نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

متفرقه فرهنگ دینی، نقش دین در دگرگونی و دقایق گفتمانی آن در انقلاب اسلامی

  • نویسنده موضوع NARGES-S
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 98
  • Tagged users هیچ

NARGES-S

مدیر بازنشسته
سطح
24
 
ارسالی‌ها
689
پسندها
15,656
امتیازها
35,673
مدال‌ها
25
  • نویسنده موضوع
  • #1
چکیده

تری یاندیس(2) در آغازین طلوع اندیشه های خود در کتاب «فرهنگ و رفتار اجتماعی Culture and Social Behavior می نویسد: «فرهنگ برای جامعه همچون حافظه برای انسان است: «و یکی از جامع ترین تعاریف مربوط به فرهنگ را که بسیار کوتاه نیز می باشد از هرسکویتز(3) نقل می کند. هرسکویتز در کتاب خوش به نام «انسان شناسی فرهنگی Cultural Anthropology» تعریف فرهنگ را چنین ارائه داده است: «فرهنگ، بخش انسان ساخته ی محیط است».(1)

در چنین چشم اندازی فرهنگ، محصول تلاش انسان در محیط زندگی و ساخت های مختلف آن تلقی می شود و همچنین دربرگیرنده سنت هایی است که نشان می دهد، پیش از این چگونه عمل می شده است. در اینجا، می توان جنبه های عینی فرهنگ ابزار، مصنوعات، تولیدات مادی، جاده ها، ایستگاه های رادیویی را از جنبه های...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

NARGES-S

مدیر بازنشسته
سطح
24
 
ارسالی‌ها
689
پسندها
15,656
امتیازها
35,673
مدال‌ها
25
  • نویسنده موضوع
  • #2
* دین، فرهنگ دینی و نقش آن در ایجاد دگرگونی های اجتماعی: بشر به کدامین سو می رود؟ در پاسخ به این پرسش کلیدی است که دو اندیشه ی «محافظه گرایانه» و «کمال گرایانه» رُخ نشان می دهد؛ این پرسش را می توان به گونه ای روانتر مهندسی کرد: آیا ما در حال سقوط جنون آمیزی به سوی نابودی تمدن بشری هستیم؟ و برای «حفاظت از آن» باید سویه گیری «محافظه کارانه» پیشه سازیم؟ یا آنکه آرام آرام باید راه خود را به سوی مدینه فاضله باز گشائیم؟ و برای «هماهنگی با آن» باید جهت گیری «کمال گرایانه» داشته باشیم؟

نگرش نخست را می توان در دیدگاه محافظه کارانه چین قبل از تحرکات تجدیدنظر طلبانه ی دهه های اخیر در این کشور مثال آورد. نگرش چینی، جهان هستی را در یک جریان مداوم ترسیم می کرد، امّا آن جریان به یک «الگوی ثابت و در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
بالا