متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

روانشناسی اجتماعی چرا رسانه‌های اجتماعی بسیار اعتیادآور هستند؟

  • نویسنده موضوع Bina.a
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 8
  • بازدیدها 252
  • کاربران تگ شده هیچ

Bina.a

کاربر فعال
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,086
پسندها
24,504
امتیازها
47,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • #1
رسانه‌های اجتماعی فاجعه هستند و همه ویژگی‌های مثبت و جذاب آن مانند مطالب خنده‌دار و سرگرم‌کننده یا یک احساس زودگذر تعلق اجتماعی، در مقابل مشکلات آن‌ها حرفی برای گفتن ندارند. پیامدهای روانی آنها فقط مورد توجه صاحبان آن‌ها است به این معنا که با گذشت از یک آستانه مشخص، افراد ممکن است از این پلتفرم‌ها دور شوند و جریان بی پایان از داده‌های خصوصی قابل درآمد برای شرکت‌ها را که باعث بقای مدل‌های تجاری آن‌هاست، قطع کنند. برای اینکه با علت اعتیادآور بودن شبکه‌های اجتماعی بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

فکر می‌کنم این چیزی است که به آن باور دارم، با وجود آنکه شاید نوشتن آن شرم آور باشد زیرا در این لحظه این بسیار واضح می‌باشد و همین واضح بودن باعث شده است که من و هر کس دیگری استفاده از آن‌ها را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Bina.a

Bina.a

کاربر فعال
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,086
پسندها
24,504
امتیازها
47,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • #2
مارک دی گریفیتس

استا برجسته اعتیاد رفتاری دانشگاه ناتینگهام ترنت

تحقیقات نشان می‌دهد که اقلیت کمی از افراد به رسانه‌های اجتماعی به همان شیوه‌ای معتاد می‌شوند که افراد به ق*م*ا*ر و الکل معتاد می‌شوند. برای این افراد استفاده از رسانه‌های اجتماعی تبدیل به مهم‌ترین و تنها فعالیت در زندگیشان می‌شود. آن‌ها طوری درگیر می‌شوند که به هر چیز دیگری بی‌توجهی می‌کنند و روابط اجتماعی و فعالیت‌های درسی و شغلی‌شان را به خطر می‌اندازند.

اغلب افرادی که به طور سنگین از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند را من کاربران عادتی می‌نامم ( بجای کاربران معتاد). بعضی از کاربران عادتی ممکن است بر حسب روش استفاده‌شان دچار مشکلاتی بشوند (مانند کاهش بهره‌وری در کار و درس و یا عدم گذراندن زمان با خانواده). ولی این افراد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Bina.a

Bina.a

کاربر فعال
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,086
پسندها
24,504
امتیازها
47,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • #3
یکی دیگر از عناصر کلیدی که به استفاده عادتی از رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کند، لایک است. این ویژگی ساده‌ای است اما یکی مهم‌ترین پاداش‌هایی است که افراد را مجاب می‌کند تا صفحه‌شان را چک کنند و از آن به عنوان میل به تأیید شدن نام می‌برند. همچنین لایک متقابل وجود دارد. این تمایل افراد به لایک کردن دیگران در جواب لایک کردن آن‌هاست (من تو را لایک می‌کنم چون تو مرا لایک می‌کنی). به عنوان مثال هنگامی که یک فرد یک سلفی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی بارگذاری شده است را لایک می‌کند، در صورتی که آن فرد نیز یک سلفی به اشتراک بگذارد، فرد دوم نیز پست او را لایک می‌کند. اپراتورهای رسانه‌های اجتماعی می‌توانند با هشدار دادن به افراد وقتی فرد دیگری چیزی را ارسال کرده از این وضعیت انسانی سوءاستفاده کنند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Bina.a

Bina.a

کاربر فعال
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,086
پسندها
24,504
امتیازها
47,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • #4
کریستا جی. هاوارد

استاد روانشناسی سلامت و علوم اعصاب دانشگاه ایالتی تگزاس

اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی بر این دلالت دارد که فرد آن‌قدر وقت و تلاش خود را صرف رسانه‌های اجتماعی می‌کند که فعالیت‌های روزمره زندگی او از جمله مدرسه، کار و روابط عمومی دچار مشکل می‌شود. تیم تحقیقاتی من در حال بررسی عوامل روان‌شناختی مرتبط با رفتارهای خاص رسانه‌های اجتماعی مانند اعتیاد بوده است. مقاله‌ای داریم که به تازگی در مجله رفتار انسانی و فن آوری های نوظهور با عنوان “یک رویکرد زیست روان-اجتماعی برای درک اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی” منتشر شده است. برای این مطالعه نمونه بزرگی از دانشجویان را با استفاده از مقیاس‌های معتبر برای سنجش رفتارها در رسانه‌های اجتماعی و عوامل روان‌شناختی بررسی کرده‌ایم. ما چندین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Bina.a

Bina.a

کاربر فعال
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,086
پسندها
24,504
امتیازها
47,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • #5
جنی رادسکی

استاد و پزشک اطفال دانشگاه میشیگان که تحقیقاتش به استفاده از رسانه‌های دیجیتال در خانواده متمرکز شده است.

استفاده از کلمه اعتیاد آور یا اعتیاد وقتی در مورد فناوری یا رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌شود اتفاق معمولی است اما من بنا به دلایلی از این عبارات استفاده نمی‌کنم.
اولاً صحبت کردن در مورد رفتارهای اعتیاد آور یا اعتیاد مشکل را متوجه فرد و پاسخ او به شبکه‌های اجتماعی می‌کند نه خود طراحی این رسانه‌ها. فکر می‌کنم تأکید بر این نکته مهم است که با تغییر در طراحی محیط دیجیتال می‌توان مشکل را آسان‌تر حل کرد نه اینکه از هر فرد جداگانه درخواست کنید که در برابر محصولاتی که به شدت درگیر کننده طراحی شده‌اند مقاومت کند.

همچنین نمی‌دانم که آیا استفاده از یک اصطلاح روان‌شناختی یا پزشکی مانند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Bina.a

Bina.a

کاربر فعال
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,086
پسندها
24,504
امتیازها
47,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • #6
میریام لیس

استاد روانشناسی دانشگاه مری واشنگتن

رسانه‌های اجتماعی بسیار اعتیاد آور هستند زیرا یکی از اساسی‌ترین جنبه‌هایی که به انسان معنا می‌دهد را در بر می‌گیرند، نیاز ما به ارتباط اجتماعی با دیگران. ما پست می‌گذاریم و منتظریم تا افراد دیگر پست‌های ما را لایک کنند و یا کامنت بگذارند. ما پست‌های افراد دیگر را به عنوان یک عمل متقابل اجتماعی لابک می‌کنیم و برای آن‌ها کامنت می‌گذاریم و انگار که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم

پاداش‌ها تکرارشونده و غیرقابل پیش بینی هستند. ما هرگز نمی‌دانیم وقتی وارد حساب خود می‌شویم آیا لایک، کامنت و دنبال کننده‌های بیشتری کسب کرده‌ایم یا خیر. به خوبی این حقیقت مشخص شده است که پاداش‌های تکرار شونده و غیرقابل پیش‌بینی اعتیادآورترین جنبه این شبکه‌ها هستند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Bina.a

Bina.a

کاربر فعال
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,086
پسندها
24,504
امتیازها
47,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • #7
آنا لمبک

دانشیار روان‌پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه استنفورد

رسانه‌های اجتماعی اعتیاد آور هستند، زیرا ما یک موجود اجتماعی هستیم که برای بقای خود می‌خواهیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم. رسانه‌های اجتماعی ابزار ارتباط اجتماعی را به شکلی سریع، مداوم و پرشور فراهم می‌کنند. همان‌طور که مواد مخدر به سرعت احساس سرخوشی را به انسان می‌دهد.

یک مطالعه که اخیراً توسط همکاران من در استنفورد انجام شده است نشان می‌دهد که آکسی توسین یا همان هورمون عشق، مستقیماً منجر به تغییر سطح دوپامین در مغز می‌شود. عشق اعتیاد آور است که چیز عجیبی نیست؛ اما با تیندر و گریندر می‌توانید روزی بیست بار عاشق شوید، که باعث می‌شود این عمل اعتیاد آور باشد زیرا هرچه یک دارو قوی‌تر باشد و هرچه بیشتر آن را مصرف کنید، مستقل از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Bina.a

Bina.a

کاربر فعال
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,086
پسندها
24,504
امتیازها
47,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • #8
اوفیر تورل

استاد سیستم‌های اطلاعات و علوم تصمیم‌گیری در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و محقق در برنامه تصمیم‌گیری علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

این سؤال با این فرض مطرح می‌شود که اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، اما این مفهوم هنوز مورد توافق همه نیست. همه ما می‌توانیم قبول کنیم این برنامه‌ها درگیر کننده هستند، بعضی از کاربران ممکن است در استفاده از آن زیاده‌روی کنند، می‌تواند فعالیت‌های دیگر فرد را مختل کند، باعث حواس چرتی است، وقت‌گیر و بسیار جذاب نیز هست.

ولی با این حال در مورد اصطلاح اعتیاد در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی و یا به‌طور کلی رفتارهای مرتبط فناوری، مانند بازی‌های ویدئویی، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. آنچه که باعث می‌شود یک فعالیت اعتیادآور باشد، تکرار...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Bina.a

Bina.a

کاربر فعال
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,086
پسندها
24,504
امتیازها
47,073
مدال‌ها
24
  • نویسنده موضوع
  • #9
پیر برتون

استاد طراحی اطلاعات و رئیس طراحی اطلاعات، بازاریابی و استراتژی در دانشگاه بنتلی

این امر را می‌توان در سه سطح پاسخ داد: حقیقی، طراحی شده و نوظهور

اولین نکته، ذات و حقیقت آن محصول است. رسانه‌های اجتماعی دو نیاز اساسی بشر را برطرف می‌کنند: نیاز به تعلق داشتن و نیاز به خودنمایی. نیاز به تعلق داشتن نشان دهنده اهمیت دیگران است. ما خودمان را از نگاه دیگران می‌بینیم، در واقع خود ما بخشی از روابطی هستیم که با دیگران و گروه‌هایی که با آنها ارتباط داریم ایجاد می‌کنیم. نیاز به ارائه دادن خود در واقع قسمت کم اهمیت‌تری از نیاز به تعلق است. اگر خودمان را از نگاه دیگران ببینیم پس چگونگی ظاهر شدن ما در اجتماع از اهمیت اساسی برخوردار می‌شود: تصویری که ما از خودمان ایجاد می‌کنیم در روابط و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Bina.a

موضوعات مشابه

عقب
بالا