افطاری دادن جای روزه واجب را نمیگیرد، اما در ارزیابی ثواب، گاهی ثواب افطاری بیشتر است. امام صادق علیهالسلام نیز میفرماید: کسی که مؤمنی را افطاری دهد، کفاره یک سال گناه او شمرده میشود و کسی که دو مؤمن را افطاری دهد، بر خداوند است که او را وارد بهشت کند.
یا آن حضرت در دیگر روایت با اشاره به کیفیت افطاری فرمود: «هنگامی که حضرت امام زین العابدین (ع) روزه میگرفت دستور میداد گوسفندی را سر میبریدند و آن را تکه تکه ساخته و در دیگ میریختند، آن حضرت در وقت غروب به دیگها سر میزد و در حالی روزه بوی آبگوشت را استشمام میکرد، آنگاه میفرمود: کاسهها را بیاورید این کاسه را برای فلان کس و دیگری را برای فلان بکشید؛ و همینطور کاسهها را پر میکردند تا آبگوشت به اتمام میرسید، آنگاه خود با نان و خرما افطار میکرد.» این روایت را سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال خود نقل میکند.
فضیلت اطعام طعام
اما درباره مهمانی باید عرض کنم، این عمل به خودی خود دارای ثواب فراوانی است و به طور قطع در ایام ماه مبارک رمضان آن هم برای دادن افطاری به مهمانان فضیلت بیشتری مییابد.
مهمانی کردن در قرآن شریف و روایات ائمه معصومین علیهمالسلام از اوصاف پیامبران و پیشوایان دین شمرده شده است. به عنوان مثال خداوند متعال در آیات51 و 52 سوره حجر میفرماید: «وَ نَبِّئْهُمْ عَنْ ضَیْفِ إِبْراهیمَ؛ آنان را از مهمانان ابراهیم خبر ده»، «إِذْ دَخَلُوا عَلَیْهِ فَقالُوا سَلاماً قالَ إِنَّا مِنْکُمْ وَجِلُون؛ هنگامى که بر او وارد شدند ، و سلام گفتند . [ ابراهیم ] گفت : ما از شما مىترسیم»، «فَراغَ إِلى أَهْلِهِ فَجاءَ بِعِجْلٍ سَمین؛ پس به سوى خانوادهاش بازگشت و گوسالهاى فربه [ و بریان شده ] آورد».
از این جهت گرامی داشتن میهمان از لوازم ایمان به خداوند متعال و فضیلتی قرآنی شمرده شده است. پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرماید: کسی که ایمان به خدا و روز جزا دارد، باید میهمانش را گرامی بدارد. و نیز فرمود: خانهای که در آن میهمان وارد نشود، فرشتگان نیز وارد نمیشود. امیرالمؤمنین(ع) چه بسا بر خود سخت میگرفت تا بتواند دیگران را بهتر مهمانی کند.