متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

آموزشی سیره معصومین "علیهم السلام"

  • نویسنده موضوع بیداد
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 77
  • بازدیدها 972
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #21
ثالثاً: هدایت امّت پس از رسول‌الله (ص) به استناد روایت پربسامد ثقلین به عهدۀ قرآن و عترت است و این دو از هم جدا نمی‌شوند. بنابراین، قرآن پر از ابهام و پیچیدگی است و قطعاً مبیّن نیاز دارد تا از معانی بلند آن پرده‌برداری و رازگشایی کند. می‌دانیم که آیات قرآن لایه‌های معنایی و بطون فراوانی دارد و هر چه در معانی آیات جلوتر رویم به عمق و گستردگی و شمول بیشتری می‌رسیم.


پس از رسول‌الله (ص) اهل بیت هستند که قرآن را تفسیر و تبیین می‌کنند. هم نمی‌توان بدون قرآن زیست و هم نمی‌توان گفت که با رفتن رسول‌الله (ص) اشکالی ندارد که قرآن در ابهام بماند؛ همین ما را بس است و ما را نیازی به بیش از این ظاهر نیست. پس ضرورت سیره پژوهی و فهمیدن سیره اهل‌بیت (ع) آن است که قرآن را برای ما تفسیر می‌کنند و ما را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #22
در این راستا تاکنون بیش از چهارده‌هزار روایت تفسیر شناسایی شده است که همۀ آن‌ها در مسیر فهم قرآن می‌باشند. مثلاً امام صادق (ع) می‌فرماید اولوا الامر ما هستیم، امّا اهل سنّت دربارۀ چیستی اولوا الامر اقوال مختلف و متنوعی گفته‌اند: برخی گفته‌اند که فرمانروایان‌اند و برخی گفته‌اند فرماندهان جنگی، برخی گفته‌اند قاضیان و صاحبان حکم و رأی هستند و برخی دیگر گفته‌اند که اولوالامر فلان و بهمان‌اند. امّا منِ مسلمان برای فهم درست قرآن سراغ ترجمان قرآن و مفسران او که در واقع قرآن ناطق هستند می‌روم تا آبِ زلالِ دانایی را از سرِ چشمه بنوشم؛ نه از پایین دست که آلوده و ناگوار است.


رابعاً: ضرورت استفاده از سیره معصومین (ع) و شناخت آن به ضرورت اسوه داشتن است. بدیهی است که باید در زندگی خود اسوه‌ای داشته...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #23
باری، به این چهار دلیل ضرورت دارد که سیره اهل‌بیت (ع)را بشناسیم و دربارۀ آن کاوش کنیم. از این راه بهتر می‌توانیم عقایدمان را اصلاح کنیم و خدایی را بپرستیم که در قرآن معرفی شده است. هم‌چنین شریعت و برنامۀ پرستش خدا و یافتنِ راهِ زندگی بهتر را به دست می‌آوریم. فهم قرآن که کتاب هدایت است از راه شناخت سیره معصومین تحقق می‌یابد. و راه عمل به امر الهی که رسول اکرم (ص) را اسوۀ خود بدانیم نیز از همین راه است.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #24

ج- دلایل حجیت سیره پیامبراکرم (ص) در قرآن​


در این بخش به دلایل حجیت سیره معصومین (ع) می‌پردازیم. به چه دلیل امروز ما باید این باور را داشته باشیم که سیره پیامبر و ائمۀ معصومین (ع) حجت است؟


1. اسوه بودن​


ابتدا حجیت سیره پیامبراکرم (ص) در قرآن را مورد دقت قرار می‌دهیم. فرض این است که ما مسلمان هستیم، قرآن را قبول داریم و با اعتقاد به قرآن می‌خواهیم به محتوای آن عمل کنیم. آیاتی که حجیت سیره پیامبراکرم (ص) را می‌رسانند به چند دسته تقسیم می‌شوند:


دستۀ‌ نخست آیاتی است که آن حضرت را اسوه و لازم الإتّباع معرفی می‌کنند، که در واقع این اسوه بودن بدان معناست که بایستی در همۀ جوانب و بسترهای زندگی، هم در رفتار و هم در گفتار از آن حضرت پیروی کرد؛ مانند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #25
که در این آیه امر شده است که از پیامبراکرم (ص) تبعیت و پیروی کنیم. گاهی هم در بعضی از آیات مدح تبعیت از آن حضرت طرح شده است، که این مساوی با حجیتِ گفتار و رفتار آن حضرت است.


«الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّی‏…»[15]


کسانی که از پیامبر امّی پیروی می‌کنند…


اینها مجموعۀ آیاتی است که پیامبر را الگو و اسوه معرفی می‌کنند و به پیروی از پیامبر فرمان می‌دهند، یا این تبعیت را مدح و ستایش می‌کنند.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #26

2. نکوهش نافرمانی​


دستۀ‌ دوم آیاتی هستند که برای مخالفت با پیامبراکرم (ص) سرانجام دردناکی وعده می‌دهند، به‌گونه‌ای که اگر کسی با آن حضرت مخالفت کند گرفتار عذاب و جهنم می‌شود. از این آیات نیز حجیتِ گفتار و رفتار پیامبر برداشت می‌شود.


«وَ مَن يُشاقِقِ الرَّسُولَ من بَعدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الهُدى‏ وَ يَتَّبِع غَيرَ سَبيلِ المُؤمِنينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصلِهِ جَهَنَّمَ»[16]


اگر کسی پس از آشکار شدن حق با پیامبر مخالفت کند و راهی را جز این راه بپیماید ما او را به دوزخ می‌فرستیم.


صریح‌تر از آیۀ پیشین، آیۀ 13 سورۀ انفال است:


«ذٰلِكَ بِأَنَّهُم شاقُّوا اللَّـهَ وَرَسولَهُ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #27

3. فرمان به اطاعت​


دستۀ سوم آیاتی است که بر اطاعت مطلق از پیامبر تأکید می‌کنند و بر این نکته که چنین اطاعتی نباید خدشه‌ای بخورد، اصرار می‌ورزند. اطلاق این آیات سیره و رفتار و گفتار پیامبر را در برمی‌گیرد، به عنوان مثال:


«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»[17] یا «وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفشَلُوا»[18]


نیز:


«وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ احذَرُوا فَإِن تَوَلَّيتُم فَاعلَمُوا أَنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا البَلاغُ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #28
این بدان معناست که تمامی رفتارهای پیامبر اکرم (ص) حداقل مباح است؛ نه مکروه و حرام. حال تشخیص اینکه کدام یک واجب است و کدام مستحب و کدام مباح، از بحثِ اکنونِ ما خارج است چون کارهایی که آن حضرت انجام می‌دهند ممکن است از شمار کارهای عادی باشد. برای مثال فرض کنید که پیامبر (ص) ساعت نُه شب بخوابد، آیا خوابیدن در آن ساعت مستحب است؟ نیز فرض کنید که حضرت در دوشنبه شب‌ها شیر بنوشد، آیا خوردن شیر در دوشنبه مستحب است؟


مرحوم شهید صدر در این‌باره این بحث را مطرح کرده است که آنچه رسول‌خدا (ص) انجام می‌دهد گاهی ممکن است جزو رفتارهای عادیِ زندگی ایشان باشد. در این میان مواردی را همچون وقتی که پیامبر اکرم (ص) دوشنبه روزه گرفته است، یا اینکه قبل از اذان صبح برای نماز بیدار شده، و یا شب با وضو خوابیده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #29
اما گاهی حضرت می‌فرماید: مسواک زدن مستحب است، یا اینکه سنتِ من است، نیز فرمود: چند کار است که سنت من است و می‌خواهم بعد از من انجام شود؛ سلام کردن به کودکان، نشست و برخاست با فقرا، و دیگری غذا خوردن روی زمین؛ یا حتی دوشیدن حیوان با دست خود که گویای آن است که حضرت کارهای خود را شخصاً انجام می‌داد. در اینگونه احادیث که پیامبر (ص) فرموده است که فلان کار، مستحب است یا دوست می‌دارم فلان کار سنت شود و پس از من مسلمانان آن را انجام دهند، حاکی از استحباب یا وجوب آن است.
 

بیداد

رو به پیشرفت
سطح
8
 
ارسالی‌ها
206
پسندها
464
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
  • نویسنده موضوع
  • #30
اما در این میان احادیث بسیاری نیز در دست هست که گزارشگر کارهای عادی و روزمرۀ پیامبر (ص) است. لذا باید دقت داشت که از کدام یک استحباب و از کدام یک وجوب، و از کدامین کار اباحه برمی‌آید. اما آنچه که مسلّم است این افعال و اقوال هرگز مکروه و حرام نیستند. اگر پیامبر فعلی را انجام داد، دلیل بر جوازِ آن کار است. پیامبراکرم (ص) در تمامی امور اسوه است اما وجوبِ اطاعت از او و حرمتِ مخالفت با او ممکن است در امور مستحب و مباح مطرح نباشد. برای مثال اگر کسی مسواک نزد آیا با پیامبر (ص) مخالفت کرده است؟ خیر، چون آنجا وجوبی در کار نیست. رسول‌خدا (ص) فرمود:


صَلُّوا كَمَا رَأَيتُمُونِی أُصَلِّی [20]


همان‌سان که من نماز...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
عقب
بالا