«یلدا» یعنی یک دوستت دارم طولانی از لب‌هایی که یک سال سکوت کرده بودند.

احکام‌ اهل‌ تشیع آداب باطنى و اسرار معنوى نماز

  • نویسنده موضوع ꜱᴀʜᴇʟ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 13
  • بازدیدها 399
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #1
قلب خود را قبله زبانت قرار ده و جز با اشاره قلب و موافقت عقل و رضاى ایمان زبان مجنبان.
حدیث شریف نبوى
انسان را زبانى است ظاهر، که اغلب از نیک و بد و صلاح و فساد او حکایت مى‏کند و زبانى است باطن، که قلب او و قبله زبان او است!
قلب آدمى هم راه را مى‏نمایاند، هم مقصد را. هم ملاک و معیار شناخت و معرفت است و هم راهنماى مقصود.
... و نماز، اگر نماز باشد، دل را که زبان باطن است به یارى مى‏طلبد، زبان را که زبانه ترازوى ایمان است، نیز!
نماز داستان رهایى انسان از خود و رسیدن او به خدا است. انسانى که در سراسر زندگى سراسیمه و پرشتاب در کندو کاو معناى خویش‏ است و تا دست کم اندکى از این معنى را در نیابد، از پا نمى‏نشیند، لا جرم در جستجوى فرصتى است که فارغ از نیک و بد حیات، به سرچشمه ناب همه معانى دست...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #2
ان فى خلق السماوات و الأرض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لأولى الألباب الذین یذکرون الله قیاماً و قعوداً و على جنوبهم...
کسانى که باطن نماز را مى‏بینند و با هر اذان مشتاقانه به سوى آن پر مى‏کشند. انتظار آنان بر سجاده از انتظار عاشق در طلب معشوق شیرین‏تر است، و ذکر آنان با خدا از نجواى یاران مشتاق با یکدیگر طرب انگیزتر!
آنان از خوبى خوبان عالم گذشته وبه چشمه فیاض همه‏ى خوبى‏ها رسیده‏اند. هم او که هر ستایشى نخست در خور او است. الحمد الله رب العالمین کسى که به دریا رسید، مگر به قدحى آب دل خوش مى‏کند؟! و آنکه بر خوانى از نعمت حاضر شد، مگر به لقمه‏اى بسنده‏ مى‏نماید؟!
این کتاب حکایت آن نماز است از زبان سالکان راه هدایت و معرفت!
شرحى بر نجوایى عاشقانه از زبان عشاقى دل سوخته که جذبه کلامشان...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #3
مطالعه این اثر را به اهل نماز و جوندگان طریق معرفت توصیه مى‏کنیم و از فاضل گرامى جناب حجه الاسلام و المسلمین على شیروانى که در ارائه‏ى اثر حاضر نهایت مساعى خویش را مبذول داشته‏اند، تشکر و قدردانى مى‏نماییم.
دبیرخانه ستاد اقامه نماز
نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه‏ها
فصل اول: آداب مشترک در همه عبادات

امام خمینى قدس سره
توجه به عزت ربوبیت و ذلت عبودیت

یکى از آداب قلبیه در عبادات و وظایف باطنیه سالک طریق آخرت، توجه به عز ربوبیت و ذل عبودیت استد و آن یکى از منازل مهمه سالک است؛ که قوت سلوک هر کس به مقدار قوت این نظر است، بلکه کمال و نقص انسانیت تابع کمال و نقص این امر است. و هر چه نظر انیت و انانیت و خودبینى و خود خواهى در انسان غالب باشد، از کمال انسانیت دور و از مقام قرب ربوبیت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #4
محافظت عبادت از تصرف شیطان
یکى از مهمات آداب قلبیه نماز و سایر عبادات که از امهات آداب قلبیه است و قیام به آن از عظائم امور و مشکلات دقایق است، محافظت آن است از تصرفات شیطانى؛ و شاید آیه شریفه که فرماید در وصف مؤمنین: الذین هم على صلواتهم یحافظون اشاره به جمیع مراتب حفظ باشد که یکى از آن مراتب، بلکه اهم مراتب آن، حفظ از تصرف شیطان است.
و خلوص از تصرف شیطان، که مقدمه اخلاص است، به حقیقت حاصل نشود مگر آن که سالک در سلوکش خدا خواه شود و خود خواهى و خودپرستى را، که منشأ تمام مفاسد و ام الامراض باطن است، زیر پانهد.
نشاط و بهجت
و دیگر از آداب قلبیه نماز و سایر عبادات که موجب نتایج نیکویى است، بلکه باعث فتح بعضى از ابواب و کشف بعضى از اسرار عبادات است، آن است که سالک، جدیت کند که عبادت را از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #5
است و اصحاب سیر و سلوک براى آن تنافس کنند. و چنانچه اطبا را عقیده آن است که اگر غذا را از روى سرور و بهجت میل کنند زودتر هضم شود، همینطور طب روحانى اقتضا مى‏کند که اگر انسان غذاهاى روحانى را از روى بهجت و اشتیاق تناول کند و از کسالت و تکلف احتراز کند، آثار آن در قلب زودتر واقع شود و باطن قلب با آن زودتر تصفیه شود.
عن ابى عبد الله (علیه السلام) قال: لا تکرهو الى انفسکم العباده.
و عن ابى عبد الله (علیه السلام) قال: قال رسول الله صلى الله علیه و آله:
یا على، ان هذا الدین متین؛ فاوغل فیه برفق و لا تبغض الى نفسک عباده ربک.
و در حدیث است از حضرت عسکرى (علیه السلام):
اذا نشطت القلوب فاودعوها، واذا نفرت فودعوها.
مراعات
و از این احادیث و احادیث دیگر استفاده ادب دیگر شود که آن نیز از مهمات باب...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #6
پس، سالک چون طبیب حاذقى باید نبض خود را در ایام سلوک بگیرد و از روى اقتضائات احوال و ایام سلوک با نفس رفتار کند؛ و در ایام اشتعال شهوت که غرور جوانى است طبیعت را به کلى منع از حظوظش ننماید، و با طرق مشروعه آتش شهوت را فرو نشاند که فرو نشاندن شهوت به طریق امر الهى، اعانت کامل در سلوک راه حق کند.
پس، نکاح و زواج کند که از سنن بزرگ الهى است که علاوه بر آن که مبدأ بقاء نوع انسانى است، در سلوک راه آخرت نیز مدخلیت بسزا دارد. و از این جهت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمودند:کسى که تزویج کند، نصف دینش را احراز نموده. و در حدیث دیگر است که کسى که دوست دارد ملاقات کند خدا را پاک و پاکیزه، ملاقات کند او را با زوجه. و از رسول اکرم نیز منقول است که اکثر اهل آتش عزبها هستند.
و در حدیث است که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #7
تفهیم
یکى از آداب قلبیه، خصوصاً عبادات ذکریه، تفهیم است. و آن چنان است که انسان، قلب خود را در ابتداء امر چون طفلى پندارد که زبان باز نکرده و آن را مى‏خواهد تعلیم دهد؛ پس، هر یک از اذکار و اوراد و حقایق و اسرار عبادات را با کمال دقت و سعى به آن تعلیم ده و در هر مرتبه‏اى از کمال هست، آن حقیقتى را که ادراک نموده به قلب بفهماند.
پس، اگر اهل فهم معانى قرآن و اذکار نیست و از اسرار عبادات بى بهره است، همان معناى اجمالى را که قرآن کلام خدا است و اذکار، یاد آورى حق است و عبادات، اطاعت و فرمانبردارى پروردگار است تعلیم قلب کند و به قلب همین معانى اجمالیه را بفهماند.
و اگر اهل فهم معانى صوریه قرآن و اذکار است، همان معانى صوریه را، از قبیل وعد و وعید و امر و نهى، و از علم مبدأ و معاد به آن مقدار که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #8
قلب نیز در ابتداء امر طفلى است زبان نگشوده که آن را باید تعلیم داد و اذکار و اوراد را باید به زبان آن گذاشت، و پس از باز شدن زبان آن‏ انسان تابع آن گردد و رنج و تعب تعلیم و خستگى ذکر مرتفع گردد. واین ادب براى کسانى که مبتدى هستند خیلى لازم است.
و باید دانست که یکى از نکات تکرار اذکار و ادعیه و دوام ذکر و عبادت همین است که زبان قلب گشوده و قلب ذاکر و داعى و عابد گردد؛ و تا این ادب ملحوظ نشود زبان قلب گشوده نشود.
حضور قلب
یکى از اسرار عبادات و فوائد مهمه، که همه مقدمه آن است، آن است که جمیع مملکت باطن و ظاهر، مسخر در تحت اراده الله و متحرم بتحریک الله شود، و قواى ملکوتیه و ملکیه نفس از جنود الله شوند و همگى نسبت به حق تعالى سمت ملائکه الله را پیدا کنند. و این خود یکى از مراتب نازله فناى...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #9
من الحى القیوم الذى لا یموت الى الحى القیوم الذى لا یموت. اما بعد، فانى اقول للشى‏ء کن فیکون، وقد جعلتک تقول للشى‏ء کن فیکون، فقال (صلى الله علیه و آله و سلم): فلا یقول احد من اهل الجنه للشى‏ء کن الا ویکون.

و این سلطنت الهیه ایست که به بنده دهند از براى ترک اراده خود و ترک سلطنت هواهاى نفسانیه و اطاعت ابلیس و جنود او. و هیچیک از این نتایج که ذکر شد حاصل نمى‏شود مگر با حضور قلب کامل. و اگر قلب در وقت عبادت غافل و ساهى باشد، عبادت او حقیقت پیدا نکند و شبه لهو و بازى است. و البته چنین عبادتى را در نفس به هیچ وجه تأثیرى نیست و عبادت از صورت و ظاهر به باطن و ملکوت بالا نرود - چنانچه به این معنى در اخبار اشاره شده - وقواى نفس با چنین عبادتى تسلیم نفس نشوند و سلطنت نفس بر آنها بروز نکند. و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #10
جناب رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) فرماید: اگر مى‏توانى از اهل مقام اول باشى عبادت خدا را آن طور بجا آور، و الا از این معنا غافل مباش که تو در محضر ربوبیتى.
و البته محضر حق را ادبى است که غفلت از آن از مقام عبودیت دور است.
و اشاره به این فرموده است در حدیثى که جناب ابو حمزه ثمالى رضى الله عنه نقل مى‏کند، مى‏گوید: دیدم حضرت على بن الحسین سلام الله علیهما را که نفرمود تا آن که از نماز فارغ شد. سؤال کردم از سببش، فرمودند: واى بر تو، آیا مى‏دانى در خدمت کى‏ بودم؟.

و نیز از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله و سلم) منقول است که دو نفر از امت من به نماز مى‏ایستند، در صورتى که رکوع و سجودشان یکى است و حال آن که میان نماز آنها مثل ما بین زمین و آسمان[فاصله ]است.

و فرمودند: آیا نمى‏ترسد کسى...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
9
بازدیدها
49
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
393
  • قفل شده
احکام‌ اهل‌ تشیع آداب خمس و زکات
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
198

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا