نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

بازی با رتبه‌بندی؛ ترمیم حداقلی حقوق معلمان را "رتبه‌بندی" جا نزنیم!

  • نویسنده موضوع ꜱᴀʜᴇʟ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 12
  • بازدیدها 228
  • کاربران تگ شده هیچ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #1
رتبه‌بندی معلمان پس از مدت‌ها و رفت ‌وبرگشت به دولت، شامگاه یکشنبه سوم آذر در هیئت دولت به تصویب نهایی رسید؛ با این حال عده‌ای بر این باورند مصوبه دولت برای رتبه‌‌بندی معلمان بیشتر "ترمیم حقوق" است تا رتبه‌بندی!

صرف‌نظر از انتقاداتی که بارها از سوی معلمان مطرح شد مبنی بر اینکه هنوز رتبه‌بندی اجرا نشده و افزایش حداقلی آن در حقوق معلمان اعمال نشده است، چرا باید بارها و بارها از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش از تابستان امسال به عنوان یک دستاورد بزرگ در حال اطلاع‌رسانی باشد، حال اینکه 200 تا 700 هزار تومانی که از آن سخن گفته می‌شد هنوز به حساب یک معلم هم واریز نشده است!

با وجود گلایه‌هایی از این دست، نقدهایی هم به مصوبه اخیر رتبه‌بندی معلمان وارد است؛ طبق این مصوبه قرار است معلمان مطابق...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #2
شورای‌ عالی آموزش‌وپرورش در جلسات متعددی به بررسی رتبه‌بندی معلمان پرداخت و نتیجه آن بود که طرحی در این رابطه تدوین شد، مصوبه اخیر دولت برای رتبه‌بندی تا چه اندازه مباحث کارشناسی مطرح شده را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

پیرو دستور وزرای پیشین از جمله آقایان فانی، دانش‌آشتیانی و بطحایی، دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش کارگروهی را برای بررسی رتبه‌بندی معلمان و تدوین متن نظام(یا آیین‌نامه) مربوطه تشکیل داد، در این کارگروه کارشناسان آموزش وپرورش، اساتید دانشگاه، معلمان، معاونان و مدیران مدارس حضور داشتند تا با همراهی یکدیگر بررسی و تدوین «نظام سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان» را تدوین کنند.

ما براین باور بودیم اگر قرار است که معلمان سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی شوند، بهترین افراد برای تعریف...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #3
پاشنه آشیل مصوبه رتبه‌بندی معلمان

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بحث رتبه‌بندی معلمان اشاره دارد و چند راهکار در سند است که به طور مستقیم به این بحث پرداخته است، در مصوبه اخیر دولت هیچ اشاره‌ای به راهکارهای سند تحول نشده و یکی از پاشنه آشیل‌های مصوبه دولت این است که سند تحول در آن جایی ندارد و به فراموشی سپرده شده است.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] hadi

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #4
اما مسئولان در صبحت‌های خود می‌گویند که سند تحول بنیادین آنها را ملزم به اجرای رتبه‌بندی کرده است...

اکنون که هیئت دولت به مصوبه نظام رتبه‌بندی معلمان پرداخته است، صحبت‌های ما با نیت نقادی و چکش‌کاری آن است تا هنگامی که قرار است دستورالعمل اجرایی تدوین شود به این نکات توجه داشته باشند، به هرحال مصوبه برای اجرا ابلاغ شده است.

این الزام که در سؤال مطرح است را باید در جایی از مصوبه نام می‌بردند؛ راهکار 2-10 سند تحول بنیادین به «استقرار نظام سنجش صلاحیت‌ها» و سپس «نظام رتبه‌بندی» معلمان اشاره دارد. در حقیقت «شاه بیت» و مفهوم اصلی سند تحول درباره معلمان، شأن و جایگاه آنها، موضوع رتبه‌بندی است و براساس تکلیفی که در کارگروه شورای عالی آموزش‌وپرورش در این‌باره حس می‌کردیم، مجموعه‌ای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] hadi

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #5
صلاحیت معلمان با رتبه‌بندی در هم تنیده است

در سند تحول بنیادین دو نظام، «سنجش صلاحیت‌» و «رتبه‌بندی» معلمان را مطرح کرده‌اند برخی معتقدند این دو نظام باید به‌صورت مجزا لحاظ شوند و برخی به درهم تنیدگی آنها قائل هستند و حتی نظام سنجش صلاحیت‌ را اصل و اساس برای تحقق نظام رتبه‌بندی می دانند.

به همین دلیل در کارگروه مربوطه یکی از بحث‌ها مرتبط‌کردن این دو نظام با یکدیگر بود و قرار شد یک اسم برای این دو نظام انتخاب شود چون سنجش صلاحیت، نظامی است که ابزار و زمینه‌ای برای ارزیابی معلمان را دارد و محصول آن در نظام رتبه‌بندی متجلی می شود.

چه بسا هیچ یک از این دو نظام به تنهایی نمی‌توانند قابلیت و کاربرد داشته باشند؛ سنجش صلاحیت به چه کار می‌آید یا نظام رتبه‌بندی بر چه اساسی انجام می‌شود،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] hadi

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #6
نظام سنجش صلاحیت قرار است چه کار کند؟

سند تحول بنیادین سه‌گونه صلاحیت «عمومی»، «تخصصی» و «حرفه‌ای» را برای معلمان برشمرده است و به همین دلیل این صلاحیت‌ها را مبنا گذاشتیم و گفتیم اگر قرار است سنجشی از معلمان انجام شود باید نظام‌مند بوده و در این سه حیطه باشد. برهمین اساس ملاک‌ها و شاخص‌های صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای تعیین شد و حتی بر چگونگی و ابزارهای سنجش اینها نیز پرداخته شد. برای این کار علاوه بر بررسی کتاب‌ها، پژوهش‌ها و مقالات داخلی و مصوبات و مقررات فعلی، پیشین و مشابه در سایر دستگاه‌ها، بررسی‌های تطبیقی نیزداشتیم به عنوان مثال کشورهای عضو OECD، کشورهای اطراف و کشورهای قوی آسیایی بررسی شدند و نتایجی به دست آمد.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] hadi

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #7
در سایر کشورها به ویژه کشورهای اطراف هم معلمان رتبه‌بندی می‌شوند؟

بله! در اکثر کشورهای جهان این کار انجام می‌شود و یکی از موضوعات مطرح در آموزش و پرورش کشورهای توسعه‌یافته، سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان است. در کشورهای آسیایی مانند کشور چین تمام معلمان مشمول سنجش صلاحیت و بر اساس نتایج آن، رتبه‌بندی می‌شوند و از عمده افرادی که در ارزشیابی‌ها دخیل هستند، مدیران مدارس‌اند که به عنوان یک فرد ارزیاب حضور دارند. در کره جنوبی نیز همه معلمان، مشمول سنجش هستند. در قطر نیز ارزیابی‌ها به موسساتی واگذار شده است.

در کشورهای اروپایی مانند کشور فرانسه همه معلمان مشمول سنجش‌ها هستند و در دوره‌های چهارساله این کار انجام می شود و...
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] hadi

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #8
نقش کلیدی ارزیابان در سنجش صلاحیت معلمان

معتقدیم آنچه در سنجش صلاحیت معلمان بسیار مهم و حائز توجه است این است که ارزیابان چه افرادی باشند، سازوکار انتخاب این افراد چگونه باید باشد، شأن علمی، تجربی و توانمندی این ارزیابان چه باشد و سوالاتی از این دست؛ مسئله‌ای که تا‌کنون در مراحل پیشین که به نام رتبه‌بندی انجام شده، به آن پرداخته نشده یا گذرا بوده است.

حفظ و به‌جا آوردن شأن معلمان در مرحله سنجش صلاحیت دارای اهمیت بیشتری نسبت به رتبه‌بندی است، چون بخشی از ایجاد شوق و انگیزه در معلمان برای پذیرش اجرای رتبه‌بندی به این امر یعنی «ارزیابان» بستگی دارد.

در تبصره ذیل ماده 5 مصوبه اخیردولت، تکیف وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تعیین و ابلاغ شیوه‌نامه‌ای مبنی بر ترکیب و شرح وظایف اعضای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] hadi

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #9
یک کار دشوار!

با توجه به اینکه گفته‌ شده است رتبه‌بندی از اول مهرماه سال98 لحاظ می‌شود، در اجرا به تناقض خواهیم رسید یعنی اینکه تا دستورالعملی با این وسعت و سازوکار بخواهد تدوین و ابلاغ شود و از سوی دیگر از اول مهرلحاظ شود، کار دشواری است.

رتبه‌بندی معلمان برای 2 هزار میلیارد تومان!

مصوبه اخیر با نگاه منحصر به میزان رقم تخصیص یافته، یعنی 2 هزار میلیارد تومان نوشته شده و این یکی از اشکالات عمده و اصلی آن است؛ معتقدم آفت رتبه‌بندی این است که به این باور داشته باشیم چون بودجه‌ای با میزانی مشخص در اختیار داریم، باید آن را بین همه معلمان تقسیم کنیم.

در نگاه علمی، رتبه‌بندی بدین شیوه نیست بلکه افراد را در نظام سنجش صلاحیت براساس ملاک‌ها و شاخص‌هایی متناسب با صلاحیت‌ها...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] hadi

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,555
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #10
لحاظ ‌کردن مدرک تحصیلی و سنوات خدمت در احزار رتبه‌ها صحیح نیست

متاسفانه در مصوبه دولت برای رتبه‌بندی معلمان این رویکرد وجود دارد که رویکردی معیوب، تکراری و شکست‌خورده است؛ لحاظ کردن مدرک تحصیلی و سنوات خدمت در احراز رتبه‌ها برای افراد صحیح نیست زیرا افراد یک‌بار و شاید چندبار از مزایای اینها برخوردار شده‌اند. آنچه در سنجش صلاحیت و در پی آن رتبه‌بندی باید مبنا باشد، اصالت‌مندی امتیاز و جایگاه کسب شده است که می‌طلبد مبنایی مختص به خود برای محاسبه پرداخت مالی داشته باشد.

این در حالیست که در این مصوبه بخش عمده شرایط افراد برای احراز رتبه، مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، دوره‌های ضمن‌خدمت و ارزیابی سالانه مدنظر قرارگرفته است و در کنار آن درباره سنجش صلاحیت هم گفته‌اند تا مثلاً اگر قرار است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا