- ارسالیها
- 1,163
- پسندها
- 5,655
- امتیازها
- 25,673
- مدالها
- 16
- نویسنده موضوع
- #1
«وَ سَمِعَ(ع) رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِیَّةِ یَتَهَجَّدُ وَ یَقْرَأُ فَقَالَ نَوْمٌ عَلَى یَقِینٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاةٍ فِی شَکٍّ : امیرالمومنین(ع) شنید که مردى از حروریّه (خوارج) شب زنده داری کرده و در حال نماز و قرآن خواندن است، فرمود: با یقین خفتن بهتر از نماز گزاردن با شکّ است.» (نهج البلاغة/حکمت۹۷)
شک در وجود خدا
در قرآن نسبت به آموزههای دینی -به خصوص مسئله مبدأ و معاد- از واژههایی چون: ریب، ظن، شک، یقین، انکار و شهادت به صورت مثبت و منفی، استفاده شده است. در اینجا باید به این نکته ظریف توجّه داشت که نمیتوان به صورت کلی، مردم را بر این اساس دستهبندی کرد؛ به طوریکه بگوییم: مثلاً واژه «انکار» تنها مربوط به کافران، واژه «شک» فقط مخصوص مشرکان یا منافقان و...
شک در وجود خدا
در قرآن نسبت به آموزههای دینی -به خصوص مسئله مبدأ و معاد- از واژههایی چون: ریب، ظن، شک، یقین، انکار و شهادت به صورت مثبت و منفی، استفاده شده است. در اینجا باید به این نکته ظریف توجّه داشت که نمیتوان به صورت کلی، مردم را بر این اساس دستهبندی کرد؛ به طوریکه بگوییم: مثلاً واژه «انکار» تنها مربوط به کافران، واژه «شک» فقط مخصوص مشرکان یا منافقان و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.