متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

متفرقه تفسیر نهج البلاغه

دخترشاه

رفیق جدید انجمن
سطح
0
 
ارسالی‌ها
94
پسندها
1,734
امتیازها
9,613
  • نویسنده موضوع
  • #11
شرح #خطبه_متقین(جلسه هشتم)





فرمایش امام علی(علیه السلام) درخصوص متقین



حضرت علی(ع) در باره ی متقین میفرمایند: أَرَادَتْهُمُ الدُّنْیَا فَلَمْ یُرِیدُوهَا.

دنیا این ها را میخواهد این ها دنیا را نمی خواهند.

حال یعنی چه دنیا را نمیخواهند؟

آیا یعنی از پول بدشان می آید؟

ازدواج نمیکنند؟

آیا معنای حدیث این است؟



در پاسخ سوره ی مبارکه اعراف ایه (۲۰۱) یک نکته ی فوق طلایی دارد و میفرماید:



(إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَآئِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ)

شیاطین دائما می آیند برای اینکه ما را فریب بدهند، با قوه‌ی خیال ما کار کنند و یکسری جذابیت‌های باطل را جلوی چشم ما نمایش و پرورش میدهند.

انسان های باتقوا جذابیت هایی در خیالشان می آید...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : دخترشاه

دخترشاه

رفیق جدید انجمن
سطح
0
 
ارسالی‌ها
94
پسندها
1,734
امتیازها
9,613
  • نویسنده موضوع
  • #12
شرح #خطبه_متقین(جلسه نهم)





صفات متقین و حق الناس



در رابطه با متقین در کلام امیرالمومنین (ع)میخوانیم شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ .

در سوره مبارکه مائده آیه ۲۷ میفرماید،إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِين،انما که در این ایه امده است یعنی خداوند فقط از یک عده عمل را قبول می کند آن هم انسانهای باتقوا هستند.



به میزانی که ما تقوا داشته باشیم خدا از ما عمل را می پذیرد.

قبول عمل در گِرو چیست؟

"تقوا"



ویژگی های متقین



شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ،دیگران از شر این ها در امانند.

فکرکنیم و ببینیم چقدر مراقبیم که شَری از طرف ما به دیگران نرسد؟

به همان میزان عمل ما در درگاه خدا قبول میشود.

حوزه ی بسیاری وسیعی دارد، شر نسبت به همسایه، نسبت به اقوام و فامیل،در رابطه با صله رحم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : دخترشاه

دخترشاه

رفیق جدید انجمن
سطح
0
 
ارسالی‌ها
94
پسندها
1,734
امتیازها
9,613
  • نویسنده موضوع
  • #13
شرح #خطبه_متقین(جلسه دهم)



صبر و شکیبایی



کلامی را بزرگان و علمایی که در مسیر بندگی خدا بودند به عنوان جمله ی طلایی مطرح کردند،که شاید بتوان گفت چکیده ی دین و سیرو سلوک،همین یک جمله است که اگر ما به همین یک جمله عمل کنیم بارمان را بسته ایم.



دو رکن اصلی وجود دارد برای اینکه انسان با بندگی خدا زندگی کند،خوب زندگی کند و پاک بماند،این دو را اگر داشته باشیم همه چیز جور است:

1⃣ مرنج

2⃣ مرنجان



مرنجان را صحبت کردیم، شُرُورُهُمْ مَأْمُونه،این باعث میشود انسان با تقوا کسی را نرنجاند.

در رابطه با مرنج،که واقعا سخت تر است.انسان بالاخره مراقبت می کند کسی را ناراحت نکند،اما ناراحت نشدن و صبر کردن و تحمل کردن خیلی سخت است.یکی از ویژگی های متقین همین است.

صَبَرُوا أَیَّاماً قَصِیرَه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : دخترشاه

دخترشاه

رفیق جدید انجمن
سطح
0
 
ارسالی‌ها
94
پسندها
1,734
امتیازها
9,613
  • نویسنده موضوع
  • #14
شرح #خطبه_متقین(جلسه دهم)



صبر و شکیبایی



کلامی را بزرگان و علمایی که در مسیر بندگی خدا بودند به عنوان جمله ی طلایی مطرح کردند،که شاید بتوان گفت چکیده ی دین و سیرو سلوک،همین یک جمله است که اگر ما به همین یک جمله عمل کنیم بارمان را بسته ایم.



دو رکن اصلی وجود دارد برای اینکه انسان با بندگی خدا زندگی کند،خوب زندگی کند و پاک بماند،این دو را اگر داشته باشیم همه چیز جور است:

1⃣ مرنج

2⃣ مرنجان



مرنجان را صحبت کردیم، شُرُورُهُمْ مَأْمُونه،این باعث میشود انسان با تقوا کسی را نرنجاند.

در رابطه با مرنج،که واقعا سخت تر است.انسان بالاخره مراقبت می کند کسی را ناراحت نکند،اما ناراحت نشدن و صبر کردن و تحمل کردن خیلی سخت است.یکی از ویژگی های متقین همین است.

صَبَرُوا أَیَّاماً قَصِیرَه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : دخترشاه

دخترشاه

رفیق جدید انجمن
سطح
0
 
ارسالی‌ها
94
پسندها
1,734
امتیازها
9,613
  • نویسنده موضوع
  • #15
شرح #خطبه_متقین(جلسه یازدهم)



قوی بودن در دین



حضرت علی (ع) در رابطه با متقین می‌فرمایند:فَمِنْ عَلاَمَهِ أَحَدِهِمْ أَنَّکَ تَرَى لَهُ قُوَّهً فِی دِین،متقین در دین قوی هستند.

این مساله چند بعد دارد:



متقین در دین داری خودشان با استحکام و استدلال جلو میروند و بر اساس هیجانات و احساسات و جو در فضای دینی قدم نمی گذارند.



امام حسین(ع)تحلیلی که در رابطه با مردم کوفه داشتند در ماجرای شهادتشان در روز عاشورا فرمودند که:الدین لعب علی السنتهم

استاد علامه جوادی آملی می‌فرمودند به این می گویند دین ادامسی،یعنی برای برخی دین مثل آدامس در دهانشان است،تا هر جا که مزه می دهد و در هر ابعادی که بدرد آدم میخورد دین را دنبال میکنند،زیرا در بعضی مواقع دین به نفع ما است و در بعضی مواقع به ضرر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : دخترشاه

دخترشاه

رفیق جدید انجمن
سطح
0
 
ارسالی‌ها
94
پسندها
1,734
امتیازها
9,613
  • نویسنده موضوع
  • #16
شرح #خطبه_متقین(جلسه دوازدهم)



ترس از تعریف





در نهج البلاغه در خطبه ی متقین می خوانیم: إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ‌ لَهُ‌،هنگامی که از متقین تعریف میشود، میترسند،تعبیر عجیبی است چون معمولا انسانها خوشحال میشوند. هنگامی که شخصی از ما تعریف می کند،نه تنها خوشحال میشویم بلکه در این دوره انسان در فضای مجازی بسیاری از کارها را می کند که لایک بگیرد.حتی میبیند کدام کار لایک بیشتری میگیرد کدام کار لایک کمتری میگیرد.

گاهی میبیند با کاری لایک کمتری میگیرد کلا ان کار را رها میکند.

این ها نشانه های ضعف تقواست.اگر انسان باتقوا باشد چیزی برایش مهم است که رضایت خداوند متعال در آن باشد.



یکی از دلایلی که اهل تقوا از تعریف دیگران میترسند این است که سبب توقف...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : دخترشاه

دخترشاه

رفیق جدید انجمن
سطح
0
 
ارسالی‌ها
94
پسندها
1,734
امتیازها
9,613
  • نویسنده موضوع
  • #17
شرح #خطبه_متقین(جلسه سیزدهم)





کوچک شمردن اعمال خود و راضی نبودن از آن



امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام)در رابطه با متقین میفرمایند: لاَ يَرْضَوْنَ مِنْ أَعْمَالِهِمُ الْقَلِيلَ، وَ لاَ يَسْتَکْثِرُونَ الْکَثِيرَ،

متقین، نه تنها از عمل اندک خودشان خوشحال نمی شوند بلکه همه ی اعمال را اندک می بینند.



♦️این امر سه دلیل اصلی میتواند داشته باشد؛





1⃣ متقین نگاهشان رو به جلو است،نگاه

به آینده ،به ابدیت ،به ربوبیت خداوند متعال است،بزرگی ها را میبینند، در نتیجه،

دیگر عملشان در چشمشان بزرگ نمی آید،

اصلا این ها قابل قیاس با هم نیست،این مقدار عمل با آن مقام ربوبیت خداوند با این ابدیتی که ما در پیش داریم اصلا به هم نمی آیند.

یک مسیر کوهنوردی را در نظر بگیرید،ان کسی که به پایین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : دخترشاه

دخترشاه

رفیق جدید انجمن
سطح
0
 
ارسالی‌ها
94
پسندها
1,734
امتیازها
9,613
  • نویسنده موضوع
  • #18
شرح #خطبه_متقین(جلسه چهاردهم)



توقع از متقین



در رابطه با متقین داریم؛ أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ؛این جمله به چه معناست؟

بدین معناست که چیزی که از این افراد توقع می رود خیر است و از این ها جز خوبی توقعی نیست .



این مساله دو بعد میتواند داشته باشد؛



1⃣ هنگامی که فردی در حق این افراد بدی میکند، از این ها توقع ندارد در ازای بدی،بدی بکنند و بدی را با بدی جواب بدهند.

حضرت امام سجاد (علیه السلام) چند مرتبه خادمشان را صدا زدند.یک مرتبه، دو مرتبه، سه مرتبه هرچه صدا زدند جواب نداد.حضرت آمدند و دیدند یک گوشه ای دراز کشیده است.

حضرت فرمودند:«اقا جان مگر نمی شنوی؟»گفت:«چرا»

حضرت فرمودند:«من اینقدر صدا زدم پس چرا جوابم را نمی دهی؟»

غلام گفت:«اخر شما را میشناسم، شما کسی نیستید که اگر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : دخترشاه

دخترشاه

رفیق جدید انجمن
سطح
0
 
ارسالی‌ها
94
پسندها
1,734
امتیازها
9,613
  • نویسنده موضوع
  • #19
شرح #خطبه_متقین(جلسه پانزدهم)



اخلاق کریمانه



امیرالمومنین (علیه السلام) در خطبه همام در رابطه با متقین میفرمایند:



یَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَهُ، وَ یُعْطِی مَنْ حَرَمَهُ، وَ یَصِلُ مَنْ قَطَعَهُ،اگر کسی به انسان های باتقوا ظلم کند این ها عفو می کنند،اگر کسی این ها را محروم کند به او عطا می کنند،اگر کسی باآنها قطع رابطه کند، با او مجددا ارتباط برقرار می کنند.





آیا این موارد در رابطه با همه کس و همه جا است؟

آیا هر کس به ما ظلم کرد ما پیشدستی کنیم و عفوش بکنیم؟



یکی از کارکرد های تقوا این است که در دستگاه تحلیلی انسان تحول ایجاد میکند.

فردی که بویی از تقوا نبرده باشد همه چیز را با حساب و کتاب مادی و نفسانی میسنجد،

چقدر برای من فایده دارد؟این فایده هم فایده ی دنیایی و مادی است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : دخترشاه

دخترشاه

رفیق جدید انجمن
سطح
0
 
ارسالی‌ها
94
پسندها
1,734
امتیازها
9,613
  • نویسنده موضوع
  • #20
شرح #خطبه_متقین(جلسه شانزدهم)



ترجیح دادن خود یا دیگری





دیگران از او در راحتی‌اند، اما خودش خیر!

نَفْسُهُ مِنْهُ فِي عَنَاءٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ



فرد متقی خودش از دست خودش در آزار است و دیگران از دست او در راحتی هستند.



خیلی اوقات ما، بین اینکه خودمان را اذیت کنیم یا دیگری را اذیت کنیم مخیر می شویم،آبروی ما برود یاابروی دیگری برود؟ما به زحمت بیافتیم یا دیگری به زحمت بیافتد؟

معمولا اکثرا اینگونه هستند که خودشان را انتخاب می کنند و خودشان را ترجیح می دهند و این علامت این است که انسان خیلی بهره ای از"تقوا" نبرده است.



گاهی اوقات افراد خودشان را با آزار دیگران تخلیه می کنند!

غیبت می کنیم که راحت بشویم.سر کسی داد می زنیم تا کمی از عقده های درونیمان خالی شود...(این...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : دخترشاه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا