نویسندگان، مهندسان روح بشریت هستند.

متفرقه آداب ظاهری نماز | آشنایی با “آداب ظاهری نماز”

  • نویسنده موضوع Alamort-
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 12
  • بازدیدها 65
  • Tagged users هیچ

Alamort-

پرسنل مدیریت
مدیر تالار طراحی
سطح
33
 
ارسالی‌ها
3,183
پسندها
31,772
امتیازها
69,173
مدال‌ها
27
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #1
-بسم‌الله-


آداب ظاهری نماز | آشنایی با “آداب ظاهری نماز”​

منبع: نمناک
کد مطلب : 55182زمان مطالعه : 15 دقیقه
آداب ظاهری نماز عبارت است از این که در حیت نماز خواندن باید در ظاهر رعایت شود مثال یکی از “آداب ظاهری نماز” این است که در حین نماز تکان نخوریم و ثابت باشیم.

آداب ظاهری نماز

آداب ظاهری نماز آن است که نمازگزار باید آن را در ظاهر رعایت کند. از جمله این که نمازگزار بدن خود را در حالت سکون و آرامش قرار دهد، به اطراف خود نگاه نکند و نگاه خود را از محل سجده برندارد و هیچ حرکتی غیر از اعمال نماز انجام ندهد. در حالت کسالت و خواب ‏آلودگی و در حال سنگینی نماز نخواند و هیچ‏یک از مکروهات نماز را به جا نیاورد. نمازگزار باید خود را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Alamort-

پرسنل مدیریت
مدیر تالار طراحی
سطح
33
 
ارسالی‌ها
3,183
پسندها
31,772
امتیازها
69,173
مدال‌ها
27
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #2
آداب نماز

آداب ظاهری نماز چیست؟​


مُلّامحسن فیض کاشانی (قدس ‏سره) در کتاب شریف «المحجةالبیضاء» با ذکر مثالی زیبا نقش اجزای مختلف نماز را تبیین کرده است؛ وی می گوید:
«کمال انسان وابسته به دو چیز است:موجودیّت باطنی و اعضای ظاهری؛ موجودیّت باطنی انسان همان حیات و روح او و ظاهر جسمانی آدمی، اعضا و اندام‏های اوست. بعضی از اندام‏های آدمی مانند قلب، کبد و مغز دارای چنان اهمیّتی هستند که با از بین رفتن آن، حیات انسان از بین می رود. بعضی از اندام‏ها نظیر چشم، دست، پا و زبان در موقعیتی هستند که با نبود آن‏ها، حیات آدمی از دست نمی رود، ولی مقاصد حیات مخدوش می گردد. بعضی از اندام‏ها چنانند که با...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Alamort-

پرسنل مدیریت
مدیر تالار طراحی
سطح
33
 
ارسالی‌ها
3,183
پسندها
31,772
امتیازها
69,173
مدال‌ها
27
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #3
همین‏ گونه است صورت عبادت‏هایی که شرع مقدس برای ما معین کرده است. روح و حیات باطنی نماز، خشوع، نیّت، حضور قلب و اخلاص است. رکوع، سجود و قیام آن به منزله قلب، کبد و مغز می باشد که اگر از دست برود، نماز از دست می رود.

قرائت و اذکار نماز در حکم دست، پا، چشم و زبان است که با وارد شدن خدشه به آن‏ها نماز حیات خود را از دست نمی دهد، اما بعضی از مقاصد آن مخدوش می شود. مستحبّات نماز به مثابه زیبایی های مو، پوست و صورت است که وجود آن‏ها موجب جمال و زیبایی می شود. رعایت لطایف آداب در این مستحبّات، به منزله کمانی بودن ابرو و تناسب اندام است که موجب کمال زیبایی است.»
نماز برای بنده به مثابه هدیه ای است که به وسیله آن به پیشگاه رب ‏الارباب تقرّب می جوید، همان‏طور که مردمان با تقدیم هدایا نزد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Alamort-

پرسنل مدیریت
مدیر تالار طراحی
سطح
33
 
ارسالی‌ها
3,183
پسندها
31,772
امتیازها
69,173
مدال‌ها
27
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #4
عاشقانه باشد:آن چه موجب نشاط روح در عبادت می شود و عابد، از پرستش خود لذت می برد، عشق به خداوند متعال و شوق به گفتگوی با اوست.

خالصانه باشد:هیچ چیز چون خلوص، به نماز و عبادات ارزش نمی دهد و اگر عبادت خالص نباشد، در درگاه الهی پذیرفته نمی شود.
خاشعانه باشد:خشوع، حالت قلبی انسان در عبادت است و نتیجة توکل کامل به مقام بندگی در آستان الهی است.
البته همة نمازها پذیرفته نمی شوند ولی ابتدا باید دانست که قلوب بسیار مختلف اند و احوال هر یک نیز به حسب اوقات مختلف می شوند، پس بر انسان لازم است که مانند طبیب معالج و پرستار شفیق از قلب خود نگهداری کند و در احوال آن دقت کند که اگر خلوت با حال او مناسب است در خلوت عبادت کند، و اگر در خلوت اشتغال بیشتر می شود، در جلوت به عبادت قیام کند.(5)
و در آخر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Alamort-

پرسنل مدیریت
مدیر تالار طراحی
سطح
33
 
ارسالی‌ها
3,183
پسندها
31,772
امتیازها
69,173
مدال‌ها
27
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #5
امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ می فرمایند:هنگامی که قلوب نشاط و بهجت دارند به آنها امانت بسپارید و وقتی که گریزان اند آنها را واگذارید» (بحارالانوار، ج75، ص 377، کتاب االروضه, باب 29، حدیث 3)
حضور قلب:یکی از مهمترین آداب قلبیه که خود مفتاح قفل کمالات و باب الابواب سعادت است حضور قلب است سخن در این باب بسیار است اما اجمالاً یکی از مراتب حضور قلب این است که قلب نمازگزار در وقت عبادت از همه جا و همه چیز غیر از جمال حق تعالی فارغ و منصرف شود، باجان و قلب خویش خود را فقط در محضر محبوب ببیند و جز او چیزی را مشاهده نکند.
رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرمایند:«خدا را عبادت کن چنانچه گویا او را می بینی و اگر تو او را نمی بینی او تو را می بیند» (بحارالانوار، ج 74، ص 74، کتاب الروضه، باب...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Alamort-

پرسنل مدیریت
مدیر تالار طراحی
سطح
33
 
ارسالی‌ها
3,183
پسندها
31,772
امتیازها
69,173
مدال‌ها
27
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #6

طهارت ظاهری و باطنی​


از نظر دین اسلام، هر کس قصد ایستادن در برابر پروردگار برای انجام نماز را دارد، باید به دو نوع طهارت بپردازد؛ اول آن که ظاهر بدن و لباس خود را از هر نوع نجاست و آلودگی مورد نظر شریعت پاک کند، یعنی بدن و لباس خود را که ظاهر او را تشکیل می دهند، از مواردی مانند خون، ادرار و دیگر نجاسات پاک کند و به اصطلاح طهارت از خبث را به دست آورد.
دوم آن که باطن و روح خود را هم به نوعی از غفلت و بی توجهی از خدا و دیگر حالاتی که با اشتغال به امور دنیایی مانند خواب و قضای حاجت و... حاصل شده، پاک کند، یعنی طهارت از حدث را هم برای خود پدید آورد.
در واقع اگر کسی از خواب بیدار می شود یا با رفتن به دست شویی، مواد زاید و فضولات بدن را از خود دور می کند، لازم است قبل از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Alamort-

پرسنل مدیریت
مدیر تالار طراحی
سطح
33
 
ارسالی‌ها
3,183
پسندها
31,772
امتیازها
69,173
مدال‌ها
27
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #7
در نتیجه اگر کسی برای خودنمایی یا خنک شدن و مانند آن وضو بگیرد، وضوی وی صحیح نیست و با این وضو نمی تواند نماز بخواند. حتی اگر نیت وضوی انسان مخلوطی از این امور باشد، یعنی هم قصد رضای خدا و طهارت نماز را بکند و هم هدفش خنک شدن باشد، باز وضوی وی صحیح نیست، بلکه انسان باید تنها برای رضای خداوند وضو بگیرد و هرچند می داند با این وضو گرفتن خنک هم می شود، اما نیتش تنها باید رضایت خدا باشد و بس.
2. وضو باید با آب پاک و خالص باشد، یعنی اولاً آب نباید آلوده به هیچ نوع نجاستی باشد و ثانیاً آب باید آب مطلق، یعنی آب طبیعی و بدون ناخالصی های زیاد باشد. به عبارت روشن تر اگر آب وضو ناخالصی داشته باشد. مثلاً با خاک یا رنگ یا هر شیء دیگر به حدی مخلوط شده باشد که دیگر آب خالص محسوب نشود، نمی توان با آن وضو...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Alamort-

پرسنل مدیریت
مدیر تالار طراحی
سطح
33
 
ارسالی‌ها
3,183
پسندها
31,772
امتیازها
69,173
مدال‌ها
27
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #8

نیت​

1. معنای نیت و حکم آن:نیت در نماز واجب است و منظور از آن، قصد انجام نماز معین برای اطاعت از دستور خداوند است.

توجه:

نیت که در نماز واجب است همان قصد انجام نماز برای خداست و لازم نیست در دل خود یا به زبان مثلاً بگوید:چهار رکعت نماز ظهر می خوانم قربة الی الله.
لازم است نمازگزار بداند که چه نمازی می خواند، بنابراین اگر مثلاً نیت چهار رکعت نماز بکند، اما معین نکند که نماز ظهر یا عصر است، نماز او باطل است.
انسان باید نماز را به قصد اطاعت از فرمان خداوند عالم به جا آورد، بنابراین اگر برای ریا یعنی تظاهر به دینداری و امثال آن نماز بخواند نماز باطل است، و به طور کلی اگر همه ی نماز یا بخشی از آن را به خاطر غیر خدا به جا آورد نماز او باطل است.

2. عدول از نیت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Alamort-

پرسنل مدیریت
مدیر تالار طراحی
سطح
33
 
ارسالی‌ها
3,183
پسندها
31,772
امتیازها
69,173
مدال‌ها
27
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #9

قنوت​

موارد زیر از مستحبات قنوت شمرده می شود:


1. اللّٰه اکبر گفتن قبل از قنوت.
2. در وقت تکبیر، دستها را تا نزدیک گوش بالا بردن.
3. در وقت قنوت، دستها را مقابل صورت و رو به آسمان قرار دادن.
4. چسباندن انگشتان دست به همدیگر، مگر دو انگشت شست که آنها را از انگشتان دیگر دور کند.
5. طولانی کردن قنوت. البته در نماز جماعت، باید حال مأمومین رعایت شود.
6. در قنوت هر ذکر و دعایی گفته شود، کافی است؛ ولی بهتر است دعاهایی که در قرآن کریم آمده، مانند:«رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار» خوانده شود،همچنین خواندن کلمات فرج مستحب است و آن عبارت است از:«لٰا الٰهَ الَّا اللّٰهُ الْحَلٖیمُ الْکَرٖیمُ لٰا الٰهَ الَّا اللّٰهُ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Alamort-

پرسنل مدیریت
مدیر تالار طراحی
سطح
33
 
ارسالی‌ها
3,183
پسندها
31,772
امتیازها
69,173
مدال‌ها
27
  • نویسنده موضوع
  • مدیر
  • #10

رکوع​

مواردی که انجام آن در رکوع، بر نمازگزار مستحب است، عبارت است از:

1. در حال خم شدن برای رکوع «اللّٰه اکبر» بگوید.
2. در حال رکوع زانوها را به عقب برده و جلو نیاورد.
3. پشت خود را راست نگه دارد، به نوعی که اگر قطره آبی بر آن ریخته شود به جای خود بایستد.
4. گردن را موازی پشت بکشد.
5. نگاهش، بر زمین بین دو پای خود باشد.
6. دو دستش را از دو پهلوی خود فاصله دهد.
7. کف دستها را بر دو زانو بگذارد.
8. انگشتان دست را به هم نچسباند.
9. دست راست را قبل از دست چپ، بر زانو گذارد.
10. بانوان، دو کف دست را بالاتر از زانوها قرار دهند.
11. تکرار ذکر «سُبْحٰانَ رَبِّیَ الْعَظظ–یمِ وَبِحَمْدِهظ–» تا سه مرتبه و پنج مرتبه بهتر است و بهتر از آن هفت مرتبه است.
12. قبل از گفتن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
بالا