پزشکی باستان روان پزشکی در ایران باستان

  • نویسنده موضوع ʀᴏᴍɪɴᴀ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 159
  • کاربران تگ شده هیچ

ʀᴏᴍɪɴᴀ

سرپرست بازنشسته
کاربر قابل احترام
تاریخ ثبت‌نام
11/9/21
ارسالی‌ها
4,498
پسندها
50,670
امتیازها
77,373
مدال‌ها
79
سن
19
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
در مورد قدمت پزشکی نمی‌توان تاریخی تعیین کرد چرا که از تمدن‌های خیلی قدیم اطلاع زیادی در دست نیست، ولی شاید بتوان همان روزی را که آدمی درصدد رفع درد و رنج بیماری از خود برآمد شروعی بر تاریخ پزشکی و نخستین فردی را که توانست رفع درد از خود یا دیگری بنماید اولین پزشک دانست. تاریخ علم پزشکی با مسائل ماوراء طبیعی، با ساحران قبائل، جادوگران و جادوپزشکان ارتباط نزدیک دارد، زیرا بیماری در نظر انسان اولیه، نتیجه آزار روح خبیث بود که در تن آدمی جایگزین می‌شد و بیرون رفتن آن تنها به وسیله دعا و خواندن اوراد و گاه با حرکات عجیب و غریب عملی می‌شد. در نتیجه، نخستین پزشکان را می‌توان جادوگران دانست که به تسخیر ارواح و نیروهای آسمانی شهره بودند. طبق اندیشه و نگرش ایرانیان، (که در کتاب اوستا و سایر متون...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ʀᴏᴍɪɴᴀ

ʀᴏᴍɪɴᴀ

سرپرست بازنشسته
کاربر قابل احترام
تاریخ ثبت‌نام
11/9/21
ارسالی‌ها
4,498
پسندها
50,670
امتیازها
77,373
مدال‌ها
79
سن
19
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
تقسیم‌بندی جسم و روح انسان در ایران باستان

برابر یسنه ۵۵ بند ۱ (دوست‌خواه، ۱۳۸۴: ۲۱۷)، انسان از ۹ بخش تشکیل شده است که سه بخش آن مادی، سه بخش آن اثیری، و سه بخش دیگر آن روحانی است. از جمله بخش‌های روحانی باید به: ۱. بئودنگ که وظیفه آن رسانیدن پیام حواس از راه سلسله اعصاب به روح است. ۲. اوروان که روان یا نفس مُدرک باشد و ۳. فره‌وشی یا پرتوی خدایی که گوهر معنوی کیهان است (فدایی، فرهادی، ۱۳۸۰: ۱۰۰) اشاره کنیم.

در یسنه ۴۶ بند ۴ (دوست‌خواه، ۱۳۷۱: ۲۱۳) از دو اصل معنوی دیگر هم سخن رفته است: «اهو» یا شعور ناخود آگاه، احساس قلبی و وجدان «ونیا» یا احساس ادراک عوامل معنوی. در آیین زردشت انسان از جسم و روح ترکیب شده است و توصیه می‌شود مردم در جهت نیرومندی هر دو بکوشند و این باور وجود دارد که اگر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ʀᴏᴍɪɴᴀ

ʀᴏᴍɪɴᴀ

سرپرست بازنشسته
کاربر قابل احترام
تاریخ ثبت‌نام
11/9/21
ارسالی‌ها
4,498
پسندها
50,670
امتیازها
77,373
مدال‌ها
79
سن
19
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
در بند ۶ اردیبهشت یشت، از چهار نوع طبیب نام برده شده که عبارتند از منتره‌پزشک (پزشکی که با کلام مقدس بیماران را درمان کند). کارد پزشک (جراح)، پزشک عمومی و گیاه‌پزشک. درمان‌بخش‌ترِ درمان‌بخشان کسی است که با کلام مقدس شفا دهد (همان: ۲۸۸).

در اردیبهشت یشت، بند ۷ـ۹، آمده است: «ای بیماری‌ها نابود شوید. ای مرگ نابود شو. ای آسیب‌رسانندگان نابود شوید. ای پتیارگان نابود شوید. آی آزاررسانندگان نابود شوید. ای تب نابود شو. ای پلیدترین تب نابود شو. ای مایه درد و رنج و بیماری نابود شو. ای ترومتی نابود شو. ای پَیری میتی نابود شو. ای بد نظر نابود شو. ای جهی‌کار نابود شو. ای باد طرف شمال، ای بادی که از سوی پلیدی‌ها می‌آیی نابود شو». این بندها تمامی نفرین‌هایی است که بر پلیدی‌ها نثار می‌شود که در نظر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ʀᴏᴍɪɴᴀ

ʀᴏᴍɪɴᴀ

سرپرست بازنشسته
کاربر قابل احترام
تاریخ ثبت‌نام
11/9/21
ارسالی‌ها
4,498
پسندها
50,670
امتیازها
77,373
مدال‌ها
79
سن
19
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
این بند به جهت دعای درخواست محافظت نوعی امنیت و به جهت نفرین دیوان مزاحم نوعی آرامش را القا می‌کند. این همان هدف درمان مانتره است که در میان مردم باستان از همه درمان‌ها برتر بوده است.

مانتره در دیدِ آریایی

آریایی‌ها تصور می‌کردند که در برخی واژه‌های گفتاری نیرویی نهفته است که خدایان را به همراهی می‌کشاند و انسان را توانا می‌سازد که بر دردها و آسیب‌ها پیروز شود. بنابراین مانتره ترفندی کارساز و نیرومند بود، ولی مدتی بعد کم‌کم به خرافات روی آوردند. مانتره می‌تواند برخی از افراد را که دارای توانایی ویژه هستند به هر کاری توانا ساخته و با سخن مانتره، مینوی ایریمن (ائیریه مه ایشیو) را از خود خشنود سازد (خدابخشی، ۱۳۷۶: ۸۰).

ابسرواسیون

در میان زردشتیان هنوز روش درمان با مانتره رواج دارد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ʀᴏᴍɪɴᴀ

ʀᴏᴍɪɴᴀ

سرپرست بازنشسته
کاربر قابل احترام
تاریخ ثبت‌نام
11/9/21
ارسالی‌ها
4,498
پسندها
50,670
امتیازها
77,373
مدال‌ها
79
سن
19
سطح
38
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
مانتره‌پزشکان بر این باور بودند که هرگونه بیماری و اندوه از ورود این‌گونه گفتارهای اهریمنی به درون ذهن پدید می‌آید. آنان گفتارهای مقدس یا هرگونه گفتار مناسب را به بیمار یاد می‌دادند تا او به خود القا کند، بنابراین ناخودآگاه انسان این پیام‌ها را دریافت می‌کرد و این پیام‌ها به یک فرمان تبدیل می‌شد. این پزشکان به کمک نیروی ایمان و بالا بردن امید و اعتمادبه‌نفس و بیدار کردن و خالص کردن ذهن ناخودآگاه توانمند و شگفت‌انگیز، بیماران را درمان می‌کردند. افرادی که بر پایه ایمان به باورهای مذهبی از بزرگان دینی شفا می‌گرفتند، ناخودآگاه ذهن خفته شفابخش خود را بیدار کرده بودند. در این روش بسیاری از بیماری‌های لاعلاج درمان می‌شد.

مانتره از دید امروز

امروزه مانتره‌پزشکی از نظر علمی ثابت شده و روزبه‌روز...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ʀᴏᴍɪɴᴀ

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا