مقاله نظریه یادگیری اجتماعی بندورا

  • نویسنده موضوع FATMAGOL
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 98
  • کاربران تگ شده هیچ

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,866
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
آلبرت بندورا (Albert Bandura) روانشناس کانادایی-آمریکایی متولد سال ۱۹۲۵ را یکی از بزرگترین روانشناسان معاصر جهان می‌دانند.

بندورا که توانست دهمین دهه‌ی زندگی خود را نیز ببیند، بیشتر به خاطر نظریه یادگیری اجتماعی یا Social Learning Theory شناخته می‌شود؛ اما نقش و سهم وی در توسعه دانش روانشناسی، بسیار فراتر از این‌ است.

بندورا در سال ۱۹۵۲ دکترای خود را از دانشگاه آیووا دریافت کرد و از همان زمان، مطالعات و بررسی‌های جدی او در زمینه‌ی یادگیری و تغییر رفتار آغاز شد.

بندورا سال‌ها در دانشگاه استنفورد تدریس کرده است.

او همچنین در سال ۱۹۷۴ نیز به عنوان هشتاد و سومین رئیس انجمن روانشناساسی آمریکا (APA) انتخاب شد و در سال ۲۰۱۵ هم مدال ملی علوم را از رئیس‌جمهور آمریکا دریافت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FATMAGOL

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,866
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
نظریه یادگیری اجتماعی
تفاوت روانشناسی رفتاری و روانشناسی شناختی را به شکلی مختصر و غیردقیق می‌توان در قالب عبارات زیر توصیف کرد:

روانشناسان رفتاری ترجیح می‌دهند به نمایش‌ها و رفتارهای بیرونی توجه داشته باشند و به فرایندهای ذهنی نگاه نکنند
روانشناسی شناختی بیش از هر چیز می‌کوشد آن‌چه را درون ذهن می‌گذرد مد نظر قرار دهد
اگر چنین نگاهی را بپذیریم، می‌توان گفت بندورا در میانه‌ی این دو نگرش ایستاده است.

دوران تحصیل بندورا، اوج رواج نگاه رفتارگرایانه (مکتب اسکینر) بود و او نیز کشف دنیای روانشناسی را از همین نقطه آغاز کرد. اما به زودی احساس کرد که مفاهیم محرک و پاسخ و پاداش و تنبیه و شرطی شدن، برای درک رفتارهای پیچیده‌ی انسان‌ها کافی نیست. نگاه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FATMAGOL

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,866
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
ما انسان‌ها به خاطر فعالیت‌های پیچیده‌ی ذهنی، مکانیزم‌های یادگیری دیگری هم داریم که در چارچوب تنگ رفتارگرایی کلاسیک نمی‌گنجد.

به عنوان مثال، ما رفتار فرد دیگری را می‌بینیم و نتیجه‌‌ی رفتارش را هم مشاهده می‌کنیم و از این طریق، می‌آموزیم که یک رفتار را تقلید کرده یا از آن اجتناب کنیم.

در این نوع یادگیری،‌ محرک و پاسخ به مفهوم کلاسیک آن وجود ندارد؛ بلکه ما با مشاهده و یادگیری در دیگرانی که در اطرافمان هستند رفتار خود را تغییر می‌دهیم.
 
امضا : FATMAGOL

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,866
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
علت اهمیت نگاه بندورا طی دهه‌های اخیر
جدای از جایگاه ویژه‌ی آکادمیک بندورا، مطالعات و نظریه‌پردازی‌های او در حوزه‌ی یادگیری طی سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه عموم مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است.

خصوصاً این‌که بحثِ ترویج خشونت توسط رسانه‌ها و فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری بیش از گذشته مطرح شده و توسعه شبکه های اجتماعی و ظهور اینفلوئنسرها هم به نگرانی‌های قبلی افزوده است و دوباره این سوال مطرح شده که رفتار کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، تا چه حد تحت تأثیر الگوهای رفتاری قابل مشاهده در شبکه های اجتماعی قرار می‌گیرد؟

این نوع بحث‌ها و دغدغه‌ها باعث شده که مخالفان و موافقان ابزارهای ارتباطات اجتماعی مدرن، به بهانه‌های مختلف (برای نقد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FATMAGOL

FATMAGOL

مدیر بازنشسته روانشناسی
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
27/9/19
ارسالی‌ها
1,222
پسندها
35,866
امتیازها
60,573
مدال‌ها
21
سن
20
سطح
33
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
خودکارآمدی یا Self-efficacy
یکی دیگر از مباحثی که بندورا سال‌ها روی آن مطالعه کرد، «اهمیت باور به توانایی‌های خویشتن در یک حوزه‌ی خاص» است. چیزی که از‌ آن با عنوان Self-efficacy یا خودکارآمدی یاد می‌شود.

این بحث بسیار گسترده است و باید در قالب درس‌های مستقل به آن پرداخته شود. بنابراین در این‌جا صرفاً به یک مثال از خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه اکتفا می‌کنیم (+).

فرض کنید دانشجویی معتقد است که توانایی او در یادگیری دروس دانشگاهی و رسیدن به شایستگی‌ها و مهارت‌هایی که دانشگاه از او انتظار دارد زیاد است (خودکارآمدی بالا).

در مقابل دانشجوی دیگری بر این باور است که توانایی او در یادگیری، کمتر از چیزی است که برای دانشگاه لازم است و همین‌طور، فکر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : FATMAGOL

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

عقب
بالا