متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

مهم تحلیل و تفسیر اشعار شاعران

  • نویسنده موضوع GHAZAL NAROUEI
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 19
  • بازدیدها 1,110
  • کاربران تگ شده هیچ

GHAZAL NAROUEI

نویسنده افتخاری
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,057
پسندها
55,667
امتیازها
69,173
مدال‌ها
41
سن
19
  • نویسنده موضوع
  • #1
"به نام خداوند دل‌های پاک"
که نامش بود در دلت تابناک


hkhkgh.png
*این تاپیک به پیشنهاد یکی از شاعران انجمن زده شد.
در این تاپیک اشعار از شاعران مختلف از نظر
29.gif
معنایی و مفهومی

بررسی خواهند شد.
شرکت در این تاپیک برای عموم آزاد است.


67-.gif

نکاتی که باید رعایت شوند:
1-معنی یک شعر، در یک پست گنجانده شود و اینگونه نباشد که دو پست به یک شعر اختصاص داده شده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : GHAZAL NAROUEI

hadi

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
3,522
پسندها
17,750
امتیازها
71,673
مدال‌ها
101
  • #2
حافظ
1) الا یا ایهاالساقی ادر کاسا و ناول ها / که عشق آسان نمد اول ولی افتاد مشکل ها
2) به بوی نافه ای کاخر صبا زان طره بگشاید / زتاب جعد مشکینش چه خون افتاد در دل ها
3) مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هردم / جرس فریاد می دارد که بربندید محمل ها
4) به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید / که سالک بی خبر نبود ز راه و رسم منزل ها
5) شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل / کجا دانند حال ما ، سبکباران ساحل ها
6) همه کارم ز خودکامی به بدنامی کشید آخر / نهان کی ماند آن رازی کزو سازند محفل ها
7) حضوری گر همی خواهی ازو غایب مشو حافظ / متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهمل ها



1- ساقی ، باده به یک یک اهل مجلس بده و آن وقت به من بده زیرا عشق جانان در ابتدا به نظر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : hadi

hadi

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
3,522
پسندها
17,750
امتیازها
71,673
مدال‌ها
101
  • #3
حافظ
1) دی پیرِ مِی فروش که ذکرش به خیر باد / گفتا ش*ر..اب نوش و غمِ دل ببر ز یاد
2) گفتم به باد میدهدم باده نام و ننگ / گفتا قبول کن سخن و هر چه باد باد
3) سود و زیان و مایه چو خواهد شدن ز دست / از بهرِ این معامله غمگین مباش و شاد
4) بادت به دست باشد اگر دل نهی به هیچ / در معرضی که تختِ سلیمان رود به باد
5) حافظ اگرت ز پندِ حکیمان ملالت است / کوته کنیم قصه که عمرت دراز باد


1- یادش بخیر آن پیر می فروش که دیروز گفت : ش*ر..اب بنوش و غم را فراموش کن . [ ذکرش بخیر = یادش بخیر ]
2- به آن پیرِ می فروش گفتم : آخر باده آبرویم را می برد و رسوایم می کند . در جوابم گفت : تو کار به کارها نداشته باش ، حرف مرا قبول کن و هر چه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : hadi

hadi

مدیر بازنشسته
سطح
42
 
ارسالی‌ها
3,522
پسندها
17,750
امتیازها
71,673
مدال‌ها
101
  • #4
حافظ
1) دیریست که دلدار پیامی نفرستاد / ننوشت سلامی و کلامی نفرستاد
2) صد نامه فرستادم و آن شاهِ سواران / پیکی ندوانید و سلامی نفرستاد
3) سویِ منِ وحشی صفتِ عقل رمیده / آهو روشی کبکِ خرامی نفرستاد
4) دانست که خواهد شدنم مرغِ دل از دست / و ز آن خطِ چون سلسله دامی نفرستاد
5) فریاد که آن ساقیِ شکّر لبِ سرمست / دانست که مخمورم و جامی نفرستاد
6) چندانکه زدم لافِ کرامات و مقامات / هیچم خبر از هیچ مقامی نفرستاد
7) حافظ به ادب باش که واخواست نباشد / گر شاه پیامی به غلامی نفرستاد

1- خیلی وقت است که دلدار خبری برایمان نفرستاده ، نه یک کلام چیز نوشت و نه سلامی فرستاد . خلاصه مدت زمانی است که برای ما نه کلامی و نه پیامی و نه سلامی می فرستد .
[COLOR=rgb(251...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : hadi

Lindaw

کاربر فعال
سطح
7
 
ارسالی‌ها
1,207
پسندها
8,153
امتیازها
31,973
مدال‌ها
8
  • #5
تحلیل و بازخوانی شعر شاسوسا /سهراب سپهری

«شاسوسا» سومین شعر از مجموعه شعر «آوار آفتاب»، سروده شده در حوالی سال‌های 37-33، از جهات زیادی نشان‌دهندۀ جهان شعری سهراب سپهری و یک فضای ویژه برای تنفس «من» راوی در شعر اوست. ساختار این شعر بر اساس چرخش زاویۀ دید و پرش مکرر ضمایر، تنظیم شده و از این رو، نوعی نوشتار هذیان‌وار را که یکی از ویژگی‌های بعضی از اشعار سپهری (و به طور کلی بخش‌هایی از شعر معاصر ایران است)، نشان می‌دهد. اما هرچند این شیوۀ نوشتار در دوره‌های آغازین ادبیات معاصر ایران در آثاری مانند: منظومه «افسانه» نیمایوشیج، «بوف کور» صادق هدایت، یا شعر «رکسانا»ی شاملو نوعی تکنیک مدرن و هنجارگریز یا به تعبیری آشنایی‌زدا و برجسته به شمار می‌رود، ولی به نظر می‌رسد این تکنیک در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Lindaw

Lindaw

کاربر فعال
سطح
7
 
ارسالی‌ها
1,207
پسندها
8,153
امتیازها
31,973
مدال‌ها
8
  • #6
از هشت کتابِ سهراب سپهری گویا چهارتای نخستین اش به قلمِ ناسهراب ناسپهری یا نیمه سهراب نیمه سپهری است که کمتر کسی شوق و رغبتی به بررسی شان نشان می دهد. هر چند، در برخی از اشعارِ چهار کتاب بعدی اش نیز سهراب گاهی «نا» دارد و گاهی «نیمه»، خیلی ها ایرادهای اشعارِ قبلی اش را چنان برجسته کرده اند که به نظر می رسد منتقد باید به اندازه ی سهرابِ جوان، جوان و ناشی و احتمالاً بیکار باشد که وقت اش را صرف بررسی اشعار ناپخته اش بکند. درست است و جای حرف ندارد که سهراب در نخستین اشعارش هنوز در کشف زبانِ مناسبی برای بیانِ افکارش سردرگم است، ولی، به نظر من، افکارش درست سرِ جای خودش است. منظورم این نیست که افکارش درست است و سر جای خودش است، بلکه می خواهم بگویم افکارش تابع حال و هوای جوانی اش است. شعرش مانند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Lindaw

GHAZAL NAROUEI

نویسنده افتخاری
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,057
پسندها
55,667
امتیازها
69,173
مدال‌ها
41
سن
19
  • نویسنده موضوع
  • #7
بررسی مولفه های شعر گفتار در شعر قیصر امین پور

در شعر گفتار، صمیمیتی در كلمات و زبان وجود دارد كه موجب لطافت چندگانه شعر در ذهن خواننده می‌شود. شعر گفتار، ما را به سمت فضاهای تازهای از آزاد كردن معناها و استقلال اشیا می كشاند. راهی كه به هوشیار شدن مراكز از كار افتاده ذهن و در نیت آدمی منتهی می شود. زبان شعر گفتار خود را مجبور به تسلیم در مقابل رسومات زبان معیار نمی بیند. زبانی كه از آكادمی بودن خود فراری است. در ادبیات معاصر این هدف در ضمیر شعر گفتار بوده كه زمینه ای مساعد برای ایجاد انقلاب در روح زبان فراهم كند. اما این انقلاب زبانی همراه با ت*جاوز غیرمعقولانه یا تخریب بی قیدانه نسبت به زبان نبوده بلكه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : GHAZAL NAROUEI

GHAZAL NAROUEI

نویسنده افتخاری
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,057
پسندها
55,667
امتیازها
69,173
مدال‌ها
41
سن
19
  • نویسنده موضوع
  • #8


نقد شعر «برف» نیما یوشیج
«شعر برف اثر نیمایوشیج و نقد آن» به مناسبت ۱۳ دی سالروز درگذشت نیمایوشیج پایه گذار شعر نو در شعر و ادب معاصر ایران تقدیم خوانندگان عزیز می شود.
زردها بی خود قرمز نشده اند
قرمزی رنگ نینداخته است
بی خودی بر دیوار !
صبح پیدا شده از آن طرف کوه «ازاکو» امّا
«وازنا» پیدا نیست !
گرتهٔ روشنی مردهٔ برفی – همه کارش آشوب –
بر سرِ شیشهٔ هر پنجره بگرفته قرار .
«وازنا» پیدا نیست !
من دلم سخت گرفته...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : GHAZAL NAROUEI

GHAZAL NAROUEI

نویسنده افتخاری
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,057
پسندها
55,667
امتیازها
69,173
مدال‌ها
41
سن
19
  • نویسنده موضوع
  • #9
تحلیل و تفسیر شعر «کتیبه» سروده مهدی اخوان ثالث
الهامی درونی یا صدایی مرموز, آنان را به کشف رازی که بر تخته سنگ نقش بسته است, فرا می خواند, همگان, سینه خیز به سوی تخته سنگ می روند تنی از آنان بالا می رود و سنگ نوشتة غبارگرفته را می خواند که نوشته است کسی راز مرا داند که از این رو به آن رویم بگرداند
کتیبه روایتی است اساطیری ‌ـ انسانی ـ اسطوره‌ پوچی، اسطوره جبر،‌ اسطوره شکستهای پی‌درپی و به قولی: «کتیبه، نمونه کامل یک روایت بدل به اسطوره گردیده است.» محتوای شعر چنین است: اجتماعی از مردان، زنان، جوانان، بسته به زنجیری...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : GHAZAL NAROUEI

GHAZAL NAROUEI

نویسنده افتخاری
سطح
40
 
ارسالی‌ها
3,057
پسندها
55,667
امتیازها
69,173
مدال‌ها
41
سن
19
  • نویسنده موضوع
  • #10
تحلیل و تفسیر شعر «کتیبه» سروده مهدی اخوان ثالث
لفظ آنسوی‌تر بیانگر فاصلة آدمی با راز و رمز هستی است. طنین درونی قافیه‌های داخلی کوه و انبوه، عظمت و ناشناختگی تخته‌سنگ‌ـ این تندیس سترگ تقدیر‌ـ را باز می‌نمایاند. قافیه‌های درونی نشسته و خسته نیز رنج و خستگی نفس‌گیر زنجیریان را تداعی می‌کند. همگان (زن و مرد و...) به واسطة زنجیر به هم پیوسته‌اند، یعنی وجه مشترک تمامی‌شان جبر آنهاست، جبر جهل و جمود، شعاع حرکت این انسان مجبور نیز تا مرزهای همین جبر است و نه بیشتر تا آنجا که زنجیر اجازه دهد.
«طول زنجیر به طول بردگی است و متأسفانه به طول آزادی نیز.» لحن سنگین شعر، گویای انفعال، درماندگی و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : GHAZAL NAROUEI
عقب
بالا