فال شب یلدا

متفرقه گیتار کلاسیک

ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

کاربر حرفه‌ای
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,806
پسندها
33,199
امتیازها
64,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #11
براي اينكه گيتار به عنوان يك ساز كنسرتي شناخته شود مي‌بايستي تا سالهاي 19200 صبر مي‌كرديم ، و در اين دوره هم از نوازنده استادي كه علاقمند به موسيقي آوان گارد باشد، اثري نبود. بنابراين قطعات كوچكي هم كه توسط شوئنبرگ، استراوينسكي و فون و برن براي گيتار نوشته شد، تنها فايده‌اش فقط براي خود ساز بود. به هر حال اين سوال اجتناب ناپذير است كه اگر چنين آهنگسازان بزرگي تشويق به خلق آثار بيشتري براي گيتار مي‌شدند، چگونه رپرتوار اين ساز امروزه مي‌توانست بسيار زيادتر باشد. اولين اثري كه به منظور استفاده منطقي گيتار از تكنيك‌هاي مدرن تصنيف شد، «چهار قطعة كوتاه» اثر فرانك مارتين بود كه در سال 1933 خلق گرديد. ولي اين اثر تا سالهاي اخير خيلي كم به اجرادرآمده است .

به راستي، در مرحلة اول ، اين...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

کاربر حرفه‌ای
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,806
پسندها
33,199
امتیازها
64,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #12
در تركيب اركستر اثري از ابوا به چشم نمي‌خورد، و برعكس در آن از سه كلارينت با توجه به طنين آنها در تضاد با طنين گيتار استفاده شد. آثار ديگر: دوئو كنسرتانت ، براي گيتار وكلاوسن، كه سفارشي براي يك سري رستيال در سال 1968 توسط جان ويليامز و رافائل پويانا بود. در اين اثر ، اوورتور غم انگيز، به وسيلة يك پاساژ كنترپوان شادتر كه در آن دو ساز مستقيماً رو در رو قرار مي‌گيرند ادامه مي‌يابد، و قطعه با يك كوداي طولاني جمع شونده پايان مي‌پذيرد. در اين اثر، از دو ساز طوري استفاده شده است كه هر كدام تاكيد را بيشتر روي فرديت صوتي خود گذاشته‌اند تا ايجاد يك به اصطلاح هم نوازي . در سال 1959 استيفن داگسون فانتزي – ديويزيون خود را تصنيف كرد كه براي اجراي آن مي‌بايستي از تكنيك پيشرفته‌اي برخوردار بود. كلمة...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

کاربر حرفه‌ای
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,806
پسندها
33,199
امتیازها
64,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #13
نكتورن ، براي اولين بار در ژوئن 1964 توسط جوليان بريم در (آلدبراو فستيوال) اجرا گرديد. و طول تقريبي اين قطعه در حدود چهارده دقيقه است. جوليان بريم گفته است كه نكتورن عظيم‌ترين قطعه‌اي است كه تا به حال براي گيتار نوشته شده است. امروزه آهنگسازان آوان گارد آثار بسياري براي گيتار تصنيف مي‌كنند:‌كه نياز مبرم به كوشش فكري هم براي نوازنده و هم براي شنوندگان دارند. برخي از اين آثار قبل از هرچيز متفكرانه است و بعضي ديگر صرفاً در جستجوي تركيب‌ها و ريتم‌هاي جديد و افه‌هاي غيرعادي هستند. حتي در پرهيجان‌ترين قطعات، احساسات فوراً به شنونده منتقل نمي‌شود. چرا كه او بايد ابتدا براي درك اين موسيقي با زبان آن آشنا شود. در سالهاي اخير گيتار اركستر بسيار مورد نظر بوده است. آثار هانس ورنر هنتزه از قبيل ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

کاربر حرفه‌ای
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,806
پسندها
33,199
امتیازها
64,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #14
حتي زماني كه شما قسمت تكنوازي خودتان را اجرا نمي‌كنيد ، بايد با كمال دقت تمركز داشته باشيد، چون در غير اينصورت مجموعه كار از هم خواهد پاشيد، و اين چيزي است كه به سادگي احتمال دارد به وقوع بپيوندد… » تيم واكر كوشش خود را مصروف همكاري با دو آهنگساز انگليسي به نام‌هاي ديويد بدفورد و پيترمكسول ديويس كرده است . به عقيده تيم واكر، اين دو آهنگساز نمايندگان دو شيوة مختلف هستند. اولي به عنوان نقطة آغاز به كيفيت‌هاي خاص و افه‌هاي غيرعادي ساز (اعم از آنچه تا به حال شناخته شده است يا آنچه بايد كشف شود) مي‌پردازد. در مقابل بعضي از آهنگسازان آثاري تصنيف مي‌كنند كه اگر چه با توجه به نوع نوشتن و انگشت‌گذاري براي گيتار نوشته شده است ، معهذا دقيقاً گيتاريستي نيست ،‌آثار ياد شده نمونة‌‌آن نوع موسيقي خالصي...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

کاربر حرفه‌ای
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,806
پسندها
33,199
امتیازها
64,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #15
اين گفته از ديويد بدفورد است . « من فكر مي‌كنم وقتي نوازنده‌اي قطعه‌اي را شروع مي‌كند ، تمايل دارد كه اين آزادي را داشته باشد كه به ميل خود بديهه‌سرايي كند. در اينجا او بايد با كشيدن انگشتان مرطوبش به پشت گيتار و در آوردن صداهاي جيغ مانند از آن به منظور ايجاد اصوات عجيب، بديهه‌سرايي كند. به اين ترتيب او فرصت پيدا مي‌كند در ميان اين همه انضباط دست به كار جالبي بزند.» تمام افه‌هايي كه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، ناشي از طبيعت ذاتي گيتار هستند. هرچند بعضي گيتاريست ها ممكن است از اين تكنيك‌هاي ويژه غيرعادي وحشت كنند. اما تمام اينها امروزه توسط بسياري از آهنگسازان پذيرفته شده است . برعكس پيترماكسول ديويس در اثر خود «لالايي براي رنگين‌كمان ايليان» كه در سال 1973 براي تيم واكر تصنيف كرد، كمتر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

کاربر حرفه‌ای
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,806
پسندها
33,199
امتیازها
64,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #16
آنطور كه تيم واكر مي‌گويد: « ماكس، اول قطعه را تصنيف كرد و بعد پرسيد: « آيا اجراي اين ممكن است ؟» . اثر از نظر تكنيكي تماماً قابل اجراست ، ولي آسان بودن نواختن در نوشته ملحوظ نيست. «لالايي … »‌نت نويسي دقيقي دارد و تقريباً تحرك هر نت در آن مشخص مي‌باشد. هر ميزان چهارچوب ريتمي متفاوت دارد كه مشخص نشده است ولي بايد آن را شناخت و درست اجرا كرد. اين اثر موسيقي چونان پرده نقاشي شده‌اي از اصوات است با ابعادي از پيش زمينه و پس زمينه و نوازنده براي تجسم خصوصيات واقعي آن بايستي بين اين دو توازن لازم را ايجاد كند. با وجود اين انگشت گذاري « لالايي … » استثنائاً سخت نيست . معهذا تيم واكر اين قطعه را مشكل ترين قطعة رپرتوار خود مي‌داند . ولي مشكلات اجرايي كه «لالايي … » براي نوازنده و شنونده ايجاد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

کاربر حرفه‌ای
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,806
پسندها
33,199
امتیازها
64,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #17
اروپا و به ويژه لندن به مثابه مهمترين مركز فعاليت دست‌اندركاران گيتار است . تعداد كساني كه گيتار مي‌نوازند و يا براي اين ساز اثاري مي‌نويسند هرگز تا بدين حد فراوان نبوده است. ولي موضوعي كه در رابطه با آينده گيتار اميدوار كننده مي‌باشد، اين است كه امروز آهنگسازاني كه خودشان گيتاريست نيستند شروع به نوشتن آثار مهمي براي اين ساز كرده‌اند و اين اميد هست كه رفته رفته، گيتار بالاخره به عنوان يك ساز مهم تلقي شود. شرايط گيتار در گذشته به صورتي بود كه براي اين ساز آثار جدي و محكم و زيادي وجود نداشت و نوازنده ناگزير بود كه در كنسرت‌هاي خود متكي به آثار سالني يا تنظيم شده باشد.

منظور اين نيست كه آثار فراوان موجود را ناديده انگاريم، ولي مسئله اينست كه اين آثار اگرچه بسيار زيبا و وسوسه‌انگيز هستند،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

کاربر حرفه‌ای
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,806
پسندها
33,199
امتیازها
64,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #18
آنطور كه تيم واكر مي‌گويد: « ماكس، اول قطعه را تصنيف كرد و بعد پرسيد: « آيا اجراي اين ممكن است ؟» . اثر از نظر تكنيكي تماماً قابل اجراست ، ولي آسان بودن نواختن در نوشته ملحوظ نيست. «لالايي … »‌نت نويسي دقيقي دارد و تقريباً تحرك هر نت در آن مشخص مي‌باشد. هر ميزان چهارچوب ريتمي متفاوت دارد كه مشخص نشده است ولي بايد آن را شناخت و درست اجرا كرد. اين اثر موسيقي چونان پرده نقاشي شده‌اي از اصوات است با ابعادي از پيش زمينه و پس زمينه و نوازنده براي تجسم خصوصيات واقعي آن بايستي بين اين دو توازن لازم را ايجاد كند. با وجود اين انگشت گذاري « لالايي … » استثنائاً سخت نيست . معهذا تيم واكر اين قطعه را مشكل ترين قطعة رپرتوار خود مي‌داند . ولي مشكلات اجرايي كه «لالايي … » براي نوازنده و شنونده ايجاد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶

کاربر حرفه‌ای
سطح
33
 
ارسالی‌ها
1,806
پسندها
33,199
امتیازها
64,873
مدال‌ها
19
  • نویسنده موضوع
  • #19
اروپا و به ويژه لندن به مثابه مهمترين مركز فعاليت دست‌اندركاران گيتار است . تعداد كساني كه گيتار مي‌نوازند و يا براي اين ساز اثاري مي‌نويسند هرگز تا بدين حد فراوان نبوده است. ولي موضوعي كه در رابطه با آينده گيتار اميدوار كننده مي‌باشد، اين است كه امروز آهنگسازاني كه خودشان گيتاريست نيستند شروع به نوشتن آثار مهمي براي اين ساز كرده‌اند و اين اميد هست كه رفته رفته، گيتار بالاخره به عنوان يك ساز مهم تلقي شود. شرايط گيتار در گذشته به صورتي بود كه براي اين ساز آثار جدي و محكم و زيادي وجود نداشت و نوازنده ناگزير بود كه در كنسرت‌هاي خود متكي به آثار سالني يا تنظيم شده باشد.

منظور اين نيست كه آثار فراوان موجود را ناديده انگاريم، ولي مسئله اينست كه اين آثار اگرچه بسيار زيبا و وسوسه‌انگيز هستند،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ᴘ̶ᴀ̶ʀ̶ᴅ̶ɪ̶̶̶̽ș̶
عقب
بالا