نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

آموزشی نت ، خطوط حامل ، کلید ، خطوط اضافه - قسمت اول از درسهای تئوری گیتار

  • نویسنده موضوع HONEYEH
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 27
  • بازدیدها 2,406
  • کاربران تگ شده هیچ

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #1
تئوری موسیقی در حقیقت دستور زبان موسیقی است. همانطور که برای یاد‌گیری هر زبان باید الفبا و قواعد آن زبان را بدانیم، برای نوازندگی و آهنگسازی هم باید زبان آن یعنی تئوری موسیقی را یاد بگیریم.

دانستن تئوری موسیقی گیتار نوازی شما را نیز حرفه‌ای تر می‌کند. کتاب‌های تئوری موسیقی معمولا پیچیده و دشوارند و اگر کسی بدون استاد بخواهد صرفا از روی کتاب تئوری موسیقی را یاد بگیرد شاید با مشکل مواجه شود یا به زودی از آن خسته شود.

به همین خاطر است که یادگیری تئوری موسیقی، نت‌ها، کشش‌ها، آکوردها و باقی ماجرا برای خیلی از ما تبدیل به یک غول شده و می‌خواهیم هرجور شده از زیر آن طفره برویم اما هر مشکلی راه حلی دارد. اگر فرایند آموزش را برای خود ساده کنیم، پیش زمینه ذهنی‌مان کم کم عوض می‌شود و می‌بینیم که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #2
در مطلب پیش گفتیم نت‌های موسیقی روی پنج خط حامل، فواصل بین خطوط حامل و در صورت نیاز به کمک خطوط اضافه نشان داده می‌شوند. کلید هم مشخص می‌کند هر خط و فواصل بین خطوط چه صدایی را نشان دهند. پس جایگاه قرار گرفتن نت‌ها، صدای آنها را مشخص می‌کند.

در ادامه بحث تئوری موسیقی به بررسی شکل و ارزش زمانی نت ها می پردازیم.اما شکل و ارزش زمانی نت ها به چه صورت است؟ منطقی است که هر نت باید به مقدار مشخصی ادامه پیدا کند و در واقع باید زمان و کشش مشخصی داشته باشد. این زمان و کشش را با هفت علامت نشان می‌دهیم که در ادامه برایتان توضیح می‌دهم.

زمان بندی نت‌های موسیقی بر مبنای عدد ۲ است به این معنی که هر شکل نت یا دو برابر شکل قبلی است یا نصف شکل بعدی.


1- نت گرد (Whole note)

نت گرد از همه نت‌ها بزرگتر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #3
در ادامه بحث تئوری موسیقی ، می‌خواهیم دربارهٔ انواع سکوت و ارزش زمانی آنها صحبت کنیم. در طی یک قطعه لحظاتی هست که لازم می‌شود هیچ نتی نواخته نشود و سکوت برقرار شود. اما این سکوت تا کی باید ادامه پیدا کند و زمان آن چقدر باشد؟ نشانه‌های سکوت نیز درست مانند نت‌ها شکل و ارزش زمانی مختلفی دارند. اگر تا اینجا مطالب آموزش تئوری موسیقی ما را دنبال کرده باشید خاطرتان هست که با هفت شکل و ارزش زمانی نت ها آشنا شدیم.

سکوت و ارزش زمانی آن نیز پیرو همان قانون نت‌ها است به این صورت که ارزش زمانی هر سکوت نصف سکوت قبلی و دو برابر بعدی است. این نکته را هم باید درباره سکوت ها بدانید که غیر از سکوت گرد و سکوت سفید که جای مشخصی روی پنج خط حامل دارند، دیگر سکوت‌ها لزوما جای خاصی قرار نمی‌گیرند. در واقع محل...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #4
در این قسمت از تئوری موسیقی، به مبحث نت نقطه دار ، خط اتحاد و خط اتصال و کاربرد آنها می‌پردازیم. شکل و ارزش زمانی نت ها و همچنین انواع سکوت و ارزش زمانی آنها را یاد گرفتیم. اما آیا این هفت علامت نت و سکوت برای بیان تمام ارزش‌های زمانی و کشش‌ها کافی است؟ ــ خیر. با استفاده از نت نقطه دار ، خط اتحاد و خط اتصال می‌توان از محدودهٔ‌ این علامت‌ها فراتر رفت. هرکدام از شکل های نت و سکوت فقط قابل قسمت به ۲ و مضرب‌های آن مثل ۴، ۸، ۱۶ و...هستند .

پس اگر بخواهیم نت یا سکوت ما به عدد ۳ یا مضرب‌های آن تقسیم شود چه کار باید کنیم؟ اگر بخواهیم از یک نت یا سکوت یکی و نصفی داشته باشیم چی؟ این نصفی را چه طوری نشان بدهیم؟ اینجاست که مفهوم نقطه وارد عمل می‌شود.

نقطه (Dot) چیست؟

[caption...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] -MERO-

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #5
در این قسمت می‌خواهیم ببینیم میزان چیست و با کسر میزان و انواع میزان ها در موسیقی آشنا شویم. موسیقی می‌تواند الگوهای منظم یا نامنظم زمانی داشته باشد و بر طبق آن جلو برود. این الگوهای منظم زمانی که پشت سر هم تکرار می‌شوند به موسیقی وزن و ریتم می‌دهد. مغز ما می‌تواند این دوره‌ها و الگوهای وزنی را حفظ کند و ادامه دهد در واقع مغز ما تکرار دوره‌های منظم زمانی را درک می‌کند. این دوره‌های منظم زمانی یا الگوهای ریتمیک را میزان (Measure /Bar ) می‌گوییم که آن را با یک خط عمودی از میزان بعدی جدا می‌کنیم. به این خط عمودی هم خط میزان (Bar-Line) می‌گوییم.

[IMG alt="میزان و خط...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #6
در قسمت قبل گفتیم میزان‌ها از نظر تعداد ضرب می‌توانند یک ضربی، دو ضربی، سه ضربی و چهار ضربی باشند و از نظر تقسیمات و نوع ضرب به میزان ساده و میزان ترکیبی تقسیم شوند. سومین نوع میزان میزان لنگ یا مختلط است که ترکیبی از دو ضربی، سه ضربی و چهار ضربی‌هاست و می‌تواند به دو نوع ساده و ترکیبی وجود داشته باشد. حالا ببینیم این میزان چه‌طور ساخته می‌شود:

میزان لنگ یا مختلط (Irregular Time)

میزان لنگ میزانی است که از ترکیب دو یا چند میزان با تعداد ضرب‌های مختلف تشکیل شده است.در حقیقت اگر میزانی از مجموع اعداد ۲ و ۳ یا از مجموع و مضرب ۲ و ۳ تشکیل شده باشد میزان لنگ است..مثلا میزان 7/4 از دو میزان سادهٔ 4/4 و 3/4 تشکیل شده است.

یا ;کسر میزان 8/4 عبارت است از سه میزان 3/4 ، 3/4 و 2/4 در کنار هم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #7
‌برای اینکه با مفهوم فاصله در موسیقی آشنا شویم لازم است اول یک مرور کوتاه روی مطالب قبلی داشته باشیم. اگر یادتان باشد در قسمت اول آموزش تئوری موسیقی دربارهٔ نت‌ ها ، نام و محل قرارگیری‌شان روی پنج خط حامل صحبت کردیم. گفتیم که هر نت علاوه بر کشش و ارزش زمانی، دارای صدا و فرکانسی هم هست که از این نظر آنها را به هفت نت تقسیم می‌کنند (دو، ر، می، فا، سل، لا، سی). هر چه نت ها به خطوط بالایی حامل نزدیک می‌شوند صدای آنها زیرتر می‌شود و نت‌هایی که روی خطوط پایینی قرار می‌گیرند بم‌تر هستند.

بین هر دو نت از نظر بسامد (فرکانس) و زیر و بمی اختلافی هست که آن را فاصله (Interval) بین دو نت می‌گوییم. بدیهی است که هر چه این دو نت مد نظر ما از هم دورتر باشند فاصلهٔ بین آنها هم بیشتر است. مثلا فاصلهٔ بین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #8
در این قسمت می‌خواهیم با علائم تغییر دهنده،دیز،بمل و بکار در موسیقی آشنا شویم. اگر یادتان باشد در بخش قبلی با پرده و نیم پرده آشنا شدیم و فهمیدیم بین کدام نت‌ها به طور طبیعی فاصلهٔ یک پرده‌ای هست و بین کدام نت‌ها فاصله‌ٔ نیم پرده‌ای وجود دارد.

نقش علائم تغییر دهنده این است که نت‌ها را یک نیم پرده یا دو نیم پردهٔ کروماتیک زیر یا بم می‌کند. نیم پردهٔ کروماتیک به نیم‌ پردهٔ بین دو نت همنام می‌گویند و نیم پردهٔ دیاتونیک نیم پردهٔ بین دو نت ناهمنام است. پس با این حساب در فرایند دیز و بمل شدن نام نت عوض نمی‌شود. این نشانه‌ها که همیشه قبل از نت‌ و سمت چپ آن قرار می‌گیرند در ایران با نام‌های فرانسوی‌شان خوانده می‌شوند.

1. دیز (Dièse , Sharp)

[IMG alt="علائم تغییر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] hadi

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #9
بنیه فاصله همان کیفیت یا صفت فاصله است و کمک می‌کند تا بتوانیم فاصلهٔ بین دو نت را دقیق‌‌تر بیان کنیم. در مباحث قبل گفتیم فواصل می‌توانند نیم پرده‌ای و یک پرده‌ای باشند و فاصلهٔ بین هر دو نت را می‌توان با یک عدد ترتیبی مشخص کرد. برای شمارش فاصلهٔ بین دو نت هم باید هر دو نت را در شمارش حساب کرد. اما هرکدام از این دو نت ممکن است علايم تغییر دهنده ای داشته باشند که تعداد نیم پرده‌ها و پرده‌های بین آنها را تغییر می‌دهد.

مثلا فاصلهٔ بین دو نت سل و سی را در نظر بگیرید. در حالت عادی فاصلهٔ این دو نت فاصلهٔ سوم است و بین دو نت دو پرده یا چهار نیم پرده فاصله است. اما اگر سل دیز شود با اینکه هنوز فاصلهٔ ما سوم است اما تعداد نیم پرده‌ها پنج تا شده. اینجاست که مفهومی به نام بنیه فاصله یا صفت و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #10
گام در موسیقی به چه معناست و گام های موسیقی چه‌طور ساخته می‌شوند؟ گام(Scale) که در اصل لغتی فرانسوی است(Gamme)، به معنی یک ردیف یا یک سری از چیزهاست؛ پس آن را با گام فارسی به معنی قدم اشتباه نگیرید گرچه شاید هم بتوانیم یک جوری آن را به معنی فارسی‌اش ربط دهیم! تعریف گام در تئوری موسیقی عبارت است از مجموعه نت‌های یک اکتاو که به صورت پی در پی و با فاصله‌های معین به دنبال هم قرار می‌گیرند.

هر گام می‌تواند از یک نت معین شروع شود و به همان نت در فاصلهٔ اکتاو یا هشتم ختم شود پس دو نت اول و آخر گام همنام هستند. گام را به نام اولین نت آن می‌خوانند مثلا گام «لا» از لا شروع می‌شود و به لا در اکتاو بالاتر ختم می شود. چیزی که باعث تفاوت گام‌ های موسیقی می‌شود فاصله‌ٔ میان نت‌های آن‌هاست. برای ساخت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا