متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

انگیزشی امواج ذهنی (سابلیمینال) و نقدی بر تاثیر گذاری آن

  • نویسنده موضوع زهرا.عین
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 187
  • کاربران تگ شده هیچ

زهرا.عین

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,373
پسندها
6,867
امتیازها
24,673
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #1
امواج ذهنی یا محرک‌های زیرآستانه‌ای (در انگلیسی Subliminal stimuli) در تقابل با محرک‌های فراآستانه‌ای به هرگونه محرک حسی که پایین‌تر از آستانه مطلق فردی برای ادراک آگاهانه باشد اطلاق می‌گردد. مفهوم ادراک زیرآستانه‌ای از این‌رو شایان توجه است که می‌گوید اندیشه، احساسات و رفتار مردم متأثر از محرکی است که علیرغم عدم آگاهی از آن، ادراک می‌گردد. این پدیده ابتدا در سال ۱۸۹۷ مطرح شد، ولی در ۱۹۵۷ جستار «امواج ذهنی»، هنگامی که آگهی‌سازان و چیره‌دستان وادی تبلیغات، ادعای کاربرد بالقوه آن‌را در تحریک خریداران مطرح ساختند، به گفتمانی جنجالی بدل شد. این در حالیست که

پژوهش‌های علمی متعاقب، از سنجش بیشتر این ادعاهای بازاریابی، در غیاب یک اثر دارونمایی صِرف، برای رسیدن به...

لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهرا.عین

زهرا.عین

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,373
پسندها
6,867
امتیازها
24,673
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #2

انواع امواج ذهنی


محرک‌های زیراستانه‌ای را به دو شکل دیداری و شنیداری طبقه‌بندی می‌کنند.


امواج ذهنی دیداری(پنهان کردن عکس در فریم های فیلم)


امواج ذهنی دیداری تصاویری‌اند که زودتر از دریافت بیننده از جلو چشمش عبور می‌کنند یا اینکه به‌صورت نهانی در نگاره‌ای گنجانده شده‌اند. ادعا می‌شود این‌گونه تصاویر در ناخودآگاه بیننده تأثیر می‌کنند.

امواج ذهنی شنیداری (revercing یا برگردان موسیقی…)

امواج ذهنی شنیداری پیام‌هایی‌اند که با بلندایی آرامتر از آستانه شنوایی فرد نجوا می‌شوند یا اینکه به‌صورت برگردان در فرایندی با نام «وارون‌نگاری» به گوش شنونده می‌رسند. ادعا می‌شود این پیام‌ها در ناخودآگاه شنونده تأثیر می‌کنند. مثلاً در سال ۱۹۸۸ قاتل...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهرا.عین

زهرا.عین

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,373
پسندها
6,867
امتیازها
24,673
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #3
ادعاهای دیگر درمورد تأثیر شگفت‌آور امواج ذهنی در سال ۱۹۷۳ توسط ویلسون برایان کی در کتاب‌هایش از جمله «اغوای زیرآستانه‌ای» و «بهره‌کشی جنسی رسانه‌ها» مطرح شد. کی در آن کتب ادعا نموده بود که برای اغوای مصرف کنندگان، گاهی از نمادها یا واژه‌های جنسی زیر آستانه استفاده می‌شود. به باور او، باهمه‌اینکه واژه‌های جاسازی شده، آگاهانه دریافت نمی‌گردند ولی ناآگاهانه درک شده و باعث فراخوانی برانگیختگی جنسی شده که فراورده را برای خریداران، جذاب‌تر می‌نمایند. اگر چه ادعاهای کی بسیار شناخته شده هستند، ولی هیچ مدرک مستقلی در پشتیبانی ادعای تأثیر چنین استفاده‌هایی یا حتی وجود داشتن آنها موجود نیست.

به هر صورت، نگرانی همگانی باعث شد تا انجمن صنفی ارتباطات امریکا (اف‌سی‌سی)...​

لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهرا.عین

زهرا.عین

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,373
پسندها
6,867
امتیازها
24,673
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #4
امواج ذهنی در گروه متال؟

در سال ۱۹۸۵ در نوادا دو مرد جوان با نام‌های جیمز ونس و ریموند بلکنپ ضمن پیمانی با یکدیگر برآن‌شدند تا همزمان خودکشی کنند. به‌هنگام شلیک گلوله، بلکنپ دردم جان باخت ولی ونس علیرغم ‌آنکه سخت آسیب دید زنده ماند. خانواده قربانیان بر آن باور بودند که گروه هوی متال انگلیسی، جوداس پریست در این ماجرا مقصر اصلی‌ است. پس در سال ۱۹۹۰، دادخواستی بر این ادعا فراهم آوردند که آلبوم سال ۱۹۷۸ جوداس پریست کلاس منقوش دربردارنده پیام‌های نهانی، شامل عبارت «انجامش بده» در لابلای آهنگ «بدست تو بهتره، بهتر از من»، و پیام‌های مختلف نهانی برگردان‌شده بوده که انگیزه اقدام قربانیان بوده است. پرونده از سوی قاضی به‌دلیل نبود شواهد کافی از جاسازی پیام‌های زیرآستانه‌ای در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهرا.عین

زهرا.عین

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
1,373
پسندها
6,867
امتیازها
24,673
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #5
اثر گذاری امواج ذهنی


باور توانایی دریافت امواج ذهنی و دگرگون‌سازی اندیشه و کردار مردم با این ابزار، دستاویزی برای بسیاری از شرکت‌ها برای آگهی از راه به‌کارگیری آن شده است. اگرچه تا کنون هیچ گواهی به نشان اینکه گوش فرادهی یا دیدن پیاپی امواج ذهنی روشی کارساز است پیدا نشده است. آنچه پژوهشگران روانشناس برآن به اجماع عمومی رسیده‌اند این است که امواج ذهنی پیامدی قوی و دیرپا بر رفتار ایجاد نمی‌کنند و پژوهش‌های آزمایشگاهی نیز اثری ضعیف در پس آثار زودگذر کوچک برروی فکر را آشکار کردند. مثلاً پیش‌آماده‌سازی افراد تشنه شنیدن یک واژه زیرآستانه‌ای می‌تواند در دوره کوتاهی، یک آگهی مربوط به یک نوشابه را مجاب کننده‌تر جلوه دهد ولی ارزش شواهد، نشان می‌دهد که افراد باید به ادراک محرک آگاه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : زهرا.عین
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] RiRa-M

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

عقب
بالا