فال شب یلدا

نقد نقد فیلم تارا

  • نویسنده موضوع MONTE CRISTO
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 117
  • کاربران تگ شده هیچ

MONTE CRISTO

کاربر قابل احترام
سطح
44
 
ارسالی‌ها
4,600
پسندها
50,314
امتیازها
77,373
مدال‌ها
77
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #1
فیلم ساختن درباره زندگی و دغدغه‌های روشنفکران همواره میان قشری از فیلمسازان ایرانی محبوبیت و اهمیت داشته است. اساساً سینما به‌عنوان هنری نزدیک به تفکر و سلیقه توده مخاطب، گاهی هم فرصتی برای طرح مسائل قشر روشنفکر و فرهیخته جامعه می‌دهد. اما این‌که از این فرصت چگونه استفاده شود و حاصل کار چگونه از آب درآید بحثی جداگانه است. شاید به‌عنوان نمونه‌ای موفق از این دست فیلم‌ها بتوان به فیلم ماندگار «هامون» ساخته ماندگار زنده‌یاد داریوش مهرجویی (نخستین بار است که با تعبیر «زنده‌یاد» از داریوش مهرجویی یاد می‌کنم و چه سخت و چه تلخ!) اشاره کرد. فیلمی که در گذر زمان نه تنها ارزش‌هایش را حفظ و با نسل‌های متعدد ارتباط برقرار کرده بلکه چون آینه‌ای تمام عیار تصویری قابل درک و لمس از سرگشتگی‌های قشر اهل...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : MONTE CRISTO

MONTE CRISTO

کاربر قابل احترام
سطح
44
 
ارسالی‌ها
4,600
پسندها
50,314
امتیازها
77,373
مدال‌ها
77
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #2
18.jpg

«تارا» ساخته کاوه قهرمان می‌کوشد تصویری امروزی از قشر روشنفکر ایران به نمایش بگذارد. دغدغه‌های شخصی‌شان را به نمایش بگذارد و قصه‌ای مورد پسند مخاطب نخبه و فرهیخته‌ روایت کند. اما آیا در این امر موفق بوده؟ خیر. فضای انتزاعی ساخته شده در فیلم چقدر با واقعیت زندگی شخصیت‌های حقیقی جامعه ارتباط برقرار می‌کند؟ تقریباً هیچ. فیلم بیشتر به یک طبع‌آزمایی با تقلید از سبک بصری و روایی برخی فیلمسازان پیشرو سینمای جهان می‌ماند. قصه‌ای که در فضای جریان سیال ذهن میان سه زوج از نسل‌های متفاوت تعمیم می‌یابد. پسر جوانی که عکاسی را در وجه هنری آن دنبال می‌کند برحسب اتفاق با دختر جوانی که از قضا حرفه بازیگری را برگزیده آشنا می‌شود. پرسه‌های این دو در سطح شهر و دغدغه‌های...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : MONTE CRISTO

MONTE CRISTO

کاربر قابل احترام
سطح
44
 
ارسالی‌ها
4,600
پسندها
50,314
امتیازها
77,373
مدال‌ها
77
سن
20
  • نویسنده موضوع
  • #3
در ابتدای این متن به فیلم «هامون» به عنوان نمونه‌ای موفق از حکایت روشنفکر سرخورده و پریشان ایرانی اشاره کردم. اما چه چیز باعث ماندگاری هامون شد که فیلم‌هایی با موضوع یا تمِ مشابه هرگز به آن درجه از اثرگذاری دست نیافتند؟ در وهله اول شخصیت‌پردازی درست از پس‌زمینه خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آدم‌ها. حمید هامون از خانواده‌ای سنتی و مذهبی به روشنفکری اهل قلم، صاحب کتاب و درگیر با مقتضیات جهان مدرن تبدیل شده و این تقاطع سنت و تجدد است که او را به‌سوی سرگشتگی سوق می‌دهد. مهشید شخصیتی نمونه‌ای از قشر خرده‌بورژوای کاسب مسلک است که می‌کوشد فرهیختگی . روشنفکری –که عاملی اکتسابی است- را با پول و اداهای متظاهرانه روشنفکرنمایانه بخرد.

اما نقطه ضعف اصلی «تارا» در همین امر نهفته است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : MONTE CRISTO
عقب
بالا