نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

آموزشی نت ، خطوط حامل ، کلید ، خطوط اضافه - قسمت اول از درسهای تئوری گیتار

  • نویسنده موضوع HONEYEH
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 27
  • بازدیدها 2,406
  • کاربران تگ شده هیچ

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #21
تیم آکوردها با توجه به تعداد نت‌های تشکیل دهنده‌شان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. انواع آکوردهای سه صدایی یا تریادها را توضیح دادیم که از سه نت پایه، سوم و پنجم تشکیل می‌شوند و به چهار صورت ماژور، مینور، کاسته و افزوده وجود دارند. حالا ببینیم آکوردهای چهار صدایی یا آکوردهای هفتم چه طور ساخته می‌شوند.

ساختار آکوردهای هفتم

در آکوردهای چهارصدایی که به آنها آکوردهای هفتم(Seventh Chord) هم می‌گویند، یک نت به بالاترین نت تریادها اضافه می‌شود (اگر یادتان باشد بالاترین نت در تریادها به نام نت پنجم آکورد شناخته می‌شود و با پایه فاصلهٔ پنجم دارد) نت چهارم آکورد در آکوردهای هفتم با نت قبلی‌اش فاصلهٔ سوم دارد و با پایه فاصلهٔ هفتم پیدا می‌کند به همین خاطر اسم این آکوردها را گذاشته‌اند آکوردهای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #22
آکوردهای پنج صدایی که به آنها آکوردهای نهم (Ninth Chord) هم می‌گویند، نوع دیگری از آکوردها هستند که از پنج نت تشکیل می‌شوند. اگر به بالاترین نت آکوردهای هفتم یا آکوردهای چهار صدایی یک نت با فاصلهٔ سوم اضافه کنیم آکورد نهم به دست می‌آید. بین این نت اضافه شده با پایه فاصلهٔ نهم وجود دارد و دلیل نام‌گذاری این آکورد هم همین است.

مانند آکوردهایی که در قسمت‌های قبل بررسی کردیم، با توجه به اینکه چه فاصلهٔ سومی (کوچک، بزرگ) به کدام آکورد هفتم اضافه شود، آکوردهای نهم نام‌ها و انواع مختلفی پیدا می‌کنند.



انواع آکوردهای نهم

آکوردهای نهم به ۱۰ صورت وجود دارند که معمول‌ترینشان آکوردهایی هستند که روی درجهٔ پنجم یا نمایان گام‌های ماژور و مینور ساخته می‌شوند وآکورد نهم نمایان ماژور و نهم نمایان...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #23
عد از تریادها ، آکوردهای هفتم و آکوردهای نهم ، می‌رسیم به معرفی آکوردهای یازدهم و آکوردهای سیزدهم.

آکوردهای یازدهم شش نت دارند و نت سوم آکورد (یعنی نت بعد از پایه) در این آکوردها حذف می‌شود. آکوردهای سیزدهم هفت نتی هستند و نت سوم آکورد در آنها حذف شده است. انواع آکوردهای یازدهم و آکوردهای سیزدهم را با هم بررسی می‌کنیم:


آکورد یازدهم تونیک

در گام‌های ماژور و مینور هارمونیک و ملودیک، اگر به فاصلهٔ پنجم از نت تونیک ، یک آکورد هفتم نمایان قرار دهیم، آکورد یازدهم تونیک (Tonic Eleventh Chord) به دست می‌آید. مثلا در دو ماژور آکورد یازدهم تونیک عبارت است از نت دو (تونیک) + آکورد هفتم نمایان روی نت سل. یعنی به این ترتیب: دو - سل - سی - ر - فا

این آکورد همانطور که گفتم شش نتی است و می‌بینیم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها] *ZOFA*

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #24
تا اینجا با انواع آکوردها آشنا شدیم. در آکوردشناسی مفهومی به نام معکوس آکورد هم وجود دارد که در این قسمت به آن می‌پردازیم.
در مبحث ساختار آکوردها گفتیم هر آکورد از یک نت پایه تشکیل شده که پایین‌ترین نت آکورد است و نسبت به بقیه‌ٔ نت‌ها بم تر است. روی پایه، و با فاصله‌های سوم، نت‌های دیگر آکورد قرار می‌گیرند که به ترتیب آکوردهای سه صدایی، چهار صدایی، پنج صدایی و ... را تشکیل می‌دهند. نت بعد از آکورد را نت سوم آکورد می‌گویند، نتی که روی سوم قرار می‌گیرد را پنجم آکورد می‌گویند و به ترتیب نت‌های بعد هفتم، نهم، یازدهم و....

معکوس آکورد، آکوردی است که جای نت‌هایش عوض شده و یکی دیگر از نت‌های آکورد در باس (بم‌ترین نت آکورد) قرار گرفته. بسته به این که آکورد ما چند نتی است، می‌تواند معکوس‌های...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #25
آکوردها بنابر علائم تغییردهندهٔ نت‌هایشان و همچنین جایگاهشان در گام به دو گروه تقسیم می‌شوند: آکوردهای دیاتونیک و آکوردهای کروماتیک. حالا ببینیم منظورمان از دیاتونیک و کروماتیک بودنشان چیست.

آکوردهای دیاتونیک
تکامی آکورد هایی که پیش از این بررسی کردیم آکوردهای دیاتونیک هستند، به این معنی که نت‌ها بدون هیچ علامت عَرَضی یا فرعی استفاده می‌شوند یا جور دیگر بگوییم، نت‌ها تابع علائم سرکلید گام هستند و در ساخت آکوردها هیچ نتی به جز حالت طبیعی خود در گام، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. آکوردهای دیاتونیک به طور طبیعی در گام‌ها وجود دارند و آکورد اصلی گام هستند.

آکوردهای کروماتیک
آکوردهای کروماتیک آکوردهایی هستند که حداقل یکی از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #26
برای خواندن یک قطعهٔ موسیقی و اجرای آن علاوه بر دانستن نام و کشش نت‌ها، جای آنها بر روی ساز، گام آهنگ، علائم تغییر دهنده و دیگر اطلاعات تئوری موسیقی، لازم است با اصطلاحات و نشانه های موسیقی ، علائم اختصاری و کاربرد آنها هم آشنا باشید تا بتوانید قطعه را درست و با احساس از آب در بیاورید.

نشانه‌هایی که در کنار قطعات موسیقی نوشته می‌شود برای کمک به دریافت حالت (Nuance) درست و مناسب قطعه، اجرای ساختار و فرم دقیق و ریزه‌کاری‌های آن است و دانستن آنها لازمهٔ کار هر نوازنده. خلاصه از ما گفتن بود!


  • نشانه های موسیقی از نظر هدف و کارکرد به دو دسته تقسیم می‌شوند:
۱- اصطلاحاتی که حالت بیرونی (Extrovert Nuance) قطعه را مشخص می‌کنند.

این اصطلاحات مواردی مثل تندی و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #27
گفتیم نشانه ها و علائم موسیقی یا بیرون حامل و اغلب به صورت حروف اختصاری یا کلمات قرار می‌گیرند و حالت اجرا را مشخص می‌کنند و یا درون حامل استفاده می‌شوند و بیشتر راهنمای فرم و طرز اجرا و نکات تکنیکی آن هستند.

علائم موسیقی درون حامل به دو حالت وجود دارند:

۱- نت های زینت یا نت‌واره ها (Ornaments)

۲- نشانه های فرمال

در این بخش نت های زینت را می‌شناسیم:

نت های زینت (نت‌واره ها)
نت‌واره‌ ها، نشانه‌های نت‌واره یا همان نت های زینت خودمان، دسته‌ای از نشانه های موسیقی هستند که یا به شکل نت های کوچک و یا به صورت علائم موسیقی کنار نت های اصلی قرار می‌گیرند و به اشکال مختلف قطعه را تزئین می‌کنند. کشش این نت‌ها اکثرا کوتاه است. انواع نت های زینت را با هم ببینیم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

HONEYEH

مدیر بازنشسته
سطح
29
 
ارسالی‌ها
1,495
پسندها
24,962
امتیازها
48,073
مدال‌ها
20
  • نویسنده موضوع
  • #28
در این مبحث می‌خواهیم نشانه های تکرار را معرفی کنیم. گفتیم نشانه ها و علائم موسیقی می‌توانند درون خطوط حامل یا بیرون از آن باشند. نشانه های درون حامل را به دو دسته تقسیم بندی کردیم و در بخش اول علائم مربوط به نت های زینت را بررسی کردیم. در این قسمت می‌خواهیم به سراغ گروه دیگر یعنی نشانه های فرمال برویم که آهنگساز را از نوشتن دوبارهٔ نت‌ها بی‌نیاز می‌کند و با ساختار بندی و فرم دهی به قطعهٔ موسیقی، نوازنده را هم در نت‌خوانی کمک می‌کند

حالا این نشانه های فرمال دقیقا چه جوری ساختمان قطعه را فرم می‌دهند؟ با نشانه‌ های تکرار. نشانه های تکرار چی هستند؟ الان بررسی می‌کنیم:

دو لا خط تکرار
[IMG alt="نشانه های...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HONEYEH

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا