متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

تاریخ ایران قم در دو قرن نخست هجری...

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #11
اوضاع سیـاس*ـی قم

هارون الرشید، برای انجام اصلاحات و مقابله با شورش ها و توطئه هایی که در ایران جریان داشت، به سال 189 قمری عازم ری شد.121او در جمادی الاولای آن سال در آن جا فرود آمد و به مدت چهار ماه در آن شهر توقف کرد. دولت عباسی از ارتباطات مستحکمی که بین بزرگان قم و صادقین علیهماالسلام و امام کاظم علیه السلام برقرار شده بود، آگاهی داشت. از نیمه ی دوم قرن دوم قمری ائمه علیهم السلام سازمانی از نمایندگان و وکلای خود را در قم سامان دادند.

منابع از ارتباط مالی و فرهنگی مردم قم با ائمه علیهم السلام خبر داده اند و آنها را اولین کسانی معرفی کرده اند که خمس و هدایای بسیاری برای ایشان فرستادند.122 از جمله افرادی که مورد عنایت امام صادق علیه السلام بود عمران بن عبداللّه قمی بود.123...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #12
بحران خراج

از جمله اقدامات هارون برای اعمال منظم و عادی سلطه ی خود در قم، رسمیت بخشیدن به ذراع رشیدی به جای ذراع شابوری127 و جداکردن دیوان قم از اصفهان و الحاق آن به دیوان ری بود.128 بحران قم تابع بحران خراج و بحران قدرت در دستگاه خلافت عباسی بود. دستگاه خلافت، همواره از نیروی نظامی ری و اصفهان و ساوه برای سرکوب مردم قم بهره می گرفت. عبداللّه بن کوشید، حاکم اصفهان، در کسب خراج قم با شکست مواجه شد و عزل گردید؛129 لذا هارون یکی از خدمت گزاران دولت عباسی، به نام حمزة بن یسع اشعری را در قم صاحب اختیار گردانید130 وی به هارون قول داد، مردم قم را مطیع خلیفه سازد. خلفای عباسی از طریق اعراب اشعری، مقاصد اداری و مالی خود را در قم تحمیل می کردند.

به دلیل درآمد سرشار قم، که به همین سبب...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #13
آثار جنگ امین و مأمون در ناحیه قم

چند لشکرکشی و جنگ بزرگ در اطراف قم، این منطقه را به صورت یک ناحیه ی بسته ی نظامی درآورده بود. در این جنگ ها، مقدمه ی سپاه امین مدتی در ساوه مستقر شد134 و همه ی رفت و آمدها را تحت کنترل خود درآورد. حکومت مرو نیز، دستور حفاظت شدید از مرزهای جبال را صادر کرد و هرگونه عبور و مرور را تنها با مجوز و همراه با تفتیش کامل و بازرسی مجاز شمرد.135

در روایتی از امام صادق علیه السلام ، تصویری از آنچه در این روزگار در اطراف قم در حال روی دادن بود، ارائه شده است. در این روایت،136 سخن از مقابله ی شمشیرهای خراسان با بغداد در نزدیکی ری است. در طریق این روایت، عبد الله بن سنان وجود دارد که او این روایت را از امام صادق علیه السلام نقل کرده است. همه ی منابع رجالی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #14
قیام مردم قم و خلع مأمون

اعزام سه لشکر بزرگ، به علت وقوع قیامی بزرگ در قم بر ضد خلافت عباسی بود. قتل امام رضا علیه السلام ، و قتل عام کاروان حضرت معصومه علیهاالسلام به دست نیروهای مأمون در حد فاصل قم و ساوه و بی اعتنایی مأمون به درخواست های مردم قم در مسأله ی خراج، از انگیزه های این قیام بود و باعث شد مردم قم مأمون را از خلافت خلع کنند. یحیی بن عمران ، ریاست قم را به طور خودسر به دست گرفت و علیه دولت عباسی شورید. این قیام، با لشکرکشی بزرگ مأمون، به شدت سرکوب شد. یحیی بن عمران با خــ ـیانـت برادران عرب خود مواجه شد و نیروهای مخالف دولت عباسی، اطراف او را خالی کردند و در اثر تبلیغات مسموم موالی بنی عباس در قم، مردم از حضور در کنار او منصرف شدند.143 او در برابر سپاه بزرگ عباسی تنها...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #15
اوضاع اجتماعی قم

قم را همواره شهری پرجمعیت دانسته اند. چنان که اشاره شد، قم شهری در حال تبدیل از بافت «روستا شهر» به یک شهر بزرگ بود؛ لذا تخمین آمار ساکنان قصبه قم و رساتیق اطراف آن، دشوار است. مردمی از عرب و عجم در آن جا زندگی می کردند، غلبه ی جمعیتی با عرب بود و امور شهر به دست آنها اداره می شد.153 ابن ندیم ، در معرفی کتاب طبقات ابن سعد می نویسد: ابن سعد از طبقات مردم قم یاد کرده است154که گفته ی او حکایت از وجود دسته جات مختلفی از مردم و بافت ناهمگون این شهر در آغاز قرن دارد. دعبل در شعر خود ترکیب جمعیتی قم را به نسبت مساوی از عرب و عجم دانسته است.

مابَینَ عِلجٍ قد تَعَّرَب فانتمی
او بینَ آخرَ مُعرِبٍ مُسْتَعلجِ

بین کافری که نسب عربی پیدا کرده است
و عربی که شیوه ی کافر پیشه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #16
1. مجوس

مجوس مردم بومی قم بودند که گروهی از آنها اسلام آوردند و گروهی به دین سابق خود باقی ماندند و به حاکم قم جزیه پرداخت می کردند. یعقوبی می نویسد: گروهی از عجم های کهن در قم زندگی می کنند.162 گروهی از مردم بومی در دواوین بزرگی که در قم دایر بود، مشغول به کار بودند. منابع متعدد از «قریة المجوس» نام بـرده اند. اصطخری از آن با نام «دیه گبران» یاد کرده است.163 ادریسی، می نویسد: در این قریه قومی از مجوس زندگی می کنند. این قریه به فاصله یک مرحله از قم قرار داشت.164
2. موالی

موالی بنی عباس در نقاط مختلف منطقه ی جبال سکونت داشتند. یعقوبی می نویسد: در قم گروهی از موالی به سر می برند که خود را موالی عبدالله بن عباس می دانند.165 وجود سیاه جامگان و موالی بنی عباس در قم مانعی در برابر شیوع...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #17
یک دهه بعد از اقدامات شکست خورده ی دولت عباسی در قم، موج جدیدی از مهاجرت طالبیان به قم آغاز شد. طالبیان در پی شکست قیام های متعدد علویان در کوفه، مدینه و مکه (قیام ابوالسرایا، ابن طباطبا، زیدالنار، ابراهیم بن موسی بن جعفر، سلیمان بن داوود در 199 قمری و قیام دیباج، ابن الافطس، محمدبن جعفر در 200ق و...)، از این بلاد طرد شدند.174 ابن مسکویه، سال 200 قمری را سال طرد علویان از عراق دانسته است.175 منابع متعددی بر دسیسه ی کارگزاران ایرانی در چالش های آغاز قرن سوم و نقل و انتقالات طالبیان اشاره دارند.176

هجوم گروه های جدیدی از علویان به قم، که همزمان با سفر حضرت معصومه علیهاالسلام به قم صورت گرفت،177 میزان مقاومت و مخالفت مردم قم با دولت عباسی را تشدید نمود و در مدت کوتاهی قم دژ امن همه ی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #18
ورود فرزندان ائمه علیهم السلام به قم

در آغاز قرن سوم قمری، جمع بزرگی از فرزندان ائمه علیهم السلام از شهرهای بغداد، مدینه، مکه، کوفه، نصیبین، همدان، اصفهان و...طبق توصیه های ائمه علیهم السلام به قم مهاجرت کردند. کتب انساب و بعضی از تواریخ، گزارش های مبسوطی از ورود طالبیان به قم دارند و گروه های مختلف سادات، مانند سادات موسوی،179 سادات حمزه ای،180 سادات حسینی،181 سادات عمری،182 سادات شجری183 و... را ذکر کرده اند.184فهرست نام برخی از ایشان را که تا قبل از سفر حضرت معصومه علیهاالسلام ، در قم سکنی گزیده بودند، به طور نمونه، ذکر می کنیم: فرزندان محمد بن حنفیه،185 فرزندان عمربن الافطس،186 فرزندان عمر بن علی بن ابی طالب،187 اعقاب فاطوسه،188 اولاد علی العریضی بن صادق، عموی امام رضا علیه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #19
سفر حضرت معصومه علیهاالسلام

حسن بن محمد بن حسن قمی می نویسد: فاطمه معصومه علیهاالسلام ، به سال 201 قمری از مدینه بیرون آمد و مسیر کاروان در ساوه به علت بیماری حضرت معصومه علیهاالسلام به طرف قم تغییر کرد و تنها با استقبال موسی بن خزرج، وارد قم شد.193 هفده روز بعد حضرت معصومه علیهاالسلام ، در قم وفات کرد؛ گویا آگاهی از تغییر سیاست دولت عباسی مانع از حضور سایر اعراب اشعری در استقبال از حضرت معصومه علیهاالسلام شد.

در بررسی گزارش های متفاوتی که در مورد سرنوشت کاروان حضرت معصومه علیهاالسلام ذکر شده است، باید گفت: ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به ناحیت قم، با تغییر سیاست مأمون نسبت به طالبیان همراه شد. مأمون بعد از شهادت امام رضا علیه السلام ، به سال 202 قمری194 طی نامه ای به بنی عباس و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #20
پی نوشت ها:

1. سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرهنگ جغرافیایی قم و اراک، ص161.

2. ابن الفقیه، مختصر البلدان، ص 265.

3. حسن بن محمد بن حسن قمی، تاریخ قم، ص 91.

4. فره وشی، ایرانویچ، ص 161 ؛ تاریخ قم، ص 89.

5. مختصرالبلدان، ص247؛ تاریخ قم، ص 89.

6. ر.ک: گدار، آثار ایران، ج 1، ص 19؛ ر.ک: تاریخ قم، ص 61،62،71، و 89.

7. ر.ک: آثار ایران، ج1، 19، 44 و 116.

8. حمزة بن حسن اصفهانی، سنی ملوک الارض، ص 35.

9. ر.ک: تاریخ قم ، ص 24.

10. یاقوت، معجم البلدان، ج 4، ص 379؛ ابوالفداء، تقویم البلدان، ص 409 و 420.

11. تاریخ قم ، ص 37.

12. همان ، ص 89.

13. همان، ص 38.

14. همان، ص 37.

15. همان، ص 38.

16. همان، ص214.

17. مدرسی، تربت پاکان، جلد 2، ص 20.

18. یعقوبی البلدان،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا