آموزشی چگونه خلاقانه معماری کنیم؟

  • نویسنده موضوع Sepideh.T
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 3
  • بازدیدها 211
  • کاربران تگ شده هیچ

Sepideh.T

معلم زبان
ویراستار انجمن
تاریخ ثبت‌نام
20/4/19
ارسالی‌ها
2,744
پسندها
20,130
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
خلاقانه معماری کردن آنقدرها هم آسان نیست. بعضی می‌گویند خلاقیت امری ذاتی است. ولی اگر از من بپرسید می‌گویم این جمله را عده‌ای کلاش ساخته‌اند! پرسش‌برانگیز است که وقتی در عرصه‌ی سیـاس*ـی-اقتصادی شنیدنِ عبارتِ «ژن خوب» انقدر خشم‌برانگیز بود، پس چرا با شنیدن «خلاقیت ذاتی است» کسی از معماران منزجر نمی‌شود؟ گیرم قدری هم به ژنوم انسان ربطی دارد، ولی اصل خلاقیت آموختنی است؛ همانطور که تفکر نقادانه، همانطور که کار گروهی، همانطور که دموکراسی.
خلاقیت توان ابداع راه‌حل جدید است و مقدمه‌ی چنین چیزی، این است که بتوانیم مسائل را به شکلی جدید ببینیم. مطمئن باشید اگر می‌شد با نگرش‌های قدیمی راه‌حل‌های جدید داد، دیگران خیلی وقت قبل از شما داده بودند! البته گاهی با...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

معلم زبان
ویراستار انجمن
تاریخ ثبت‌نام
20/4/19
ارسالی‌ها
2,744
پسندها
20,130
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
چگونه کژ بنگریم؟
اگر خلاقیت توان دیگرگونه دیدن باشد، پس کاری سخت و آسان در پیش داریم. اول گمان می‌کنیم آسان است. اما اگر زرنگ باشید و با تجربه، خواهید دانست که متفاوت دیدن مسائل درد دارد! بخصوص اگر قرار باشد کاری بامعنی باشد. مثالی بزنم: بیایید به «شعر» دیگرگونه بنگریم و شعر بگوییم. «علی فیل می‌شنود، من کلنگم و زمین چمن دیوار را می‌نوشد». دیدید چقدر متفاوت بود؟ و چقدر احمقانه! دیگرگونه دیدن می‌تواند بسیار سخت باشد اگر هدفمان دیدن چیز معنی‌دار است. برساختن شعر نو هم کاری طاقت‌فرسا بود، وگرنه چپ و چول کردن شعر کلاسیک از هر کسی برمی‌آید.



Creativity(2).jpg




برای اینکه بتوانیم با «کژ نگریستن» چیزی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

معلم زبان
ویراستار انجمن
تاریخ ثبت‌نام
20/4/19
ارسالی‌ها
2,744
پسندها
20,130
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
ما دانشجویی که تا حدودی ساختار پله را درک می‌کند، می‌تواند پله‌هایی بسیار متفاوت و خلاقانه بسازد. فرق این ۳ در چه بود؟ اولی ذهنش بیش از حد آزاد بود، به قدری که نتوانست حتی ایده‌هایش در چارچوبی جمع کند و پله بسازد. دومی ذهنش عمیقا با چارچوب‌ها عجین بود و نتوانست ذره‌ای خمشان کند. ولی سومی بود که توانست چارچوب را بشناسد و آن را تغییر دهد! برای خلاقیت در موسیقی هم لازم است در جوانی و قبل از فرا گرفتن همه نت‌ها و گوشه‌های سازتان، ذهنتان کرم داشته باشد و گاهی جسارت کنید که خلاف قاعده بنوازید، اما شرط لازمش این است که بلد باشید ساز بزنید! کسی که ساز زدن را بلد نباشد، نمی‌تواند آهنگ خلاقانه‌ای بنوازد.

هدفمندی
قبل از شکستن و خم کردن قواعد، سعی کنید هدفی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

معلم زبان
ویراستار انجمن
تاریخ ثبت‌نام
20/4/19
ارسالی‌ها
2,744
پسندها
20,130
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • #4

Creativity(3).jpg



برویم سراغ مثالی که زدیم : می‌خواهیم از دستکاری خانه‌ی سنتی زواره‌ای چیز جدیدی خلق کنیم. شما می‌خواهید از درون آن آپارتمانی مسکونی دربیاورید، اما دوستتان قصدی زیبایی‌شناسانه از تغییر و ترکیب پلان خانه دارد. همگروهی سومتان هم به جای کاربری به دنبال حل مسائل اقلیمی است و چهارمی دلش می‌خواهد بهره‌وری فضا را افزایش دهد. اتودهایی که هر یک از شما ۴ نفر با تغییر و ترکیب پلان این خانه می‌زنید، ممکن است از هدف شخص شما سرپیچی کند، ولی همزمان ۳ ذهن دیگر در حال پاییدن اتودهای شما هستند و اگر در میانه‌ی اتودهایتان، ایده یا راه‌حلی مفید دربیاید دقت خواهند کرد و ایده را نجات خواهند داد. گاهی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
عقب
بالا