نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

آموزشی نت ، خطوط حامل ، کلید ، خطوط اضافه - قسمت اول از درسهای تئوری گیتار

  • نویسنده موضوع HONEYEH
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 27
  • بازدیدها 2,406
  • کاربران تگ شده هیچ

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #11
گام های مینور همانطور که در بخش قبلی خواندید یکی از زیر مجموعه‌های گام های دیاتونیک هستند. با گام ماژور و ترتیب فواصل آن آشنا شدیم، امروز می‌خواهیم دربارهٔ گام های مینور صحبت کنیم.
گام های مینور
گام‌ مینورانواع گام های مینور
انواع گام های مینور به سه دسته تقسیم می‌شوند: ۱- مینور تئوریک یا طبیعی ۲- مینور هارمونیک یا هماهنگ ۳- مینور ملودیک یا نغمگیمینور تئوریک
در گام مینور تئوریک نیم پرده ها باید بین درجات دوم- سوم و پنجم-ششم باشند پس روال پرده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #12
گام کروماتیک یکی دیگر از انواع گام ها است. گفتیم گام ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: گام های دیاتونیک و گام های کروماتیک. گام های دیاتونیک شامل گام های مینور و گام های ماژور هستند که با آنها آشنا شدیم. حالا می‌رویم سراغ گام کروماتیک ، ساختار و انواع آن:

گام کروماتیک (Chromatic Scale)

در گام کروماتیک تمام فواصل نیم پرده ای هستند به این صورت که از یک نت آغاز می‌شود و با فاصله‌های نیم پرده‌ای جلو می‌رود تا در درجهٔ سیزدهم گام به نت اکتاو یا همنام برسد. در این گام ۱۲ نیم پرده وجود دارد: هفت نیم پردهٔ دیاتونیک (یعنی بین نت‌های غیر همنام) و پنج نیم پردهٔ کروماتیک (بین نت‌های همنام). مثلا روند فواصل در گام کروماتیک «دو» و «سل» به این صورت است:

[IMG alt="گام...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #13
همانطور که در مبحث آشنایی با گام های موسیقی گفتیم، به هرکدام از نت‌های پی در پی گام های دیاتونیک درجه می‌گویند هرکدام از درجات گام کارکرد، نقش و اهمیتی در گام دارد. درجه را با یک عدد ترتیبی مشخص می‌کنند که نشان‌دهندهٔ عدد فاصله آنها با نت پایهٔ گام است؛ مثلا درجهٔ اول، درجهٔ دوم و ... . اما هر کدام از این درجات گام با توجه به نقش و اهمیتشان، نام کاربردی‌ای نیز دارند که در این قسمت می‌خواهیم با آنها آشنا شویم:



درجات گام (Scale Degrees)

برای هر گام دیاتونیک می‌توان هشت درجه مشخص کرد که آنها را با اعداد رومی هم نشان می‌دهند. بین بعضی درجات گام فاصلهٔ نیم پرده‌ای است و بین بعضی دیگر فاصلهٔ یک پرده‌ای وجود دارد.

معمولا حل شدن یا حرکت از سمت یک نت به نت دیگر در حالتی که فاصلهٔ نیم پرده‌ای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #14
علائم سرکلید یا مایه نما (Key Signature) موضوع بحث امروز ماست. قبلا دربارهٔ کلید های موسیقی گفته بودم؛ اینکه کلید مشخص می‌کند هر نت روی خط حامل یا بین خطوط چه نام و چه صدایی داشته باشد. کلید سل معروف‌ترین آنها است که از قضا زیرترین کلید موسیقی هم هست و در نت نویسی برای اکثر سازها از‌ آن استفاده می‌شود و کلید فا خط چهارم را هم شناختیم که برای سازهای بم موسیقی یا محدودهٔ بم پیانو کاربرد دارد. این از این. حالا ببینیم علائم سرکلید چیست

علائم سرکلید بعد از کلید و قبل از کسر میزان قرار می گیرند و نشان می‌دهند این قطعه در چه تونالیته‌ای نوشته شده یعنی از نت‌های چه گامی استفاده شده. علائم سرکلید تا آخر قطعه اعتبار دارند یعنی اگر نتی در سرکلید دیز بود، تا آخر قطعه دیز است مگر اینکه علامت بکار...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #15
روند و ترتیب اضافه شدن بمل ها در گام های بمل دار هم سیستمی مثل گام های دیز دار دارد که در این بخش بررسی شان می‌کنیم. اگر یادتان باشد گفتیم یک سری از گام ها در سرکلیدشان دیز دارند و این دیزها طبق ترتیب مشخصی اضافه می‌شوند. روند افزایش دیزها در گام های ماژور و مینور دیزدار مثل هم است اما خب طبیعتا نام و تونیک گام متفاوت است.

در ماژورها از دو ماژور شروع می‌کنیم و اگر روی درجهٔ پنجم هر گام، یک گام جدید بسازیم، یک دیز به تعداد دیزها اضافه می‌شود. در مینورها هم از لا مینور بدون علامت شروع می‌کنیم و هر گام که روی درجهٔ پنجم گام قبلی ساخته شود، یک دیز بهش اضافه می‌شود. این از این. حالا می‌رسیم به گام های بمل دار ماژور و مینور

روند افزایش بمل ها در گام های بمل دار

همانطور که گام های دیز دار...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #16
علاوه بر گام‌های دیاتونیک و کروماتیک، انواع گام‌های دیگر هم در موسیقی استفاده می‌شود که خوب است با آنها هم آشنا شوید مخصوصا اینکه موسیقی جدید بیشتر از قبل به گام‌های محلی و متفاوت پرداخته و این گام‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. در این قسمت می‌خواهیم دربارهٔ گام پنتاتونیک ، چگونگی ساخت آن و خصوصیتش صحبت کنیم.

گفتیم تمام گام‌های کروماتیک و دیاتونیک شامل هفت نت هستند که با الگوهای مختلف و فواصل مختص خود کنار هم قرار می‌گیرند و این تفاوت فواصل باعث تمایز آنها از هم می‌شود.

در گام پنتاتونیک سیستم هفت نتی استفاده نمی شود بلکه این گام شامل پنج نت است (کلمهٔ پنتا در زبان یونانی به معنی پنج است) که با حساب تکرار نت تونیک در اکتاو می‌شود شش نت. گام پنتاتونیک در موسیقی کشورهای آسیای شرقی مثل...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #17
گام کولی یا گام جیپسی یکی دیگر از گام‌های موسیقی محلی (فولکلوریک) است که با نام‌های مینور مجار( Hungarian minor scale) ، مینور دوبل هارمونیک(Double harmonic minor scale) و مینور جیپسی (Gypsy minor scale) هم شناخته می‌شود.

گام کولی همانطور که از اسمش هم معلوم است در موسیقی کولی‌ها شنیده می‌شود و در موسیقی فلامنکو بسیار رایج است. اما غیر از کولی‌ها آهنگسازان معروف هم از این گام در آثارشان استفاده کرده‌اند. مثلا فرانتس لیست آهنگساز مشهور مجار در اثر خود به نام راپسودی مجار از این گام استفاده کرده یا جو ساتریانی خیلی از آهنگ‌هایش از جمله «Musterion» را در گام کولی ساخته است. گروه های متال هم از این گام در کارهایشان استفاده کرده‌اند.

گام کولی چه‌طور ساخته می‌شود؟

گام جیپسی با حساب نت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #18
مُدها یا مقام های کلیسایی اساس تئوری موسیقی قرون وسطا را تشکیل می‌دادند که بعدها همین مدهای کلیسایی پایهٔ گام های دیاتونیک امروزی (مد ماژور و مد مینور) شد. با اینکه مدهای کلیسایی مربوط به قرون وسطا هستند و امروزه کاربرد آنها به عنوان گام منسوخ شده اما آهنگسازان بسیاری در دورهٔ مدرن به خصوص در موسیقی جز و راک از آنها در کارهایشان استفاده کرده‌اند، همچنین در بعضی موسیقی‌های محلی می‌شود مدهای کلیسایی را شنید. برای همین بد نیست با این مدها هم آشنا شوید و شاید شما هم علاقه‌مند شدید در آهنگ‌هاتان از آنها استفاده کنید!

مدهای کلیسایی چه طور ساخته می‌شوند؟

مثل گام‌های امروزی، مقام های کلیسایی هم هشت نتی بودند که نت اول در اکتاو تکرار می‌شد. در ابتدا هشت مد کلیسایی وجود داشت و بعدها در قرن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #19
همانطور که همه می‌دانیم در نوازندگی گیتار شناخت آکوردها خیلی مهم است و نوازنده‌ٔ گیتاری که آکوردها را نشناسد از ما نیست! بنابراین از این قسمت بحث شیرین آکوردشناسی را شروع می‌کنیم. می‌خواهیم ببینیم آکورد چیست، چه‌طور ساخته می‌شود و انواع آن کدام است.

آکورد چیست؟

آکورد که به انگلیسی کورد (Chord) گفته می‌شود، کلمه‌ای فرانسوی است (Accord) که البته فرانسوی‌ها آن را اَکور تلفظ می‌کنند. آکورد عبارت است از چند صدا که با هم و همزمان شنیده شوند. اگر نت‌های آکورد را با فاصله و پی در پی بنوازیم، اسمش می‌شود آرپژ (Arpège). آکورد شناسی (Cognition of Chords) هم علم شناخت انواع آکورد، طرز ساخت و همچنین نام‌گذاری آنهاست.

فواصل بین نت‌ها در آکورد

پایهٔ هر آکورد نتی است به نام نت پایه (Root) که نت‌های...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #20
در قسمت قبلی با تعریف کلی و ساختار آکورد آشنا شدیم و انواع آکورد از نظر تعداد نت‌های تشکیل دهنده‌اش را بررسی کردیم. در این قسمت به اولین نوع آکوردها یعنی آکوردهای سه صدایی می‌پردازیم.

ساخت آکوردهای سه صدایی

آکوردهای سه صدایی شامل سه نت هستند: پایه، سوم و پنجم. نتی که بالای پایه قرار می‌گیرد و در حقیقت دومین نت آکورد است، با پایه فاصلهٔ سوم دارد و اسمش نت سوم است. سومین و بالاترین نت آکورد که به نام نت پنجم معروف است، با پایه فاصلهٔ پنجم دارد و با نت سوم فاصلهٔ سوم.

آکوردهای سه صدایی همانطور که در قسمت پیش هم گفتم بسته به بنیهٔ فواصل سومی که نت‌ها با هم دارند، انواع مختلف دارد. چهار نوع آکورد سه صدایی داریم: آکورد ماژور، آکورد مینور، آکورد کاسته و آکورد افزوده.

آکورد ماژور

[IMG...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا