متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

آموزشی مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی

زهـرا دُلاریـᥫ᭡

هنرمند انجمن
سطح
21
 
ارسالی‌ها
6,927
پسندها
9,685
امتیازها
55,373
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #31

بوردیو، در تحلیلی از نگاه کانت به سلیقه و لذت، می گوید که کانت سلیقه و لذت آسان و ابتدایی را به سلیقه ی احساسی فرو می کاهد و بر این مبنا، سلیقه و لذت ناب را بر پایه ی نوعی «نفی»، «خودداری» و حتی «تنفر» بنا می کند.

خودداری از آنچه کانت «سلیقه زبان، کام و گلو» می نامد و آدرنو آن را خشونتی می داند، که تماشاگر عامی را راضی می کند؛ به عبارتی نفی تسلیم شدن به احساس زودگذری که آن را نابخردی می داند. چراکه، رمز آن به سهولت گشوده می شود و هر کسی از پس این کار برمی آید. بوردیو، ریشه ی این امتناع و تنفر را در اخلاق و زیبایی شناسی بورژوایی می جوید؛ (پیشین، 486).
بوردیو، شکایت هگل را از موضع گیری کانت، در مقابل لذت آسان یادآوری می کند که یک تحلیل ساده ی گفتار کانت نشان می...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهـرا دُلاریـᥫ᭡

زهـرا دُلاریـᥫ᭡

هنرمند انجمن
سطح
21
 
ارسالی‌ها
6,927
پسندها
9,685
امتیازها
55,373
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #32
در مورد سلیقه ها نیز رواست: آنچه کمیاب است، تجملی می شود و باب سلیقه ی از ما بهتران می شود و برعکس هر آنچه فراوان است، مبتذل و باب سلیقه عامه پسند قرار می گیرد. (پیشین، 242) بنابراین، وقتی بوردیو در مقدمه ی کتاب، شکسته شدن اصولی را طلب می کند که به هیچ وجه آنها را جزء مقوله های زیبایی شناختی نمی داند (پیشین، 6) و مبنای زیبایی شناسی کانتی را هدف قرار می دهد. دیدگاهی که منشأ و عامل پیدایش نوعی از سلیقه را حواس یا اضطرارها و عامل نوع دیگر را زیبایی شناسی، شهود و آزادی قلمداد می کند. زیبایی شناسی ای که بر تضاد میان سلیقه ضرورت یا احساس و سلیقه ی آزادی یا شهود (به عبارت کانتی سلیقه ی بربرها و سلیقه ی وارستگان) بنا شده است.
از نظر بوردیو، وقتی کانت از ضرورت یا اختیار بحث می کند، عوامل...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهـرا دُلاریـᥫ᭡

زهـرا دُلاریـᥫ᭡

هنرمند انجمن
سطح
21
 
ارسالی‌ها
6,927
پسندها
9,685
امتیازها
55,373
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #33
1. بوردیو، در راستای دیدگاه های وبر، بر انتساب سلیقه به شرایط و فضای اجتماعی بسنده نکرده و با افزایش دقت بحث خود، سلیقه را ناشی از درونی کردن نظام طبقه بندی موجود در فضای اجتماعی می داند که محدودیت ها و مقدورات اقتصادی، به آن اشکال مختلف می بخشد (پیشین، 175).
این درونی کردن، مانند هر فرآیند درونی سازی می تواند جنبه ی خودآگاه داشته باشد، اما بیشتر ناخودآگاه است. شاید به همین دلیل هم از نظر بوردیو، آگاهی ناشی از فرآیند درونی سازی، آگاهی به معنای علم و دانش مصطلح نیست؛ بلکه آگاهی محدودی است که تنها، ترجیحی را برای یک گزینه نسبت به سایر گزینه ها ایجاد می کند (مثلاً کسی که رنگ تیره را می پسندد، شاید نداند که او را به کدام گروه و دسته وابسته می کند یا چرا چنین وابستگی ای ایجاد می شود، اما می...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهـرا دُلاریـᥫ᭡

زهـرا دُلاریـᥫ᭡

هنرمند انجمن
سطح
21
 
ارسالی‌ها
6,927
پسندها
9,685
امتیازها
55,373
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #34
پس بوردیو، آزادی خواهی کانتی را در مورد انسان رد می کند و این نگاه را با دست آوردهای جامعه شناسی و روان شناسی در تعارض می بیند. او به نوعی جبر اجتماعی تن می دهد؛ اما نه جبری که مارکس و مارکسیست ها به شرایط اقتصادی زندگی انسان ها نسبت می دهند. بلکه جبری که اول، ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته و دوم، گزینه های معین اما در عین حال متعدد را پیش روی انسان قرار می دهد. بوردیو تضاد احساس و شهودِ کانتی را در بحث سلیقه نمی پذیرد و چیزی را به عنوان مبنای سلیقه می پذیرد که شاید بهترین تعبیر از آن، نوعی «شعور متعارف»(41) باشد.
در نتیجه، بر اساس مطالعات بوردیو ما با دو مبنا برای سلیقه روبرو هستیم: «زیبایی شناسی» که کانت، چهره ی شاخص در میان مطرح کنندگان آن است و «نظام قشربندی اجتماعی» که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهـرا دُلاریـᥫ᭡

زهـرا دُلاریـᥫ᭡

هنرمند انجمن
سطح
21
 
ارسالی‌ها
6,927
پسندها
9,685
امتیازها
55,373
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #35
2. بوردیو، در مورد محدوده ی موضوعاتی که می بایست آن را به سلیقه نسبت داد در یک سخنرانی در دانشگاه نیوشاتل (1980/م) می گوید:
«اگرچه احتمال دارد برای بعضی از افراد تکان دهنده باشد، باید همه ی موارد انتخاب و قرابت انتخابی (42) را [در تعریف سلیقه] داخل کرد؛ مواردی مثل: موضوع های همدردی، دوستی یا عشق»(بوردیو، 1973: 108).
البته اصول کلی ای را که محور تعریف سلیقه از دیدگاه بوردیو است (و در بالا ذکر شد) نباید فراموش کرد. او، سلیقه را ناشی از درونی کردن نظام قشربندی اجتماعی می داند. از جمع این گفته می توان برداشت کرد: محدوده ی سلیقه، هر انتخابی در زندگی انسان است که قابل طبقه بندی باشد و در نتیجه، منجر به طبقه بندی رفتارهای انسان شود یا به عبارت دیگر او را از دیگران تمایز بخشد.
امّا،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهـرا دُلاریـᥫ᭡

زهـرا دُلاریـᥫ᭡

هنرمند انجمن
سطح
21
 
ارسالی‌ها
6,927
پسندها
9,685
امتیازها
55,373
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #36
3. همان طور که گفته شد، سلیقه از نگاه کانتی ها جنبه ی فطری و وراثتی دارد و از نگاه جامعه شناسی جنبه ی اکتسابی
اما بر هر دو مبنا، سلیقه، نظامی را در جامعه پدید می آورد که در آن افراد و گروه ها قشربندی می شوند. به عبارت دیگر سلیقه خاص، موجب انجام مجموعه ای از گزینش هایی می شود که نماد دسته، گروه، طبقه یا قشر خاصی از جامعه است و فرد یا گروه با این نمادها از دیگر افراد یا گروه ها تمایز می یابند.

4. بنابراین هم می توان سلیقه را به فرد نسبت داد و هم به جمع. به این دلیل که در هر حال این فرد است که برمی گزیند.
پس سلیقه فردی صرف نیست، بلکه ناشی از درونی کردن گزینه های اجتماعی است که هویت قشرهای مختلف اجتماعی را از هم متمایز می کند. پس، این یک سلیقه جمعی است که حکایت از وابستگی فرد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهـرا دُلاریـᥫ᭡

زهـرا دُلاریـᥫ᭡

هنرمند انجمن
سطح
21
 
ارسالی‌ها
6,927
پسندها
9,685
امتیازها
55,373
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #37

جمع بندی و نتیجه گیری

با تحلیل آنچه در باب سبک زندگی گفته شد، می توان چنین نتیجه گرفت:

1. سبک زندگی، اموری را شامل می شود که به زندگی انسان اعم از بعد فردی و اجتماعی، مادی و معنوی او مربوط می شود:

اموری نظیر بینش ها (ادراک ها و معتقدات) و گرایش ها (ارزش ها، تمایلات و ترجیحات) که اموری ذهنی یا رفتار درونی هستند و رفتارهای بیرونی (اعم از اعمال هشیارانه و غیرهشیارانه، حالات و وضعیت جسمی)، وضع ها (موقعیت های) اجتماعی(43) و دارایی ها که اموری عینی می باشند.
پس اموری محیطی (اعم از فیزیکی و اجتماعی یا به تعبیری فضا و زمان یا وضعیت اجتماعی)(44) و وراثتی به طور مفهومی از سبک زندگی جدا می باشند، اگرچه بر آن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهـرا دُلاریـᥫ᭡

زهـرا دُلاریـᥫ᭡

هنرمند انجمن
سطح
21
 
ارسالی‌ها
6,927
پسندها
9,685
امتیازها
55,373
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #38

4. سبک زندگی، به عنوان یک الگوی همگرا به معنی وحدت و کثرت توأمان است.

از یکسو، سبک زندگی مانند هر سبک دیگر، حاصل وجود وجه اشتراک میان مجموعه ای از پدیده ها (کثرت ها) است که وحدتی در میان آنها ایجاد می کند و از سوی دیگر همین وجه اشتراک و وحدت این مجموعه از پدیده ها را از سایر پدیده ها (که این وجه اشتراک را ندارند) متمایز می سازد و کثرت را پدید می آورد. به عبارتی سبک زندگی نوعی هویت است.
همچنین سبک زندگی به عنوان یک کل منظم، نماد است: نماد همان وحدت و کثرت. سبک زندگی مرزهای یک هویت را تجسم می بخشد. چهار ویژگی فوق، سبک زندگی را با اصطلاح های «پاره فرهنگ» و «روش یا شیوه ی زندگی»(45) یکسان معرفی کرده و با اصطلاحاتی مانند شیوه ی قومی (46) و انواع الگوهای هنجاری...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهـرا دُلاریـᥫ᭡

زهـرا دُلاریـᥫ᭡

هنرمند انجمن
سطح
21
 
ارسالی‌ها
6,927
پسندها
9,685
امتیازها
55,373
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #39

در اینجا باید به مواردی توجه کرد:

1. با پذیرش سلیقه ای بودن سبک زندگی، «انتخابی» بودن آن را پذیرفته ایم.
اگر این انتخاب، هشیارانه بوده یا در تحلیل یک نظریه پرداز به سلطه، هژمونی یا عادت واره و میدان منتسب شود، به تحقق مفهوم «انتخاب» صدمه نمی زند. چرا که معنای انتخاب در اینجا، ربط دادن رفتارها، وضع ها و دارایی ها به ترجیح ها و تمایلات از سوی عاملان است.
اینکه مبنای گزینش، سلیقه ای چیست: ذاتی یا وراثتی (فطری یا غریزی) است و یا اکتسابی (حاصل از فرآیند جامعه پذیری، تربیت و یا ...)؛ عقلانی است و یا احساسی (عاطفی)؛ تجربی است و یا شهودی؟، بحثی است که در جای خود (روان شناسی و روان شناسی اجتماعی) بسیار مهم است، اما از حوصله ی این اثر بیرون است.

2. سبک...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهـرا دُلاریـᥫ᭡

زهـرا دُلاریـᥫ᭡

هنرمند انجمن
سطح
21
 
ارسالی‌ها
6,927
پسندها
9,685
امتیازها
55,373
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #40
3. وحدت مورد نظر هر سبکی و از جمله سبک زندگی، چگونه حاصل می شود؟
مسأله ی دیگری که با مبنا قراردادن گزینش سلیقه ای در تعریف سبک زندگی پدید می آید، این است که وحدت مورد نظر هر سبکی و از جمله سبک زندگی، چگونه حاصل می شود؟ بلی، اگر کلیه ی تمایلات و ترجیح های فرد را در یک راستا و در تحقق یک هدف بدانیم آن چنان که پاره ای از اندیشمندان مانند زیمل و آدلر قائل بوده اند، این وحدت حاصل می شود و به عبارتی، سبک زندگی، راه دستیابی فرد به هدف غایی خود تلقی می شود.
اما دیدگاه غالب چنین نیست و حداکثر به چنین وحدتی، به منزله ی یکی از آرمان های فرد می نگرد. در بیشتر موارد، اعتقاد بر این است که تمایلات و ترجیح های انسان از نگرش ها و نیازهای مختلف و غیرمنسجمی ناشی می شود.
پس این سؤال، همچنان پابرجاست...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : زهـرا دُلاریـᥫ᭡

موضوعات مشابه

عقب
بالا