نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

انگیزشی هدف گذاری SMART ( اسمارت ) چیست؟ بهترین راهکار هدف گذاری

  • نویسنده موضوع Nwginz
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 5
  • بازدیدها 214
  • کاربران تگ شده هیچ

Nwginz

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,008
پسندها
5,152
امتیازها
23,673
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #1
روش هدف گذاری SMART در واقع شامل چندین معیار یا به عبارت ساده تر چندین خط کش برای ارزیابی و ارزش گذاری اهداف شما می باشد. شما می توانید هدف یا اهداف خود را با توجه به این معیار ها انتخاب کنید و یا اگر اهداف خود انتخاب کرده اید آن ها را با معیار های موجود در روش هدف گذاری smart تطبیق دهید.

طبق مطالعات ما با گسترش روز افزون شرکت ها، سازمان ها و کارخانجات در اروپا، یکی از دغدغه های اصلی مدیران مراکز بزرگ تجاری، افزایش عملکرد کارکنان و به طور کلی افزایش بهره وری شرکت بود.

بنابراین تعدادی از محققین به سمت حل این چالش و مسئله که اکثر مدیران و صاحبان کسب و کار با آن مواجه بودند، حرکت کردند.

نتایج تحقیقات آنان همین مدل هدف گذاری smart می باشد که در واقع معیارهایی برای رسیدن فرد، سازمان یا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] paaa

Nwginz

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,008
پسندها
5,152
امتیازها
23,673
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #2
چگونه از مدل یا روش هدف گذاری smart استفاده کنیم؟
روش اسمارت بهترین راهکار هدف گذاری را بیان می کند. اگر شما فرایند هدف گذاری خود را انجام داده اید، لازم نیست همین الان همه چیز را به هم بریزید. شما فقط کافی است، اهداف خود را با ویژگی های این روش تطبیق دهید.

و با استفاده از این ویژگی یا معیار ها نقاط ضعف و قوت خود را در رسیدن به اهدافتان مشخص کنید. در واقع کلمه ی اسمارت از حروفی تشکیل شده که هر کدام بیان کننده ی یک ویژگی یا معیار در هدف گذاری است
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] paaa

Nwginz

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,008
پسندها
5,152
امتیازها
23,673
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #3
حرف S مخفف Specific به معنای مشخص:

یک هدف مشخص برای خود انتخاب کنید و یا یک معیاری برای مشخص شدن هدف خود قرار دهید.

مثال: هدف مشخص شما: استخدام در دیجی کالا به عنوان بازار یاب

یا

معیار سنجش هدف شما: بهترین بازاریاب ایران شدن می باشد.( شما احتمالاً برای تبدیل شدن به بهترین بازاریاب ایران باید در دیجی کالا استخدام شوید. پس هدف مشخص شما همان استخدام شدن در یجی کالا می باشد).
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] paaa

Nwginz

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,008
پسندها
5,152
امتیازها
23,673
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #4
M مخفف Measurable به معنای قابل اندازه گیری:

شما باید پیشرفت خود را در رسیدن به هدفتان اندازه بگیرید و یا یک خطکش برای تعیین پیشرفتتان انتخاب کنید.

مثلاً اگر هدف شما استخدام در دیجی کالا به عنوان بازاریاب است در مسیر رسیدن به هدفتان باید مشخص کنید که چقدر پیشرفت کردید.

مثلاً من در این ۳ ماه که از انتخاب هدفم گذشته، ۳ کتاب در مورد بازاریابی مطالعه کرده ام و با مصاحبه های استخدامی در شرکت های بزرگ آشنا شده ام.

و یا یک معیار برای اندازه گیری پیشرفت خود انتخاب کنید.

مثلا شرایطی که دیجی کالا برای استخدام یک بازار یاب تعین کرده می تواند معیاری جهت پیشرف شما در رسیدن به هدفتان باشد.

به معنای قابل دستیابی :چقدر احتمال دارد به هدف خود دست پیدا کنید، اگر بالای ۸۰% احتمال می دهید که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] paaa

Nwginz

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,008
پسندها
5,152
امتیازها
23,673
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #5
R مخفف Realistic به معنای واقع گرایانه :

با شرایط، امکانات ومنابعی که دارید ،چه نتیجه ای را می توان به طور واقع گرایانه ای انتظار داشت؟

T مخفف Time-Based به معنای زمان بندی شده :

مشخص کنید که چه زمانی به اهداف خود خواهید رسید (تاریخ رسیدن به هدف را مشخص کنید.)

نکته: معیار T و M در این روش با هم دارای هم پوشان هستند :مثلا اگر هدفی را انتخاب کنید که احتمال رسیدن به آن ۳۰% باشد پس نتیجه ی واقعی هم همان خواهد شود یا بلعکس.

اگرچنین وضعیتی دارید توصیه می کنم به دنبال یک نقطه ی قوت بزرگ در خود باشید که بتواند احتمال موفقیت شما را تا حد زیادی بالا ببرد. مثلا هوش زیاد شما یا اعتماد به نفس شما و…
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] paaa

Nwginz

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,008
پسندها
5,152
امتیازها
23,673
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #6
جمع بندی:

مدل هدف گذاری SMART قاعده و قانون عجیب و غریبی ندارد. فقط سعی کنید. هنگام هدف گذاری و نوشتن اهدافتان اصول آن را رعایت کنید و یا اگر هدف گذاری کرده اید آن را با مدل هدفگذاری smart تطبیق دهید.
این مدل تضمین نمی کند که شما به اهدافتان می رسید یا نمی رسید. اما این مدل یکی از بهترین روش های هدف گذاری می باشد. شما می توانید از این روش برای هدف گذاری استفاده کنید

منبع: فراانگیزش
 

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

عقب
بالا