آموزشی معمایی به سبک ریموند چندلر

  • نویسنده موضوع NEGIN_R
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 13
  • بازدیدها 842
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

NEGIN_R

مدیر بازنشسته
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
26/7/18
ارسالی‌ها
1,796
پسندها
64,265
امتیازها
77,373
مدال‌ها
33
سن
26
سطح
43
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
داستان معمایی بنویسید به سبک ریموند چندلر



ریموند چندلر در مقاله‌ای که سال 1977 در شماره بهار و تابستان نشریه «Antaeus» منتشر کرد، 12 نکته کلیدی برای نوشتن داستان معمایی و 13 متمم بر آن را برشمرد. او در این نوشته یادآوری می‌کند که با داستان معمایی باید مثل دیگر انواع ادبیات برخورد کرد و آن را به عنوان ادبیات درجه دو نگاه نکرد. از طرفی او وظیفه داستان معمایی می‌داند که به خواننده اهمیت بدهد و برایش ارزش قایل باشد.​
 
امضا : NEGIN_R

NEGIN_R

مدیر بازنشسته
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
26/7/18
ارسالی‌ها
1,796
پسندها
64,265
امتیازها
77,373
مدال‌ها
33
سن
26
سطح
43
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
1
در داستان معمایی باید به درستی انگیزه‌ها را مشخص کرد، هم درمورد موقعیت ابتدایی که داستان را شروع می‌کند و هم در گره‌گشایی؛
چنین داستانی باید درمورد آدم‌های باورپذیر در موقعیت‌های باورپذیر باشد که کارهای باورپذیر انجام می‌دهند، باید همیشه توجه داشت که باورپذیری بخش مهمی از سبک است.
باورپذیری موجب می‌شود اغلب پایان‌هایی را که مبتنی بر رودست زدن هستند، کنار بزنی و از داستان‌های «دایره بسته» هم پرهیز کنی، داستان‌هایی که در آنها شخصیتی که اصلا انتظارش نمی‌رود به اجبار دست به قتل می‌زند و هیچکس هم این کار را باور نمی‌کند.
از طرفی باورپذیری باعث می‌شود از میزانسن به‌شدت مصنوعی مثل میزانسن «قتل در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NEGIN_R

NEGIN_R

مدیر بازنشسته
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
26/7/18
ارسالی‌ها
1,796
پسندها
64,265
امتیازها
77,373
مدال‌ها
33
سن
26
سطح
43
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
2
از نظر تکنیکی چنین داستانی باید با روش‌های کارآگاهی و قتل همخوانی داشته باشد.
نه زهرها باید عجیب و غریب باشند و نه باید تاثیری غیرمعمول بگذارند؛ مثلا اندازه کم یک زهر نباید منجر به مرگ شود و غیره. نه از صداخفه کن باید استفاده شود و نه از مارهایی که از سیم چراغ آویز بالا می‌روند.
چنین چیزهایی در همان ابتدای امر شالوده داستان را ویران می‌کنند. اگر کارآگاه پلیسی آموزش دیده است، باید درست مانند چنین آدمی رفتار کند و لازمه‌های ذهنی و فیزیکی چنین شغلی را دارا باشد.
اگر کارآگاه خصوصی است یا یک آماتور است، حداقل باید دانش کافی درمورد شیوه کار پلیس داشته باشد و خودش را مسخره خاص و عام نکند.
وقتی پلیس طوری طراحی شده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NEGIN_R

NEGIN_R

مدیر بازنشسته
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
26/7/18
ارسالی‌ها
1,796
پسندها
64,265
امتیازها
77,373
مدال‌ها
33
سن
26
سطح
43
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
3
داستان معمایی باید با خواننده‌اش صادق باشد.
همیشه این حرف زده شده اما جوانب آن توضیح داده نشده است. مدارک مهم را نه تنها نباید پنهان کرد، حتی نباید با تاکیدهای فریبنده آنها را مخدوش کرد.
نباید چنان تمرکزی روی مدارک بی‌اهمیت کرد که مهم جلوه کنند. (استفاده از زوایه‌های عجیب و غریب و دیگر تکنیک‌های سینمایی جز راه‌های فریب ضعیف و بی‌ارزش هالیوود در سینمای معمایی است.) نتیجه گرفتن براساس مدارک یافته شده کار کارآگاه است، اما او باید به اندازه‌ ای این کار را انجام دهد که ذهن بیننده یا خواننده هم درگیر باشد.
ثابت نشده اما گفته می‌شود نتیجه‌گیری با اتکاء به هوشی عجیب و غریب، درواقع نوعی تقلب است، چون...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NEGIN_R

NEGIN_R

مدیر بازنشسته
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
26/7/18
ارسالی‌ها
1,796
پسندها
64,265
امتیازها
77,373
مدال‌ها
33
سن
26
سطح
43
 
  • نویسنده موضوع
  • #5

4
داستان باید از نظر شخصیت‌ها، مکان و فضا واقع‌گرا باشد. باید درمورد آدم‌های واقعی در دنیای واقعی باشد.
داستان‌های کارآگاهی معدودی به فکر شخصیت پردازی بوده‌‌اند، اما معنی‌اش این است که این کار لازم نیست.
همین بین داستانی که آن را می‌خوانی و در ذهنت می‌ماند و داستانی که سرسری نگاهی بهش می‌اندازی و همان موقع از یادت می‌رود، فرق می‌گذارد.

آن دسته از نویسندگانی مثل والنتین ویلیامز که می‌گویند معما همه چیز را تحت شعاع قرار می‌دهد درواقع بر ناتوانی خود در خلق شخصیت‌ها سرپوش می‌گذارند.
 
امضا : NEGIN_R

NEGIN_R

مدیر بازنشسته
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
26/7/18
ارسالی‌ها
1,796
پسندها
64,265
امتیازها
77,373
مدال‌ها
33
سن
26
سطح
43
 
  • نویسنده موضوع
  • #6
5
داستان معمایی جدا از بخش معمایی‌اش، باید از نظر داستانی ارزشمند باشد؛
به عبارتی دیگر خود فرایند تحقیق باید امری هیجان انگیز برای خواننده باشد.
 
امضا : NEGIN_R

NEGIN_R

مدیر بازنشسته
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
26/7/18
ارسالی‌ها
1,796
پسندها
64,265
امتیازها
77,373
مدال‌ها
33
سن
26
سطح
43
 
  • نویسنده موضوع
  • #7

6

برای رسیدن به این هیجان، داستان معمایی باید فرم تعلیق را داشته باشد حتی اگر این تحقیق فقط ذهنی باشد. منظور بدبیاری یا گرفتار شدن کارآگاه در یک مخمصه جدی نیست. درگیر کردن کارآگاه در مخمصه خودش مخمصه‌ای برای نویسنده می‌شود و خیلی زود در دام تکرار می‌افتد.
لازم هم نیست خواننده یا بیننده مدام روی لبه صندلی‌اش در هول و ولا باشد.
خط داستانی زیادی پیچیده شده می‌تواند خیلی راحت کسل‌کننده باشد؛ شوک بسیار می‌تواند منجر به بی‌حسی و بی‌تفاوتی در برابر شوک شود!
اما داستان معمایی نیازد دارد به درگیری فیزیکی، ارزشی و احساسی و باید سایه خطر در کلی‌ترین تعریفش بر داستان افتاده باشد.
...​
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NEGIN_R

NEGIN_R

مدیر بازنشسته
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
26/7/18
ارسالی‌ها
1,796
پسندها
64,265
امتیازها
77,373
مدال‌ها
33
سن
26
سطح
43
 
  • نویسنده موضوع
  • #8
7
داستان معمایی باید رنگ و جلا داشته باشد و به اندازه معقول هیجان هم داشته باشد.
خیلی باید در تکنیک نویسندگی ماهر و استاد باشی تا سبک و خط داستانی ابلهانه را پنهان کنی، هرچند این کار در بریتانیا خیلی باب است.
 
امضا : NEGIN_R

NEGIN_R

مدیر بازنشسته
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
26/7/18
ارسالی‌ها
1,796
پسندها
64,265
امتیازها
77,373
مدال‌ها
33
سن
26
سطح
43
 
  • نویسنده موضوع
  • #9
8
داستان معمایی باید به اندازه کافی ساده باشد تا در هنگام نیاز بشود راحت آن را توضیح داد.
(این قانون بیش از همه رعایت نمی‌شود) گره‌گشایی ایده‌آل آنی است که در یک چشم بهم زدن بیان شود.
این امر نادر است چراکه ایده‌های خوب همیشه نادر هستند. توضیح نهایی نباید خیلی کوتاه باشد (البته در سینما برعکس است) و اغلب هم نمی‌شود کوتاه باشد؛ اما به هر حال باید جالب باشد، باید چیزی باشد که خواننده یا بیننده برای دانستنش روی پا بند نباشد، و نباید این توضیح نهایی خودش یک داستان کامل باشد با شخصیت‌های جدید که به اجبار در دل خط داستانی پیچیده جاسازی شده است.
از همه مهم‌تر اینکه توضیح نهایی نباید زنجیره‌ای از وقایع...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NEGIN_R

NEGIN_R

مدیر بازنشسته
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
26/7/18
ارسالی‌ها
1,796
پسندها
64,265
امتیازها
77,373
مدال‌ها
33
سن
26
سطح
43
 
  • نویسنده موضوع
  • #10

9
داستان معمایی باید در حد مناسبی خواننده‌ای را که هوشش کمی بالاتر از میانگین است، گمراه کند.
اینجا سوالی بسیار مهم مطرح می‌شود. برخی از بهترین داستان‌های کارآگاهی تاریخ (مثلا داستان‌های آستین فریمن) کمتر یک خواننده باهوش را تا انتها گمراه می‌کنند.
اما خواننده نمی‌تواند معما را بطور کامل حل کند و نمی‌ تواند به تنهایی منطق آن را پیدا کند.
از آنجا که خوانندگان در سطوح مختلف هوش هستند، و برخی می‌توانند با زیرکی پرده از قتلی بردارند و برخی حتی از درک یک خط داستانی ساده برنمی‌آیند، بنابراین گمراه کردن یک خواننده واقعی داستان معمایی نه شدنی است و نه الزامی.

[COLOR=rgb(61, 142...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : NEGIN_R
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا