متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

معرفی کتاب: معماری و اندیشه نقادانه

  • نویسنده موضوع Sepideh.T
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 408
  • کاربران تگ شده هیچ

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #1
critical.jpg


براي مطالعه ي انواع نقد معماري، یکی از مراجع معتبر، كتاب «معماري و انديشه ي نقادانه»، اثر وين اتو است كه در سال 1978 نوشته و در سال 1384 توسط خانم امینه انجم شعاع به فارسی ترجمه و توسط انتشارات فرهنگستان هنر چاپ شده است.

فهرست مطالب:
سخن ناشر
مقدمه مترجم
مقدمه مولف
فصل اول: نقد
فصل دوم: نقد معیاری
فصل سوم: نقد تفسیری
فصل چهارم: نقد توصیفی
فصل پنجم: بلاغت زبان نقد
فصل ششم: عرصه های حضور نقد
کتابشناسی
نمایه

او ‌در فصل هاي دوم و سوم و چهارم، ده نوع نقد معماري را در سه دسته معرفي كرده است. البته لازم به ذكر است كه او پاره اي از شيوه هاي نقد معماري را با اقتباس از دسته بندي هاي مرسوم در حوزه ي نقد ادبي معرفي كرده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #2
  • نقد منظومه اي گونه اي از نقد معرفي شده است كه در آن ناقد هيچ گاه خود را در حصار نظريه اي قاطع و صريح قرار نمي دهد و به اين ترتيب، خرده گيران نمي توانند به كار او برچسب ساده انگار يا ناكارآمد و تاريخ مصرف دار بزنند. ازنظر اتو، تعريف ويتروويوسي از سه وجه «راحتي و استحكام و سرور» دراين نوع نقد قرار مي گيرد. او مي افزايد كه در سنت نقد ادبي و هنري، اين گونه را نقد فرماليستي (شكل گرايانه) نام نهاده اند.
  • نقد گونه اي روشي معرفي شده كه براساس انواع ساختاري- كاربردي يا همان گونه ها شكل گرفته است. او از سه وجه مشخص در تحليل بناها بر طبق نقد گونه اي سخن مي گويد: «سازه و كاربرد و صورت» و مي نويسد: نقد گونه اي، كه به سازه توجه دارد، آثار را با توجه به مصالح و الگوهاي فني- كه اثر را شكل...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Sepideh.T

کاربر برتر
سطح
30
 
ارسالی‌ها
2,443
پسندها
18,978
امتیازها
53,173
مدال‌ها
28
  • نویسنده موضوع
  • #3
  • منتقد جانب دار در درجه ي نخست تحسين ديگران را برمي انگيزد، نه اينكه داوري كند. في الواقع، او پيش از اين قضاوت خود را انجام داده است، ليكن اكنون مي خواهد ما را متقاعد به قبول فتواي خود كند.
  • نقد القايي، به جاي آنكه بر شيوه ي نگاه ما اثر بگذارد، احساسات ما را مخاطب قرار مي دهد. بر خلاف نقد جانب دارانه، كه بالاخره به عقلانيت تظاهر مي كند، نقد القايي فقط با حوزه ي احساس سر و كار دارد.
  • در نقد ذوقي، منتقد به هنرمند تبديل مي شود و نقد به اثر هنري. در اين نوع نقد، اثر معماري ديگر موضوع نقد نيست، بلكه محمل خلق اثر هنري است كه به واسطه ي نقد معماري شكل گرفته است.

- نقد توصيفي بيش از ديگر انواع نقد بر حقايق استوار است. اين نقد درگير قضاوت يا حتي تفسير نيست، بلكه به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

عقب
بالا