«یلدا» یعنی یک دوستت دارم طولانی از لب‌هایی که یک سال سکوت کرده بودند.

احکام‌ اهل‌ تشیع آداب باطنى و اسرار معنوى نماز

  • نویسنده موضوع ꜱᴀʜᴇʟ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 13
  • بازدیدها 399
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #11
و فرمودندن بعضى از نمازها قبول مى‏شود نصفش یا ثلثش یا ربعش یا خمسش - تا عشرش. و بعضى از نمازها چون جامه کهنه پیچیده مى‏شود و به روى صاحبش زده مى‏شود. و از نماز تو مال تو نیست مگر آن که به قلبت اقبال به آن کنى.
و حضرت باقر (علیه السلام) فرمودند: رسو خدا فرمود: وقتى بنده مؤمن به نماز بایستد خداى تعالى نظر به سوى او کند - یا فرمودند خداى تعالى اقبال به او کند - حتى تا منصرف شود. و رحمت از بالاى سرش سایه بر او افکند و ملائکه فرو گیرند اطراف و جوانب او را تا افق آسمان، و خداى تعالى ملکى را موکل او کند که بایستد بالاى سر او و بگوید: اى نماز گزار! اگر بدانى که نظر مى‏کند به سوى تو و باکى (چه کسى) مناجات مى‏کنى، توجه به جایى نمى‏کنى و از موضعت جدا نمى‏شوى هرگز.
و از حضرت صادق (علیه السلام) منقول...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #12
دعوت به تحصیل حضور قلب
اى عزیز! اگر ایمان به آنچه ذکر شد که گفته انبیاء (علیهم السلام) است آوردى و خود را براى تحصیل سعادت و سفر آخرت مهیا نمودى و لازم دانستى حضور قلب را که کلید گنج سعادت است تحصیل کنى، راه تحصیل آن،آن:است که اولاً رفع موانع حضور قلب را نمایى خارهاى طریق را از سر راه سلوک ریشه کن کنى و پس از آن اقدام به خود آن کنى.
اما مانع حضور قلب در عبادات، تشتت خاطر و کثرت واردات قلبیه است. و این گاهى از امور خارجه و طرق حواس ظاهره حاصل مى‏شود؛ مثل آنکه گوش انسان در حال عبادت چیزى بشنود و خاطر به آن متعلق شده مبدأ تخیلات و تفکرات باطنیه گردد، و واهمه و متصرفه در آن تصرف نموده از شاخه‏اى به شاخه‏اى پرواز کند؛ یا چشم انسان چیزى ببیند و منشأ تشتت خاطر و تصرف متصرفه گردد؛ یا سایر حواس...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #13
دواى ه*رز گردى خیال
بدان که هر یک از قواى ظاهره و باطنه نفس، قابل تربیت و تعلیم است با ارتیاض مخصوص. مثلاً، چشم انسان قادر نیست که به یک نقطه معینه یا در نور شدید، مثل نور عین شمس مدتى طولانى نگاه کند بدون بهم خوردن پلک‏هاى آن؛ ولى اگر انسان چشم را تربیت کند، چنانچه بعضى از اصحاب ریاضات باطله براى مقاصدى عمل مى‏کنند، ممکن است چند ساعت متمادى در قرص آفتاب نظر بدوزد، بدون آن که چشم بهم خورد یا خستگى پیدا کند. و همین طور به نقطه معینى نظر را بدوزد چندین ساعت بدون حرکت؛ و همینطور سایر قواحتى حبس نفس که - على المحکى - در اصحاب ریاضات باطله کسانى هستند که حبس نفس خود کنند مدت‏هاى زائد بر متعارف نوع.
و از قوایى که قابل تربیت است قوه خیال و قوه وهمه است که قبل از تربیت، این قوا چون طایرى سخت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ

ꜱᴀʜᴇʟ

مدیر بازنشسته
سطح
36
 
ارسالی‌ها
7,492
پسندها
32,554
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
  • نویسنده موضوع
  • #14
حب دنیا باعث تشتت خیال است
باید دانست که به حسب فطرت و جبلت، قلب به هر چه علاقه و محبت پیدا کرد، قبله توجه آن همان محبوب است. و اگر اشتغال به امرى مانع از تفکر در حال محبوب و جمال مطلوب شود به مجرد آنکه آن اشتغال کم شود و آن مانع از میان برخیزد، فوراً قلب به سوى محبوب خود پرواز نموده، متعلق به دامن آن شود.
اهل معارف و صاحبان جذبه الهیه اگرداراى قوت قلب باشند و متمکن در جذبه و حب باشند، در هر مرآتى جمال محبوب و در هر موجودى کمال مطلوب را مشاهده نموده و ما رایت شیئاً الا و رایت الله فیه و معه گویند. واگر سرور آنها فرماید: لیغان على قلبى و انى لأستغفرالله فى کل یوم سبعین مرهبراى آنست که جمال محبوب را در مرأت، خصوصاً مرائى کدره چون مرآت بوجهلى دیدن، خود کدورت براى کمل است. واگر قلب آنها قوى...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : ꜱᴀʜᴇʟ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
9
بازدیدها
49
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
393
  • قفل شده
احکام‌ اهل‌ تشیع آداب خمس و زکات
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
198

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا