نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

سیره معصومین سیره معصومین | علیهم السلام

  • نویسنده موضوع بیداد
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 77
  • بازدیدها 1,011
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #11

4. مصادیق معصومین​


از واژگان که بگذریم، لازم است بدانیم مراد از معصومان چه کسانی هستند. با دقت در چند نکته در می‌یابیم که به تحقیق مصادیق معصومان همان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هستند؛ یعنی شخص رسول خدا، حضرت زهرا و دوازده امام معصوم (ع). ابتدا با نگاهی به آیۀ 33 سورۀ احزاب که به آیۀ تطهیر مشهور است، ملاحظه می‌کنیم که واژۀ اهل‌بیت در آن به کار رفته است:


«إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطهيراً»


جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل‌بیت برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است [از همۀ گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند.


در این مجال قصد آن را نداریم که این آیۀ شریفه را به تفصیل مورد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #12
دانش‌پژوهانی که اهل تحقیق هستند، می‌توانند ذیل عنوان روایات تسلیم- یعنی سلام دادن پیامبر – این واقعه را مورد دقت قرار دهند. همچنین با مراجعه به شأن نزول این آیه در تفاسیر مختلف می‌بینم که مقصود از واژۀ اهل‌البیت در این آیۀ شریفه، پیامبر گرامی اسلام، امیر المؤمنین، حضرت زهرا و یازده تن از فرزندان ایشان (ع) هستند.


شایان ذکر است که کلمۀ اهل‌بیت سه مرتبه در قرآن به کار رفته است؛ یک بار در آیۀ 12سورۀ قصص:


«فَقالَت هَل أَدُلُّكُم عَلى‏ أَهلِ بَيتٍ يَكفُلُونَهُ»


پس [خواهرش پیش آمد و] گفت: آیا می خواهید شما را به خانواده‌ای راهنمایی کنم که سرپرستی او را برای شما به عهده گیرند و خیرخواه او باشند؟


این آیه اشاره به داستان حضرت موسی دارد، وقتی که او را نزد فرعون آوردند. خواهر حضرت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #13
دومین جایی که کلمۀ اهل‌بیت به کار رفته در آیۀ 73 سورۀ هود، است. قرآن کریم می‌فرماید:


«أَ تَعجَبينَ مِن أَمرِ اللَّهِ رَحمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيكُم أَهلَ البَيتِ»


گفتند: آیا از کار خدا شگفتی می کنی؟ [در حالی که] رحمت خدا و برکاتش بر شما خانواده است.


این آیه در مورد حضرت ابراهیم (ع)است آن‌گاه که همسر او از مژده دادن فرشتگان مبنی بر ولادت اسحاق و پس از او یعقوب شگفت‌زده شد. فرشتگان به همسر ابراهیم گفتند: از کار خدا تعجّب می‌کنی؟! عجیب مدار که رحمت و برکات خدا شامل شما اهل‌بیت شده است. بر خلاف آیۀ قبل، کلمۀ اهل‌البیت در این‌جا با الف و لام است و ملاحظه می‌کنید که با توجه به خطاب آیه مراد از آن، خاندان حضرت ابراهیم است.


حال با در نظر داشتن این نکات، به آیۀ ابتدایی مورد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #14

ب- ضرورت شناخت سیره معصومین (ع)​


چه ضرورتی دارد که سیره معصومین (ع) را بشناسیم؟ از آن مهم‌تر حجّیت سیره معصومان چیست و چگونه ثابت می‌شود؟ در اسلام هیچ موضوعی به اندازۀ مسألۀ امامت مورد اختلاف نبوده است. پس از رسول اکرم (ص) امّت بر سر مسألۀ جانشینی و امامت دچار اختلاف فراوانی شد و چنان که معروف است شمشیری در اسلام به اندازۀ این شمشیر کشیده نشده است. تمام کشتارها و جنگ‌های پس از پیامبر اعظم (ص) به گونه‌ای مستقیم یا غیر مستقیم به موضوع امامت و جانشینی مربوط است.


این اختلاف در طول تاریخ ادامه داشت و تا اکنون جهان اسلام، درگیر همین اختلافِ بزرگ است. امروز و دیروز، همۀ مسلمانان نه به پیامبر شک و تردیدی دارند و نه به حقانیّت قرآن و توحید و صفات خداوند متعال و وجود معاد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #15
ممکن است مثلاً مسألۀ عصمت پیامبر اکرم (ص) در نگاه ما شیعیان با نگاه اهل سنّت تفاوت وجود دارد. آن‌ها دایرۀ عصمت را محدود در وحی و رساندن آن به مردم می‌دانند ولی ما معتقدیم که عصمت در تمامی زندگی آن حضرت وجود دارد و آن حضرت هرگز حتی دچار نسیان و فراموشی نیز نمی‌شود. آنچه مایۀ اختلاف بوده و هست، امامت و جانشینی رسول اکرم (ص) است، که از بستر تاریخ بسی فراتر بوده و ریشه در اصول اساسی اعتقادی ما دارد.


آن‌که امامت را موضوع و مسأله‌ای تاریخی بداند یا خواب است یا خود را به خواب زده است، زیرا هر مسألۀ تاریخی روزی به پایان رسیده و به خاطره‌ها پیوسته است، امّا امامت دم به دم نو می‌شود و چون در اعتقادات ما ریشه دارد و به فلاح و سرنوشت آدمی مربوط است مایۀ انواع نزاع‌ها و درگیری‌ها بوده است. ضرورت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #16
چگونه روزه بگیرم و حج را چگونه ادا کنم؟ قرآن را چگونه و تا چه سطحی بفهمم و منابع من در فهم قرآن چیست؟ در عقاید و احکام و مسائل جاری دیگر چه اندازه آزادی عمل دارم؟ آیا خدا پس از پیامبر مرا رها کرده و مرا در عمل به فهم و عقل خود آزاد گذاشته است، یا آن‌که برای من راهنما و یاوری فرستاده تا در زندگی فردی و اجتماعی و باورهایم نلغزم؟


باری، رسول خدا (ص) از دنیا رخت بربستند و پس آن حضرت سخنان و رفتارشان به وسیلۀ دو جریان معرفی و تبیین و تفسیر شد: یکی جریان امامت و دیگری جریان خلافت؛ در جریان خلافت قاعده آن است که پس از رسول اکرم (ص) اصحاب آن حضرت مرجع‌اند و هر آنچه بگویند برای ما حجیت دارد، چرا که آن‌ها تحت تعلیم آن حضرت بوده‌اند، لذا همگی عادل و نیکوکار بوده‌اند.


با این حال اوّلاً دیدیم که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #17
ثالثاً پس از آن نیز اختلاف میان صحابه هرگز به صلح و یکدلی نرسید و حتّی یک هفته از این سال‌های طولانی شاهد صلحِ فراگیر نبوده‌ایم. نیز مکتب خلافت، ابوهریره -با پنج هزار حدیث- و اُبَیّ بن کعب و انس بن مالک و مانند این‌ها را طرح کرده و گفته که هر چه بگویند حجّت است. امروز منابع روایی اهل سنّت مالامال از چنین روایاتی است. از سوی دیگر شیعه با طرح این روایت – که به صورت اصلی مسلّم و گریزناپذیر است- وجود امام معصوم را ضروری و بایسته می‌داند:


مَن مَاتَ وَ لَم يَعرِف إِمَامَ زَمَانِهِ ماتَ مِيتَةً جاهِلِيَّةً [10]



هر که بمیرد در حالی که نداند امام زمان او کیست، با مرگ جاهلی مُرده است.


ما بر این...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #18
ما معتقدیم که امام به سبب عصمت و هدایت‌های تشریعی و تکوینی، نگهبان دین و معلّم حکمت و اصلاح و شریعت است. همین نمازی که می‌خوانیم با نمازی که اهل سنّت می‌خوانند متفاوت است، هر چند در اصول آن همسانی وجود دارد. ما نماز را از تعالیم امام صادق (ع) فرا گرفته‌ایم و آن‌ها از ابوحنیفه. مثلاً ما می‌گوییم که امام صادق (ع) برای حماد بن عیسی عملاً به نماز ایستاد و حماد با دقّت به آن حضرت و نماز خواندنش نگریست به گونه‌ای که حتّی جزئیات را هم ثبت و نقل کرد. تکبیر را بلند گفت یا آهسته؟ دست‌ها را روی ران رها کرد یا نه؟ یک‌یک رفتارها و گفتارها را دید و اکنون ما همان نماز را می‌خوانیم.


ما این نماز را نماز پیامبر اکرم (ص) می‌دانیم، زیرا امام صادق (ع) معصوم است و خداوند او را به امامت نصب کرده و هرگز...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #19
امامت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که آدمی در زندگی خود دارد، زیرا از رهگذر امامت به شناخت خدا و هدایت و سعادت این جهانی و آن جهانی می‌رساند. حدیث پیش گفته که در آن از ضرورت امام سخن رفته است، علاوه بر اسناد معتبر شیعی در مجموعه‌های روایی و (صحاح) اهل سنّت آمده و مورد قبول همۀ محدثان سنّی بوده است. احمد بن حنبل هم در مُسند و تفتازانی در شرح المقاصدآورده‌اند و آن را متواتر می‌دانند. البتّه در الفاظ روایت با طرق مختلفی که دارد اندکی تفاوت است امّا از جهت معنا همانند هستند. از نقل‌های آن حدیث همین است: «مَن مَاتَ وَ لَم يَعرِف إِمَامَ زَمَانِهِ» یا: «مَنْ مَاتَ وَ لَيسَ لَهُ إِمَامٌ مَاتَ مِيتَةً...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #20
نه دیدنی است و مثل نوجوانی با موهای مجعد و کفش طلایی است، و نه در قیامت پای خود را در جهنّم فرو می‌کند تا سیر شود. صفاتی که در منابع روایی ما برای خدا بیان کرده‌اند دقیقاً مانند صفاتی است که قرآن بیان نموده است. امام مثل پیامبر کتاب خدا را تعلیم می‌دهد و حکمت را بیان می‌کند و جان‌ها را تهذیب می‌نماید و انسان‌ها را به سعادت جاودان می‌رساند. این است ضرورت فهم سیره معصومین (ع) که گریز ناپذیر است.


ثانیاً: احکام دین و شریعت مقدس اسلامی و برنامه زندگی سالم و دینی اعم از اخلاق و تبیین فضایل و رذایل اخلاقی و دستور العمل‌های متنوع دیگر بایستی از مجرایی صحیح و سالم دریافت شوند. شریعت را نمی‌توان با قیاس و عقلِ خطاپذیر پیش برد، زیرا احکام بایستی براساس مقتضیات زمان و امور نوپدید طرح شوند و هر چه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
عقب
بالا