اقتصاد داخلی قاچاق بنزين

Anoosh.

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
14/10/25
ارسالی‌ها
311
پسندها
401
امتیازها
3,233
مدال‌ها
7
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
گلوگاه اصلي قاچاق بنزين كجاست؟

سرانه مصرف بنزين در ايران هم‌اكنون چهار ليتر در روز است كه بالاتر از متوسط جهاني (سه ليتر در روز) است. توليد داخل ۱۱۴ ميليون ليتر و ميزان كسري بنزين حدود ۱۶ ميليون ليتر در روز است كه از طريق واردات جبران مي‌شود. آن‌طور كه اعلام‌ شده متوسط رشد سالانه مصرف بنزين از ابتداي انقلاب تا سال ۱۴۰۲ حدود ۵ درصد بوده و در چهار سال گذشته مصرف بنزين ۱۰ درصد رشد داشته و بر اساس پيش‌بيني‌ها با ادامه اين روند تا سال ۱۴۰۷ مصرف بنزين به روزانه ۱۷۰ ميليون ليتر مي‌رسد.آن‌گونه كه كارشناسان مي‌گويند اگر روند كنوني رشد مصرف بنزين ادامه يابد، ناترازي بنزين تا سال ۱۴۰۷ بيش از ۱۶ ميليارد دلار در سال ارزبري خواهد داشت. اما يكي از موضوعات چالش‌برانگيز در حوزه سوخت، قاچاق آن است كه هيچ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Anoosh.

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
14/10/25
ارسالی‌ها
311
پسندها
401
امتیازها
3,233
مدال‌ها
7
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
قاچاق سازمان‌يافته؟
رضا نواز، سخنگوي صنف جايگاه‌هاي سوخت كشور در مورد قاچاق سوخت به «اعتماد» توضيح مي‌دهد: با توجه به اعداد و ارقامي كه درباره قاچاق روزانه بنزين و گازوييل مطرح مي‌شود، بخش عمده اين قاچاق در قالب شبكه‌هاي بزرگ و سازمان‌يافته صورت مي‌گيرد.
او تاكيد مي‌كند: سهم قاچاق از طريق سوخت‌گيري خرد در جايگاه‌ها بسيار ناچيز است و اعدادي كه گاه درباره قاچاق از مسير كولبري يا چند سوخت‌گيري خرد مطرح مي‌شود، بيشتر شبيه يك شوخي است تا يك تحليل واقعي. هر چند كنترل‌هاي دقيق و سختگيرانه بر جايگاه‌هاي عرضه سوخت برقرار است و اين كنترل‌ها باعث مي‌شود امكان قاچاق از داخل جايگاه در اغلب موارد به حداقل برسد. به گفته او، اگر اعداد بزرگ قاچاق سوخت را مبنا قرار بدهيم، چنين حجمي نمي‌تواند با...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Anoosh.

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
14/10/25
ارسالی‌ها
311
پسندها
401
امتیازها
3,233
مدال‌ها
7
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
نقش كارت‌هاي سوخت

اگرچه نظارت‌ها در داخل جايگاه كاملا فعال است، اما پس از خروج خودرو از محوطه جايگاه، كنترل‌ها عملا پايان مي‌يابد. بسياري از افراد مي‌توانند سهميه‌هاي خود را با كارت شخصي دريافت كنند و سپس در خارج از جايگاه اقدام به تخليه باك كرده و سوخت را به قاچاقچيان عمده يا دلالان توزيع مي‌كنند. در چنين موقعيتي، نه جايگاه و نه ناظران قادر نيستند تشخيص بدهند كه سوخت‌گيري براي مصرف واقعي بوده يا براي فروش به شبكه‌هاي قاچاق.بخش مهمي از قاچاق خرد از همين نقطه شكل مي‌گيرد؛ يعني مازاد سهميه‌هايي كه در كارت‌ها انباشته مي‌شود و زمينه خروج سوخت از شبكه رسمي را فراهم مي‌كند.

او پيشنهاد مي‌دهد: مديريت سهميه‌ها بر اساس پيمايش خودروها انجام شود تا ميزان سوخت تخصيص‌يافته متناسب با مصرف...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Anoosh.

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
14/10/25
ارسالی‌ها
311
پسندها
401
امتیازها
3,233
مدال‌ها
7
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
مهار قاچاق سوخت امكان‌پذير است؟

اكثريت كاركنان جايگاه‌ها به صورت شرافتمندانه و كاملا قانوني كار مي‌كنند و برخلاف تصور عمومي، موارد تخلف در ميان آنها بسيار محدود است. با اين حال، اگر تخلفي از سوي كاركنان محرز شود، اين افراد بدون اغماض به تعزيرات معرفي مي‌شوند و روند رسيدگي قضايي آغاز مي‌شود.
فروش سهميه كارت سوخت نيز براي مالكان خودرو هزينه سنگيني به همراه دارد. در صورت اثبات تخلف، كارت سوخت مسدود و مالك خودرو با جرايم سنگين مواجه مي‌شود. اين جريمه‌ها براي آن طراحي شده‌اند كه شبكه‌هاي خريد و فروش سهميه را از بين ببرند و انگيزه مشاركت در زنجيره قاچاق را كاهش بدهند.
طرح هوشمندسازي با رصد لحظه‌اي تراكنش‌ها، كنترل دقيق سهميه‌ها و نظارت ديجيتال بر نازل‌ها، عملا احتمال هرگونه تخلف...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 5)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا