نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

رویکردهای معماری مفهومی در زمان معاصر

  • نویسنده موضوع Sepideh.T
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 195
  • کاربران تگ شده هیچ

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,980
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #1
به کارگیری مفاهیم گوناگون در حرفه معماری برداشت ها و دیدگاه های متفاوتی را به همراه دارد. به دنبال استقبال عمومی از ایده های ناب، مفهوم گرایی از محبوبیت زیادی در میان معماران و طراحان برخوردار شده است. هنگامی که طراح قصد دارد به نمایش یک مفهوم یا واقعه در اثر خود بپردازد معمولاً با آزادی عمل بیشتر، بینش خود را به طرح وارد و دیدگاه خود را بیان می کند. این تفاوت ها باعث می شود تا آثار متنوعی در سراسر جهان پدید آیند که هریک انعکاسی از وقایع، رویدادها، مفاهیم، آرمان ها، و ارزش های یک ملت است
.
معماری در ارتباط با مفاهیم، عمدتاً تحت تأثیر نگرش و سبک فکری معمار است و می تواند نوع نگاه او را نسبت به پدیده ها و مفاهیم موجود بازتاب دهد. در عصر حاضر رویکردهای گوناگونی در معماری مفهومی مطرح می شود...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,980
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #2
2- نمایش روح زمانه ( به صورت نمایش تکنولوژیک)
تکنولوژی به عنوان واقعیت اجتناب ناپذیر زندگی مدرن موضوعی است که با ورود به معماری، رویکردی نو را به وجود آورد. طرح ساختمان کاخ شوراها پیشنهاد لوکوربوزیه بین المللی برای طراحی کاخ شورا در مسکو بود که نمونه بارز تجلی روح زمانه ( به صورت تکنولوژی) در دهه 30 قرن بیستم را نشان می دهد.

این نوع نگرش به زندگی مدرن در آثار معماران پیرو سبک «های تک» نظیر رنزو پیانو، ریچارد راجرز، نورمن فاستر و ... دیده می شود. اما آنچه در قالب نمایش روح زمانه و به عنوان رویکردی در معماری مفهومی مطرح می شود در پی اجرای بانک شانگهای اثر نورمن فاستر قوت گرفت.

مارشال برمن، فیلسوف آمریکایی، در توصیف این بنا آن را فراتر از سبک «های تک» و نوعی بنای یادمانی و بیانگر روح...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,980
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #3
3- مفاهیم ذهنی
توجه به مفاهیم ذهنی در معماری نشأت گرفته از رویکردهای انسان گرایانه است. از جمله معمارانی که به این مفاهیم توجه کردند و همواره کوشیدند در آثار خود به کار گیرند لویی کان است. او از مفاهیمی همچون سکوت و احساس انسانی در فضا بهره می گیرد و با استفاده از تجلی نور در فضا سعی در تحقق این مهم در معماری دارد. کان درساختمان موسسه سالک مفهوم بی نهایت را به استادی هر چه تمام تر به کمک سمفونی فرم ها، مصالح، آب و طبیعت به نمایش می گذارد.


4-رویکردهای استعاره گرا
هنگامی که طراح معنا را با فرم پیوند دهد؛ رویکرد استعاره گرا در معماری مفهومی مطرح می شود. به طور مثال ارو سارنین، احساس پرواز را از طریق استعاره فرمی نشان می دهد.

5- نمایش فرمال
این رویکرد در آثار معمارانی چون جان هجداک و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,980
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #4
6- تعارض با زمینه( طبیعت)
در برخی موارد هنگامی که به بناهای تاریخی و یادمانی نگاه می کنیم آن ها را در تقابل با محیط خود می یابیم. منظور از این تقابل آن است که گاه دیده می شود بنایی متفاوت با بافت پیرامون خود و در تعارض با آن پدید آمده است. به طوری که این تعارض را می توان به معنای غیرمنتظره بودن بنا عنوان کرد. مکعب های سفید لکوربوزیه در زمینه سبز طبیعت اطراف و یا حجم های سفید ریچارد مِیِر در زمینه های تاریخی، نمایشگر این گونه مفهوم گرایی یا معناگرایی در ارتباط با یادمانی نمودن ساختمان هاست.


7- مفاهیم اقتباسی
یکی از رویکرد های معماری مفهومی که به تازگی مطرح شده و موضوعات جذابی را دنبال می کند توجه به انواع شاخه های علمی و ایده پردازی در ارتباط با آن ها است. بررسی آثار معماری در دو دهه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,980
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #5
نتیجه گیری
پس از نگاهی کوتاه به انواع رویکرد ها در معماری مفهومی می توان چنین نتیجه گیری کرد که مفهوم گرایی در معماری با نگاه های متفاوتی صورت پذیرفته است. تصویری که از معماری مفهومی اکنون در میان دانشجویان و یا برخی از طراحان متداول است؛ عمدتاً بر پایه کانسپت شکل می گیرد. به طوری که این نوع از معماری با عنوان معماری کانسپچوال خوانده می شود. این در حالی است که وجود کانسپت در اثر، به عنوان نقطه شروع و درون مایۀ طرح اثر به منزلۀ مفهومی بودن اثر نبوده و نمی توان همۀ این گونه آثار را تحت یک عنوان گرد هم آورد؛ به طور مثال طرح های معماری فرانک لوید رایت را با تمام توجه اش به فرم نمی توان در حیطۀ آثار فرمالیست ها به شمار آورد و یا آثار...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

عقب
بالا