متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

مباحث متفرقه آشنایی با ادبیات جنایی | داستان‌های جنایی را بهتر بشناسیم

  • نویسنده موضوع Z.MOSLEH❁
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 11
  • بازدیدها 188
  • کاربران تگ شده هیچ

Z.MOSLEH❁

کاربر قابل احترام
سطح
23
 
ارسالی‌ها
1,570
پسندها
14,924
امتیازها
35,373
مدال‌ها
34
سن
18
  • نویسنده موضوع
  • #1
حتی اگر چندان اهل دنبال کردن آثار ژانر جنایی نباشید، باز هم با آثاری برخورد کرده‌اید که جنایت بخشی اساسی در آن است. ارتکاب به جرم، یعنی پا را از حدود قانونی فراتر گذاشتن. فرقی نمی‌کند انگیزه چه بوده یا چه چیزی نقش محرک را بازی کرده، درهرحال انسانی به انسانی دیگر آسیب رسانده و همین جرم است که جرقۀ شروع یک داستان جنایی را روشن می‌کند.
یکی از مهم‌ترین لحظات در هر داستان جنایی، لحظۀ کشف هویت قاتل و پرده‌برداری از حقیقتی است که به واقع رخ داده. در هرداستان جنایی یک کارآگاه وجود دارد که از همان ابتدای آگاهی از ماجرا سرنخ‌ها را دنبال می‌کند تا آخرسر بتواند عدالت را اجرا و حقیقت را افشا کند. و همین است که باعث می‌شود عاشق ادبیات جنایی باشم، چون ماجرا، ماجرای کشف کردن و از میان تاریکیِ جهل به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Z.MOSLEH❁

کاربر قابل احترام
سطح
23
 
ارسالی‌ها
1,570
پسندها
14,924
امتیازها
35,373
مدال‌ها
34
سن
18
  • نویسنده موضوع
  • #2
ادبیات جنایی چیست؟

شاید خیال کنید تمام داستان‌های جنایی پر از کشتن و مُثله کردن و قاتل‌های زنجیره‌ای روان‌پریش است. اما نه؛ داستان جنایی فقط درمورد کشتن نیست.
ادبیات جنایی برگردان واژۀ crime fiction است که درواقع به جرم اشاره دارد. پس هر جرمی مانند دزدی، اختلاس، کلاه‌برداری، جعل اسناد و هویت و… می‌تواند هستۀ مرکزی داستان جنایی قرار بگیرد. البته این جرم باید اثر زیادی بر زندگی کاراکترها داشته باشد و برای مخاطب مهم به‌نظر برسد. درست مانند داستان «سنگ ماه» نوشتۀ «ویلکی کالینز». در این داستان ماجرای دزدیده شدن یک الماس روایت می‌شود.
کارآگاه داستان رد سرنخ‌ها را می‌گیرد تا بتواند هویت قاتل (مجرم) را فاش کند. حتی اگر داستان ما از دیدگاه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Z.MOSLEH❁

کاربر قابل احترام
سطح
23
 
ارسالی‌ها
1,570
پسندها
14,924
امتیازها
35,373
مدال‌ها
34
سن
18
  • نویسنده موضوع
  • #3
ادبیات جنایی از کجا شروع شد؟

داستان هابیل و قابیل را می‌دانید؟ این اولین داستان جنایی بشر است. طبیعتاً بعد از آن آدم‌ها انواع مختلفی از جرم را کشف کردند و به نمایش گذاشتند، چون با بیشتر شدن آدم‌ها و شکل گرفتن تمدن‌ها، قوانین مختلفی پایه‌گذاری شدند و همیشۀ خدا هم عده‌ای پیدا می‌شوند که برای رسیدن به خواسته‌شان خلاف آن‌ها عمل ‌کنند.
بعد از آن بود که داستان قانون‌شکنان و نحوۀ مجازاتشان بیشتر و بیشتر شد. این داستان‌ها علاوه بر سرگرم‌کننده بودن و داشتن رگه‌هایی از ترس و هیجان، یک وظیفۀ مهم برعهده داشتند:
با قانون درنیفت وگرنه سزاش رو می‌بینی!
فرقی نداشت این قانون از جانب خدا، شاه، دولت یا هرکس دیگری باشد؛ هر قانون‌شکنی یک انتقام...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Z.MOSLEH❁

کاربر قابل احترام
سطح
23
 
ارسالی‌ها
1,570
پسندها
14,924
امتیازها
35,373
مدال‌ها
34
سن
18
  • نویسنده موضوع
  • #4
ادبیات جنایی شامل چه شاخه‌هایی است؟

به‌طور کلی ادبیات جنایی دارای 5 شاخۀ اصلی است: معمایی-کارآگاهی، سبک کارآگاهی خشن، داستان پلیسی، تریلر جنایی و رمان جنایی-تاریخی.


معمایی و کارآگاهی:
قبل از هرچیز باید بگویم که معما یک شیوۀ روایت است. پس می‌توانیم در هر ژانری یک معما در داستان‌مان داشته باشیم. معما حالتی است که در آن مخاطب نسبت به کاراکترهای داستان به اطلاعات کمتری دسترسی دارد و نویسنده از همه جلوتر است.
فرقی نمی‌کند این داستان معمایی شما با چه نوع ژانر یا کارآگاهی همراه باشد، در هر حالت شما باید مجموعه‌ای از سرنخ‌های اصلی و فرعی و حتی گمراه‌کننده مقابل روی مخاطب بچینید و با...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Z.MOSLEH❁

کاربر قابل احترام
سطح
23
 
ارسالی‌ها
1,570
پسندها
14,924
امتیازها
35,373
مدال‌ها
34
سن
18
  • نویسنده موضوع
  • #5
سبک کارآگاهی خشن

در این سبک از داستان‌ها هم‌چنان یک معما و یک کارآگاه هستۀ اصلی داستان هستند، اما ویژگی‌های این کارآگاه و ویژگی‌های فضایی که داستان در آن می‌گذرد با سبک معمایی-کارآگاهی متفاوت است.
کارآگاه‌های داستان‌های معمایی اغلب کارآگاه‌هایی آماتور و یا خصوصی‌اند که داشتن هوش زیاد یکی از نشانه‌های آن‌هاست؛ سرنخ‌ها را دنبال می‌کنند، معما را حل می‌کنند و قاتل را گیر می‌اندازند (هرچند نه همیشه). اما کارآگاه خشن، کاراکتری است که به‌جای مغزش، بیشتر از زورش استفاده می‌کند، معمولا یک سرباز یا پلیس سابق است، محیط داستان یک شهر پرآشوب است که جنایت در آن بی‌داد می‌کند و کارآگاه ما برای به سرانجام رساندن پرونده، دست به جرم‌های مختلفی می‌زند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Z.MOSLEH❁

کاربر قابل احترام
سطح
23
 
ارسالی‌ها
1,570
پسندها
14,924
امتیازها
35,373
مدال‌ها
34
سن
18
  • نویسنده موضوع
  • #6
داستان‌های پلیسی

در داستان‌های پلیسی کارآگاه ما به یک کارآگاه عمومیِ حرفه‌ای بدل می‌شود که شغلش برقراری عدالت برای جامعه است. در این میان شاید انگیزه‌های شخصی مثل انتقام از قاتلی که خانواده‌‎اش را به قتل رسانده هم در میان باشد.
برخلاف داستان‌های کارآگاهی که معمولا کارآگاه به تنهایی پرونده‌اش را پیش می‌برد یا تنها یک دستیار دارد، در داستان پلیسی اغلب شاهد تلاش تیمی از پلیس‌ها هستیم. این داستان‌ها می‌توانند در هر فضایی جریان داشته باشند اما مشخصۀ اصلی‌اش نمایش رویۀ پلیس (کارهایی که یک پلیس انجام می‌دهد) است؛ از رفتن به صحنۀ جرم و مصاحبه و بازجویی تا سردخانه و دادگاه.
ویژگی کاراکتر پلیس هم معمولا به این شکل است که یا خانواده‌ای ندارد؛...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Z.MOSLEH❁

کاربر قابل احترام
سطح
23
 
ارسالی‌ها
1,570
پسندها
14,924
امتیازها
35,373
مدال‌ها
34
سن
18
  • نویسنده موضوع
  • #7
تریلر جنایی

مشخصۀ اصلی تریلر «تعلیق و غافلگیری» است. برای ایجاد تعلیق معمولا از سه شیوه استفاده می‌شود:

مخاطب کمتر از خواننده می‌داند: معمولا اطلاعات قدری سربسته داده می‌شود تا چیزهایی از مخاطب پوشیده بماند و نتواند سریع‌ از رمزورازهای روابط و اتفاق‌ها سر دربیاورد.

مخاطب به اندازۀ کاراکتر می‌داند: مخاطب هم‌زمان از تمام سرنخ‌ها و افکار کاراکتر آگاه می‌شود. انگار که خود مخاطب پابه‌پای کاراکتر در داستان پیش می‌رود و چیزی کمتر یا بیشتر نمی‌داند.

مخاطب بیشتر از کاراکتر می‌داند: در این شیوه مخاطب به دلیل چرخش زاویۀ دید و راوی، پیش‌آگهی یا نشان دادن بخشی از انتهای داستان در ابتدای آن، یک گام از کاراکتر جلوتر است. در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Z.MOSLEH❁

کاربر قابل احترام
سطح
23
 
ارسالی‌ها
1,570
پسندها
14,924
امتیازها
35,373
مدال‌ها
34
سن
18
  • نویسنده موضوع
  • #8
رمان‌های جنایی-تاریخی

در این گونه از داستان‌ها زمان داستان در یک دورۀ تاریخی خاص می‌گذرد و هم‌زمان با اینکه کارآگاه تلاش می‌کند معما را حل کند، مخاطب با وقایع تاریخی آن دوره هم آشنا می‌شود.
گاهی هم ماجرا به این شکل رخ می‌دهد که کارآگاهی در زمان خودش با پرونده‌ای مواجه می‌شود که مربوط به زمانی بسیار دور است و تلاش می‌کند آن راز سربه‌مهر را حل کند.
در واقع در این ژانر موقعیت زمانی است که اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
مانند داستان‌های «آنک نام گل» نوشتۀ امبرتو اکو.
 

Z.MOSLEH❁

کاربر قابل احترام
سطح
23
 
ارسالی‌ها
1,570
پسندها
14,924
امتیازها
35,373
مدال‌ها
34
سن
18
  • نویسنده موضوع
  • #9
عناصر مهم در یک داستان جنایی کدامند؟

داستان جنایی مانند هر داستان دیگری به عناصری مانند پیرنگ، مضمون، کاراکتر، دیالوگ، صحنه، کشمکش، تعلیق، زوایه دید و… نیاز دارند، اما آن‌چه داستان‌های جنایی را با دیگر داستان‌ها متفاوت می‌کند دارا بودن 3 عنصر اصلی مشترک در میان تمام خرده ژانرهای آن است: قاتل (قانون‌شکن)، کارآگاه (نیروی قانون)، قربانی (ناظر بی‌گناه).
 

Z.MOSLEH❁

کاربر قابل احترام
سطح
23
 
ارسالی‌ها
1,570
پسندها
14,924
امتیازها
35,373
مدال‌ها
34
سن
18
  • نویسنده موضوع
  • #10
پیرنگ داستان جنایی شما باز است یا بسته؟

فرقی نمی‌کند که قصد دارید در کدام زیرشاخۀ ادبیات جنایی داستان بنویسید، درهرحالت، اصلی‌ترین نکته انتخاب نوع پیرنگ است. داستان شما قرار است چه سؤالی را در مرکز قرار بدهد؟ مخاطب قرار است نسبت به چه چیزهایی کنجکاو بشود؟ داستان قرار است چه مسیری طی بکند؟

پیرنگ بسته:

در این نوع از پیرنگ، مخاطب از هویت قاتل (مجرم) بی‌خبر است. پس پابه‌پای کارآگاه داستان پیش می‌رود تا بتواند پرده از حقیقت و هویت قاتل بردارد و عدالت و نظم را برقرار کند. پس سوال اصلی که مطرح می‌شود این است: «قاتل چه کسی است؟»

پیرنگ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
عقب
بالا