متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

احکام‌ اهل‌ تشیع ★♣احکام بانوان ★♣

  • نویسنده موضوع HAD!S
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 83
  • بازدیدها 2,970
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

HAD!S

کاربر فعال
سطح
10
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
1,508
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #11
س: با توجه به اینکه زنان و دختران در پیروزی انقلاب اسلامی سهم عظیمی داشته اند، فعلاً بانوان و دوشیزگان در مجالس و محافل و تظاهرات با مردان همدوش شده و حتی در مجالس مردان صحبت می کنند و بعضی از بانوان یا دوشیزگان با صدای بلند در مجلس مردانه قرآن می خوانند و ترجمه می کنند، آیا کار آنها از نظر شرع اسلام جایز است یا خیر؟

ج: تظاهرات و سخنرانی بانوان در صورت عدم مفسده مانع ندارد، و از خواندن اشعار و غیر آن با لحن، بین مردان اگر موجب مفسده است باید اجتناب نمایند.

س: خواندن سرودهای دسته جمعی خواهران نزد برادران جایز است؟

ج: با مراعات حجاب مانع ندارد، مگر آنکه مفسده داشته باشد.

س: مسابقه قرائت قرآن زن در محفل مردان چه صورت دارد؟ و سخنرانی زن در میان مردان چه صورت دارد؟

ج: حکم، دائرمدار وجود...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
سطح
10
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
1,508
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #12
آیا محاسبه خمس در آمد خانواده، از مجموع در آمد من و شوهرم کفایت می کند، یا من نمی توانم مخارج خانه را که عرفاً بر عهده مرد است، مخارج خود بدانم؟



پاسخ




هر ی ک از زن و شوهر، که در آمد جداگانه ای دارند، با ی د برای خود سال خمسی قرار دهند، و مخارج خانه، بر عهده مرد بوده، و از مؤونه سال ا ی شان حساب می شود، اما شما می توان ید در مخارج از در آمد خود، به شوهرتان هد ی ه کن ی د، و ی ا خرج کن ی د و از مؤونه سال شما بشود، ولی ه ی چ وجوبی ندارد.

بهر حال هر مقدار از حقوق هر یک از زن و شوهر اگر از مخارج سال زیاد بیاید ،صاحب حقوق، مالک آن است و باید خمس آن را بپردازد و چنان چه، زن به شوهرش بخشیده است و چیزی از آن چه بخشیده شده، زیاد بیاید، خمس ندارد.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
سطح
10
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
1,508
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #13
: آیا اسلام اشتغال و فعالیت اقتصادی را تنها برای مردان جایز می شمارد و به کلی زنان را از این صحنه خارج می سازد؟

بدون شک جواب منفی است. ما نه تنها دلیلی برچنین منعی در اسلام نداریم، بلکه شواهد و ادله فراوانی برخلاف آن می توانیم بیابیم، که به چند مورد آن اشاره می شود:

الف) حق مالکیت زنان بر اموال شان

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنساء نصیب مما اکتسبن .

: برای مردان و زنان از آن چه کسب کرده اند، بهره ای است.

یعنی همان گونه که مردان اگر چیزی تحصیل کنند، مالک آن می شوند، زنان نیز اگر مالی به دست آورند، مالک آن خواهند بود. این بیان، افزون بر پذیرش حق مالکیت برای زنان که تا قرون اخیر مورد انکار برخی قوانین غربی بود- جواز اشتغال و اجازه کار برای آنان را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
سطح
10
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
1,508
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #14
پرسش . آیا زنان مى توانند در ایام عادت ماهانه به منظور باشکوه کردن آیین نماز جمعه، به مصلاّ بروند؟

همه مراجع: صرف حضور در نماز جمعه اشکال ندارد؛ ولى خواندن نماز براى زن حائض حرام است.

تبصره . اگر نماز جمعه در مسجد یا حرم معصوم (علیه السلام)  اقامه شود، زن حائض نمى تواند در آنجا حضور پیدا کند، البته توقف در بیرون مسجد و خارج از محدوده ضریح معصوم (علیه السلام)  اشکال ندارد.

. زن حائض در شهرى که وطنش نیست قصد ماندن ده روز مى کند؛ در بین این ده روز از خون پاک مى شود؛ آیا باید نماز خود را شکسته بخواند یا تمام؟

همه مراجع: اگر قصد ماندن ده روز را داشته، نمازش تمام است؛ هر چند تعدادى از روزها را نماز نخوانده باشد.

خانمى در سیده بودن خود شک دارد، تکلیفش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
سطح
10
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
1,508
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #15
حکم شرکت در مجالس، سمینارها و سخنرانی ها که زن و مرد هر دو حضور دارند چیست؟ آیا بستگی به نوع مجلس و تنظیم کننده آن دارد؟ حکم وقتی که مجلس در مسجد یا مرکز اسلامی باشد چیست؟ و در صورت نیاز به حائل ، حائل باید چگونه باشد؟



پاسخ
نشست و برخاست و رفت و آمد در مجامعی که زنان و مردان با هم حضور دارند هیچ اشکال شرعی ندارد بشرط اینکه احکام روابط میان زن و مرد نامحرم که در رساله های علمیه آمده است مراعات شود.

مهم در این مجالس و محافل رعایت اصول احکام اسلامی است و ناظم جلسات و نوع جلسات تعیین کنندة حکم شرعی نیستند.

لازم به تذکر است که اختلاط میان زن و مرد بطوریکه مرزی میان آنها نباشد مکروه است و مرز میان آن دو لزوماً به معنای پرده و حایل نیست بلکه اگر عرفاً میان زنان و مردان فاصلة معینی باشد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
سطح
10
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
1,508
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #16
شرایط حضور زنان در مساجد




تمامی فقهای اسلام اتّفاق نظر دارند که زنان می توانند درمساجد حضور پیدا کنند. اینک باید دید آیا شرایطی هم دارد و یا زنان می توانند در هر وقت و هر جا بخواهند به مسجد بروند؟

نخست به نکاتی می پردازیم که در رهنمودهای دینی به عنوان آداب حضور زنان در مسجد مورد تأکید قرار گرفته است.



* اسلام دینی است که دستورهای اجتماعی و دینی اش میانه
و معتدل است، و نه راه زیاده روی پیش گرفته و نه از حقیقت آن چشم پوشیده است.
1ـ پرهیز از رفت و آمد تنها




گامهایی که یک مسلمان به هنگام رفتن به مسجد بر می دارد نزد خداوند بسیار گرامی است و برای این که این ارزش را به ضد ارزش تبدیل نشود، مناسب است اگر شرایط اجتماعی اقتضا می کند زنان و دختران سعی کنند با دوستان،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
سطح
10
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
1,508
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #17
وقتی در قرآن اشاره ای به پوشاندن موی سر نشده به چه دلیل باید موی سر را از نامحرم پوشاند؟



پاسخ




ادعای شما صحیح نیست زیرا قرآن کریم میفرماید: « وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التّابِعینَ غَیْرِ أُولِی اْلإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلی‏ عَوْراتِ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
سطح
10
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
1,508
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #18
حجاب یا پوشش بدن ، محدوده اش چه مقدار می باشد؟



پاسخ




اصولا در حجاب اسلامی زنان باید به استثنای قرص صورت و دو کف دست، تمام بدن در مقابل نامحرم پوشیده شود ضمنا پوشیدن لباسهای چسبان که موجب پیدا شدن برجستگی های بدن شود یا پوشیدن لباسهای رنگی به شکلی که نظر نامحرم را جلب کند هم نمی تواند مصداق حجاب اسلامی باشد.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
سطح
10
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
1,508
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #19
سوال من راجع به سوره نور آیه شصت در قرآن کریم است که می گوید: حجابِ سنتی (پوشش سر) برای زنان پیر واجب نیست، مادامی که سادگی و خودنمائی نکردن رعایت شود؟



پاسخ




در مسألة حجاب چند مورد استثناء شده است ، یکی از استثنائات در همین آیه بیان شده است و ترجمة آن چنین است:

و زنان از پا افتاده ای که امیدی به ازدواج ندارند می توانند لباس روی خود را بر زمین نهند مشروط بر اینکه نخواهند خودنمائی و خود آرائی بکنند. در عین حال اگر جانب عفاف را رعایت کنند و خود را پوشیده دارند بهتر است و خدا شنوا و داناست.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
سطح
10
 
ارسالی‌ها
1,043
پسندها
1,508
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
24
  • نویسنده موضوع
  • #20
حجاب اسلامی چگونه باید باشد؟



پاسخ


اصولا در حجاب اسلامی زنان باید همه بدن به استثنای قرص صورت و دو کف دست، در مقابل نامحرم پوشیده شود ضمنا پوشیدن لباسهای کیپ که موجب پیدا شدن برجستگی های بدن شود یا پوشیدن لباسهای رنگی به شکلی که نظر نامحرم را جلب کند هم نمی تواند مصداق حجاب اسلامی باشد.
 
امضا : HAD!S
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
161

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا