متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

متفرقه اسلام چیست و مسلمان کیست؟

  • نویسنده موضوع Dizzy
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 10
  • بازدیدها 349
  • کاربران تگ شده هیچ

Dizzy

کاربر انجمن
سطح
28
 
ارسالی‌ها
359
پسندها
27,755
امتیازها
49,663
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #1
بر گرفته از کتاب روابط متقابل اسلام و دین سکولاریسم

مؤلف: ابوحمزه المهاجر هورامی

دین اسلام و شریعت های آن

اساساً در نگرش قرآن کریم، «ادیان آسمانی» وجود ندارد؛ بلکه «دین» داریم و تمام پیامبران، منادی «دین واحد» بوده‏اند که از آن به «اسلام» تعبیر شده است:”إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام” و “وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَالْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ”؛ قرآن کریم دین را فقط «اسلام» و همه ی پیامبران را «مسلمان» می‏خواند: «مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلاَ نَصْرَانِيًّا وَلَكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»، و پیروان دین اسلام و تمام پیامبران از آغاز پیدایش تا روز قیامت فقط یک اسم دارند آن هم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dizzy

Dizzy

کاربر انجمن
سطح
28
 
ارسالی‌ها
359
پسندها
27,755
امتیازها
49,663
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #2
خداوند این اصول مشترک دعوت تمام پیامبران را اینگونه معرفی می کند که هر کسی تسلیم این اصول گردد مسلمان نامیده می شود:

  • وَلَقَد بَعَثنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ (النحل/۳۶) ما به ميان هر ملّتي پيغمبري را فرستاده‌ايم (و محتواي دعوت همه‌ي پيغمبران اين بوده است) كه خدا را بپرستيد و از طاغوت (شيطان، بتان، ستمگران و غيره) دوري كنيد.
  • وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ (الانبياء/۲۵)‏ ما پيش از تو هيچ پيغمبري را نفرستاده‌ايم، مگر اين كه به او وحي كرده‌ايم كه معبودي جز من نيست، پس فقط مرا پرستش كنيد. ‏
به همین دلیل خداوند در تائید این مفهوم می فرماید...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dizzy

Dizzy

کاربر انجمن
سطح
28
 
ارسالی‌ها
359
پسندها
27,755
امتیازها
49,663
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #3
هر کسی که تسلیم این سه اصل شد و به آن اقرار و عمل نمود، در ظاهر و در دنیا، چنین شخصی مسلمان نامیده می شود و صحت و سقم قلبی آن به خدا و قیامت بر می گردد.

خداوند سبحان از آن دین واحد که مورد توصیه ی همه ی پیامبران اولی العزم و مورد وفاق تمامی شرایع الهی است این گونه یاد می فرماید: شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ (شوری/۱۳) خداوند آئيني را براي شما (مؤمنان) بيان داشته و روشن نموده است كه آن را به نوح توصيه كرده است و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dizzy

Dizzy

کاربر انجمن
سطح
28
 
ارسالی‌ها
359
پسندها
27,755
امتیازها
49,663
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #4
اين چيزي كه شما مشركان را بدان مي‌خوانيد (كه پابرجا داشتن اصول و اركان دين است) بر مشركان سخت گران مي‌آيد. خداوند هر كه را بخواهد براي اين دين برمي‌گزيند و هر كه (از دشمنانگي با دين دست بكشد و) به سوي آن برگردد، بدان رهنمودش مي‌گرداند. و در روایتی آمده است: ما پیامبران فرزندان یک خانواده ایم، دین همه ی ما یکی است.[۱]مطهری می‏نویسد: بشر در تعلیمات انبیا مانند یک دانش‏آموز بوده که او را از کلاس اول تا آخرین کلاس بالا برده‏اند. این تکامل دین است نه اختلاف...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dizzy

Dizzy

کاربر انجمن
سطح
28
 
ارسالی‌ها
359
پسندها
27,755
امتیازها
49,663
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #5
تفاوت رسالت پیامبران هرگز در اصل دیانت که همان اسلام باشد، نیست، بلکه تفاوت در مذاهب و شرایع است؛ اصل دین همان خطوط کلی توحید است که انسان بر اساس فطرت و سرشت الهی خویش، مسیر، هدف و حرکت خود را بر آن استوار می دارد، اما دستورات جزئی و فروع عملی، متناسب با ابعاد طبیعی و مادی آدمی و خصوصیات فردی و قومی افراد به مقتضای زمان ها و مکان های گوناگون تغییر می یابند.

یعنی نقطه ی مشترک تمامی پیامبران کفر به طاغوت و عبادت خداوند بدون شریک است، هر چند احکام شرعی و روش‌های مختلفی داشته‌اند. همان‌گونه که خداوند متعال می‌فرماید: لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنکُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا (مائده/۴۸) براي هر ملّتي از شما راهي (براي رسيدن به حقائق) و برنامه‌اي (جهت بيان احكام) قرار داده‌ايم. دعوت همه ی پیامبران بر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dizzy

Dizzy

کاربر انجمن
سطح
28
 
ارسالی‌ها
359
پسندها
27,755
امتیازها
49,663
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #6
تا آنجا که در این زمینه هم تکامل شریعت را اعلام نموده و می فرمایند: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (مائده/۵-۳) نعمت خود را بر شما تكميل...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dizzy

Dizzy

کاربر انجمن
سطح
28
 
ارسالی‌ها
359
پسندها
27,755
امتیازها
49,663
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #7
تعریف دین اسلام نزد علمای شیعه : منظور آن ها از تعریف دین، دین بشرى و ادیانى ‏که ساخته ی انسان است و ریشه در آرزوهای آدمى دارد، نمی باشد؛ و منظور آن ها دینی نیست که بر پایه ی سکولاریسم یا اعتقاد به نیروهاى جادویى و مانند آن باشد. بلکه منظور آن ها از دین، قانون و پیامی است که ریشه در غیب دارد و پایه و اساس آن بر وحى استوار است و انسان نه‏ سازنده ی دین بلکه دریافت کننده ی دین است که باید به آن ‏اعتقاد پیدا کرده و به محتواى وحى ملتزم شده و سلوک فردى و اجتماعى خود را بر آن اساس تنظیم کند.

طباطبایی مفسر مذهب شیعه ی ۱۲ امامی، دین اسلام را اینگونه تعریف می‌کند: دین، عقاید و یک سلسله دستورهای عملی و اخلاقی است که پیامبران از طرف خداوند برای راهنمایی و هدایت بشر آورده اند، اعتقاد به این...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dizzy

Dizzy

کاربر انجمن
سطح
28
 
ارسالی‌ها
359
پسندها
27,755
امتیازها
49,663
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #8
در این تعریف دین اسلام، مجموعه (سیستم) حقایقى هماهنگ و متناسب از نظام‏هاى فکرى (عقاید و معارف)، نظام ارزشى (قوانین و احکام) و نظام پرورشى (دستورات اخلاقى و اجتماعى) است که در قلمرو ابعاد فردى، اجتماعى و تاریخى از جانب پروردگار متعال براى سرپرستى و هدایت انسان‏ها در مسیر رشد و کمال الهى ارسال مى‏گردد. به دیگر سخن، مجموعه ای است از عقاید و قوانین و مقرراتى که هم به اصول فکرى بشر نظردارد و هم درباره ی اصول گرایشى وى سخن مى‏گوید و هم اخلاق و شئون ‏زندگى او را تحت پوشش قرار مى‏دهد.

طباطبایى در تفسیر المیزان مى‏ نویسد: «لایدینون دین الحق، اى لایطیعون»؛ از دین حق پیروى نمى ‏نمایند و به آن گرایش ندارند و یا آن را دین حق تلقى نمى ‏کنند» (اى لایاخذونه) طباطبائی با بیان این که دین تنها به نیایش و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dizzy

Dizzy

کاربر انجمن
سطح
28
 
ارسالی‌ها
359
پسندها
27,755
امتیازها
49,663
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #9
طباطبائی، باز در تفسیر المیزان بعد از غیر تقلیدی دانستن پیروی از دین می‌نویسد: دین، مجموعه ای از معارف مربوط به مبدأ و معاد و قوانین اجتماعی، از عبادات و معاملات که از طریق وحی و نبوت به بشر رسیده، نبوتی که صدقش با برهان ثابت شده و نیز مجموعه ای از اخبار که مخبر صادق از آن خبر داده، مخبری که باز صادق بودنش به برهان ثابت شده است. در جای دیگر می نویسد: دین نظام عملى مبتنى بر اعتقاد است که مقصود از اعتقاد در این مورد تنها علم نظرى نیست، زیرا علم نظرى به تنهایى مستلزم عمل نیست، بلکه مقصود از اعتقاد، علم به وجوب پیروى بر طبق مقتضاى علم قطعى است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dizzy

Dizzy

کاربر انجمن
سطح
28
 
ارسالی‌ها
359
پسندها
27,755
امتیازها
49,663
مدال‌ها
16
  • نویسنده موضوع
  • #10
با توجه به این تعریف روشن مى ‏گردد، دینى که مبتنى بر وحى است‏ از بخش هاى گوناگون تشکیل مى ‏شود: یک بخش آن عقاید است ‏یعنى حقایق‏ و واقعیاتى که باور و اعتقاد به آن ها از مسلمانان خواسته شده ‏است مانند خدا، وجود قیامت و معاد، نبوت و بهشت و دوزخ و امثال‏ آن‏ها. بخش دیگر آن اخلاقیات است ‏یعنى تعالیمى که فضایل و رذایل ‏اخلاقى را به انسان شناسانده و راه تهذیب نفس از رذایل و تخلق‏ به فضایل را به وى ارائه داده است. بخش دیگر آن شریعت و مناسک و احکام و مقررات است که چگونگى‏ تنظیم روابط اجتماعى حقوقى و مدنى و سلوک اجتماعى و کیفیت ‏روابط اقتصادى و سیاسى و نظامى در این بخش قرار مى...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dizzy

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا