متفرقه بررسی و داوری ادله بی اعتباری روایت لیلة الرغائب

  • نویسنده موضوع FakhTeh
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 12
  • بازدیدها 288
  • کاربران تگ شده هیچ

FakhTeh

مدیر ارشد + مسئول فنی
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,938
پسندها
41,552
امتیازها
71,672
مدال‌ها
36
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #11
4-3. عدم وجود روایت در منابع روایی
برخی معتقدند که سید بن طاوس، منبعی به غیر از منابع اهل تسنن، برای روایت مورد بحث، نداشته است و صرف احتمال وجود منابعی که به دست ما نرسیده است، باب هرج و مرج علمی را می گشاید.[156]
در بررسی و داوری این سخن باید توجه نمود که اولاً این سخن که منبع یا منابعی از کتب روایی شیعی در دسترس سید بن طاووس بوده و وی روایت لیلةالرغائب را از آن نقل کوجدنا ذلک فی کتب العبادات مرویا عن النبی (ص) و نقلته انا من بعض کتب اصحابنا، بلکه تصریح خود سید است؛ آنجا که می نویسد:
وجدنا ذلک فی کتب العبادات مرویا عن النبی (ص) و نقلته انا من بعض کتب اصحابنا.[157]
عبارت سید، به صراحت نشان گر آن است که این روایات در برخی کتب شیعه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر ارشد + مسئول فنی
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,938
پسندها
41,552
امتیازها
71,672
مدال‌ها
36
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #12

5. نتیجه مباحث

از آنچه در این پژوهش گذشت می توان نتیجه گرفت که:
1. علمای اهل تسنن از حدود قرن هفتم به بعد، برخورد بسیار شدیدی با روایت لیلةالرغائب داشته تا جایی که تعداد قابل توجهی از آنان این روایت را جعلی و نماز آن شب را بدعت خوانده اند؛ اما شماری از آنان خدشه ای به این روایت وارد ندانسته و نماز آن را از مستحبات شماره کرده و تنها برگزاری آن به جماعت را بدعت خوانده اند.
2. فقهای شیعی برگزاری هر گونه نماز مستحبی را به جماعت، جایز نمی دانند و از طرف دیگر برخی از آنان در صحت روایت رغائب تردید کرده اند و برخی دیگر آن را بر اساس قاعده تسامح در ادله سنن پذیرفته اند.
3. قدیمی ترین منبع موجود در میان اهل تسنن از این روایت، متعلق به قرن پنجم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

FakhTeh

مدیر ارشد + مسئول فنی
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
29/1/20
ارسالی‌ها
3,938
پسندها
41,552
امتیازها
71,672
مدال‌ها
36
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #13
کتابنامه
_ اتحاف السادة المتقین بشرح احیاء علوم الدین، محمد بن محمد مرتضی زبیدی، بیروت: دار الکتب العلمیة، بی تا.
_ احیاء علوم الدین، محمد غزالی، بیروت: دارالکتاب العربی، بی تا.
_ اختیار المصباح الکبیر، علی بن الحسین ابن باقی قرشی، قم: مکتبة العلامة المجلسی، 1390ش.
_ اعانة الطالبین، ابوبکربکری دمیاطی، بیروت: دارالفکر، 1418 ق.
_ الاعلام، خیرالدین زرکلی، بیروت: دارالعلم للملایین، 1410ق.
_ اقبال الاعمال، سید بن طاووس، تهران: دارالکتب الاسلامیة، 1409ق.
_ الاقناع فی حل الفاظ ابی شجاع، محمد بن احمد شربینی، بی جا، دارالمعرفه، بی تا.
_ الامالی، علی بن بابویه شیخ صدوق، قم: موسسه البعثة، 1417ق.
_ امل الآمل، محمد بن الحسن شیخ حر عاملی، نجف: مطبع الاداب، بی تا.
_ الانساب، عبدالکریم بن محمد، سمعانی،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FakhTeh

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا