ادیان عبادت در سایر ادیان

  • نویسنده موضوع ANAM CARA
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 14
  • بازدیدها 28
  • کاربران تگ شده هیچ

ANAM CARA

سرپرست ادبیات + مدیر تالار کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
13/1/21
ارسالی‌ها
1,961
پسندها
25,084
امتیازها
49,573
مدال‌ها
40
سن
19
سطح
28
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #1
عبادت در سایر ادیان به ویژه نماز، مخصوص ادیان وحیانی نبوده بلکه در ادیان غیر وحیانی یا غیر الهی هم مطرح بود. و شبیه نماز مسلمانان بود و حتّی قبل از نماز، وضو‌گرفتن را هم لازم می‌دانستند. نماز در ادیان ابراهیمی‌ بجز اسلام مانند آئین مسیحیت، یهودیت و زرتشت و دیگر شرایع آسمانی مانند حضرت آدم، اسماعیل، ادریس، و یونس دارای جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود.

- جایگاه نماز در ادیان غیر ابراهیمی​


از آنجائی که خداوند سرشت انسان را خداپرست آفریده و خداشناسی و خداگرایی فطری است، لذا بشر در طول تاریخ همواره به دنبال پرستش و عبادت معبودی بوده است که مظهر و نمود عینی آن عبادت در ادیان الهی در نماز تجلّی یافته است. امّا اگر بیشتر درباره این موضوع بخواهیم کنکاش کنیم درمی‌یابیم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ANAM CARA

ANAM CARA

سرپرست ادبیات + مدیر تالار کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
13/1/21
ارسالی‌ها
1,961
پسندها
25,084
امتیازها
49,573
مدال‌ها
40
سن
19
سطح
28
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #2
درباره کنفسیوس آمده است، او ادّعای این که پیامبر بوده و به او وحی می‌شده اشاره‌ای نکرده است، و در واقع بیشتر حکیم بوده تا این که مرد دین باشد، ولی با وجود این احساس دینی داشت که منجر به احترام خدایان و مداومت بر اقامه شعائر دینی می‌شد. او نماز می‌خواند، در حالی که ساکت بوده، حرفی نمی‌زده است بر خلاف عادت مردم در زمان خودش و زشت می‌دانست نماز بخواند تا این که خداوند او را ببخشد و یا نعمتی به او بدهد، زیرا او معتقد بود نماز هدفی جز تنظیم سلوک افراد و الفت میان آن‌ها نمی‌باشد.
[۶]

از ادیان دیگر در زمان پارت‌ها و ساسانیان «صابئین و مندائیان» هستند. این قوم خود را صابی می‌نامیدند. صابی دین کسانی است که در زبان عربی «مغتسله» خوانده می‌شدند یعنی کسانی که در امر پاکیزگی تن و جامه و شستشوی در آب...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ANAM CARA

ANAM CARA

سرپرست ادبیات + مدیر تالار کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
13/1/21
ارسالی‌ها
1,961
پسندها
25,084
امتیازها
49,573
مدال‌ها
40
سن
19
سطح
28
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #3
همچنین براخته (نماز)، دعایی است که بعد از رشامه (وضو) خوانده می‌شود.«براخه» هر روزی سه بار یعنی صبح، ظهر و عصر بعد از رُشامه (وضو) انجام می‌شود. براخه در هر مکان که مقدور باشد می‌توان به جا آورد و نمازشان را با بوثه‌ی (آیه) زیر که بوثه‌ی توحید است آغاز می‌کردند. «به نام خدای بزرگ، خداوند را با قلبی پاک ستایش باد! پروردگار وجود دارد به شهادت تو‌ای خدای جاویدان که مالک عالم انواری و از ذات خویش منبعث شده‌ای و کسی را در وجود آمدنت دخالتی نبوده و نیست، نام تو هیچ گاه از بین نخواهد رفت و بعد نوبت به ادای احترام به پیامبران و مقدّسین می‌رسد که طولانی است.»
[۹]

برای تایید این مطلب در کتاب آثار الباقیّه، ابوریحان بیرونی می‌گوید: صابئین سه نماز واجب دارند. نسخت هنگام طلوع‌ خورشید که هشت رکعت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ANAM CARA

ANAM CARA

سرپرست ادبیات + مدیر تالار کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
13/1/21
ارسالی‌ها
1,961
پسندها
25,084
امتیازها
49,573
مدال‌ها
40
سن
19
سطح
28
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #4

۲ - جایگاه نماز در ادیان ابراهیمی​


جایگاه نماز در ادیان ابراهیمی‌ بجز اسلام:

۲.۱ - جایگاه نماز در آئین زرتشت​

زرتشتیان نمازشان بسیار شبیه نماز مسلمانان بوده و همان طور در پنج وقت باید نماز و دعاهای مخصوص را بخوانند و نیز مقدّماتی برای انجام مراسم عبادی دارند که بی‌شباهت به مقدّمات نماز در اسلام نمی‌باشد. در کتاب دیانت زرتشتی آمده است، زرتشتی‌ها هر ۲۴ ساعت را به ۵ دوره یا گاه تقسیم می‌نمایند و آداب مذهبی تابع این پنجگانه است. بر هر زرتشتی مؤمن فرض است که در هر یک از پنج دوره، ادعیه و مناجات‌های خاصّ بخواند. این ادعیه و نیایش‌ها با ستایش و تمجید اورمزد همراه است و از اصول و واجبات ضروری زندگانی روزانه زرتشتیان محسوب می‌گردد. امّا این روزه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ANAM CARA

ANAM CARA

سرپرست ادبیات + مدیر تالار کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
13/1/21
ارسالی‌ها
1,961
پسندها
25,084
امتیازها
49,573
مدال‌ها
40
سن
19
سطح
28
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #5

۲.۲ - در آئین یهود​

در این باب ابتدا از قرآن به عنوان متّقن‌ترین منبعی که خبر از گذشتگان داده است شواهدی را درباره نماز در شریعت حضرت موسی (علیه‌السّلام) خواهیم آورد. سپس از مضمون چند روایت از ائمه معصومین (علیه‌السّلام) درباره موضوع بحث خواهیم کرد و در پایان هم به مطالبی از کتاب تورات (عهد عتیق) و نویسندگان و مورّخان صاحبنظر استشهاد می‌کنیم.
وقتی حضرت موسی (علیه‌السّلام) در راه رسالت الهی با همسرش از وطن هجرت نمود و سر به بیابان گذاشت و در تاریکی و ظلمت شب، به طوفان و باران برخورد کرد و به خاطر سختی‌ها و مشکلات فراوان دستخوش اضطراب و ناراحتی گشت، پروردگار مهربان برای آرامش او به او وحی نمود که: «اننی انّا اللّه لا اله الاّ انا فاعبدنی و اقم الصلوة...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ANAM CARA

ANAM CARA

سرپرست ادبیات + مدیر تالار کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
13/1/21
ارسالی‌ها
1,961
پسندها
25,084
امتیازها
49,573
مدال‌ها
40
سن
19
سطح
28
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #6

۲.۳ - در آئین مسیحیت​

در این باب نیز همچون باب گذشته ابتدا به نمونه‌هایی از آیات و روایات در ارتباط با موضوع نماز در این شریعت آسمانی خواهیم پرداخت و سپس شواهدی را از کتاب انجیل مقدّس (عهد جدید) آورده و از نظر چند تن از مورّخان و نویسندگان صاحب نظر در این باب بهره خواهیم گرفت.

امّا قرآن در آیات متعدّدی چندین بار از حضرت عیسی (علیه‌السّلام) سخن به میان آورده است. آنگاه که مریم پاکدامن طبق قدرت و به معجزه خداوندی بدون داشتن همسر حامله گردید و فرزندش حضرت عیسی را به دنیا آورد. این وضع موجب شگفتی و حتّی باعث تهمت ناروا به او گردید که در این هنگام مریم به فرمان خدا سکوت کرد تنها کاری که انجام داد این بود که اشاره به نوزادش کرد و افراد ماجرا جو را به طرف گهواره عیسی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ANAM CARA

ANAM CARA

سرپرست ادبیات + مدیر تالار کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
13/1/21
ارسالی‌ها
1,961
پسندها
25,084
امتیازها
49,573
مدال‌ها
40
سن
19
سطح
28
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #7

۲.۴ - نماز و دیگر شرایع آسمانی​

همان گونه که اشاره شد نماز در تمام ادیان و شرایع الهی بوده است که به برخی از سایر شرایع آسمانی اشاره می‌نماییم:

۲.۴.۱ - نماز و حضرت آدم​

در تفسیر علی بن ابراهیم قمی‌ در ذیل آیه: «فتلقّی آدم من ربّه کلمات؛

[۴۱]
یعنی پس آدم از پروردگارش کلمات را فرا گرفت.» روایتی از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل شده که در فرازی از آن تصریح شده به این که «حضرت آدم پس از اقامه نماز عصر جبرئیل به او نازل شد و کلمات توبه را به اذن حق به وی تعلیم داد.» و این خود نشان دهنده این معنی است که نماز از جانب خداوند به عنوان عبادتی بزرگ در زمان حضرت آدم ابوالبشر (علیه‌السّلام) مطرح بوده است و شریعت آن حضرت از نماز خالی نبوده است.
[۴۲]

همچنین...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ANAM CARA

ANAM CARA

سرپرست ادبیات + مدیر تالار کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
13/1/21
ارسالی‌ها
1,961
پسندها
25,084
امتیازها
49,573
مدال‌ها
40
سن
19
سطح
28
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #8

۲.۴.۲ - حضرت نوح​

مرحوم مجلسی (رحمه الله) در بحار الانوار روایتی را از امام باقر (علیه‌السّلام) نقل می‌کنند که در آن، حضرتش در مورد شریعت حضرت نوح (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: «شریعت حضرت نوح (علیه‌السّلام)، این بود که خدا را به یگانگی و خالصانه و بدون این که شریک برای او قائل شوید بپرستید همان فطرت و سرشتی که بر آن، مردم را آفرید و خداوند، او را به نماز و امر و نهی و حلال و حرام فرمان داد.»

[۴۴]
در این روایت، آشکارا امام پنجم (علیه‌السّلام) نماز را از دستورات مهمی‌بر می‌شمرند که خداوند پس از مساله توحید، آن را به پیامبرش حضرت نوح (علیه‌السّلام) متذکّر می‌شود و این خود نشانگر مرتبه والایی است که این عبادت بزرگ در نزد خداوند دارد.
 
امضا : ANAM CARA

ANAM CARA

سرپرست ادبیات + مدیر تالار کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
13/1/21
ارسالی‌ها
1,961
پسندها
25,084
امتیازها
49,573
مدال‌ها
40
سن
19
سطح
28
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #9

۲.۴.۳ - حضرت ادریس​

از امام صادق (علیه‌السّلام) روایتی نقل شده است که ایشان از مسجد سهله در کوفه به عنوان خانه حضرت ادریس (علیه‌السّلام) یاد کرده که در آن خیّاطی می‌کردند و نماز می‌خواندند. روایت در جلد ۱۱ بحارالانوار آمده است: «عن الصّادق (علیه‌السّلام) قال: اذا دخلت الکوفة فات مسجد السهلة فصلّ فیه و اسال اللّه حاجتک لدینک و دنیاک فانّ مسجد السهلة بیت حضرت ادریس النّبی (علیه‌السّلام) الّذی کان یخیط فیه و یصلّی فیه و من دعا اللّه فیه بما احبّ قضی له حوائجه». «هنگامی‌که وارد کوفه شدی پس به مسجد سهله برو و در آن نماز بخوان از خداوند حاجت دنیوی و اخروی خود را بخواه زیرا مسجد سهله خانه حضرت ادریس (علیه‌السّلام) بوده که او در آنجا خیاطی می‌کرد و نماز می‌خواند و کسی که خدا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ANAM CARA

ANAM CARA

سرپرست ادبیات + مدیر تالار کتاب
پرسنل مدیریت
سرپرست تالار
تاریخ ثبت‌نام
13/1/21
ارسالی‌ها
1,961
پسندها
25,084
امتیازها
49,573
مدال‌ها
40
سن
19
سطح
28
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #10

۲.۴.۴ - حضرت ابراهیم​

حضرت ابراهیم (علیه‌السّلام) که قهرمان توحید است، کعبه را به فرمان خدا ساخت. در پایان این کار بزرگ رو به درگاه الهی نمود و چنین با خداوند به راز و نیاز پرداخت: «ربّنا انی اسکنت من ذرّیّتی بوادغیر ذی زرع عند بیتک المحرّم ربّنا لیقیموا الصّلوة؛

[۴۶]
پروردگارا من برخی از فرزندانم را در سرزمین بی‌آب و علفی در کنار خانه‌ای که حرم تو است ساکن ساختم تا نماز را بر پای دارند.» در این آیه حضرت ابراهیم (علیه‌السّلام) غرض از اسکان اسماعیل و مادرش‌هاجر را مساله نماز مطرح می‌کند و در فراز دیگری از دعاهایش می‌گوید: «ربّ اجعلنی مقیم الصّلوة و من ذریّتی ربّنا و تقبّل دعاء؛
[۴۷]
پروردگارا مرا برپا کننده نماز قرار ده و همچنین نسل مرا نماز‌گزار قرار ده و در خواست...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ANAM CARA

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 1)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا