احکام‌ اهل‌ تشیع ازدواج در اسلام

  • نویسنده موضوع _S_N_
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 7
  • بازدیدها 299
  • کاربران تگ شده هیچ

_S_N_

مدیر بازنشسته تالار حقوق
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
19/5/18
ارسالی‌ها
7,560
پسندها
32,721
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
Bride signing marriage papers.jpg


ازدواج در اسلام عملی مستحب و در برخی موارد واجب شمرده می‌شود.
طبق قوانین اسلامی ازدواج تنها با پیشنهاد مرد و تأیید توسط زن (یا برعکس) صحیح است. اهل سنت حضور دو شاهد را هم لازم می‌دانند ولی شیعیان حضور شاهد را لازم نمی‌دانند. البته می‌توان به شخص دیگری که لازم هم نیست که نماینده دینی باشد، وکالت داد تا آن‌ها را به عقد یکدیگر درآورد. چندزنی تا حداکثر ۴ همسر برای مردان جایز است ولی چندشوهری جایز نیست. در صورت طلاق یا مرگ شوهر، زن برای ازدواج مجدد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : _S_N_

_S_N_

مدیر بازنشسته تالار حقوق
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
19/5/18
ارسالی‌ها
7,560
پسندها
32,721
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
نکاح در عربی معادل ازدواج است. در قرآن نکاح برای قرارداد ازدواج به کار می‌رود.نکاح در لغت بنابر مشهور به معنی وطی است و معنی وطی در لغت نامه دهخدا به معنی جماع کردن است.
 
امضا : _S_N_

_S_N_

مدیر بازنشسته تالار حقوق
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
19/5/18
ارسالی‌ها
7,560
پسندها
32,721
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
در اسلام خواستگاری از اشخاصی که امکان ازدواج را به لحاظ شرعی ندارند، ممنوع است. برای مثال زن شوهردار، زنی که به دلیل رابطهٔ خویشاوندی نزدیک ازدواج با او حرام است و زنی را که در عدهٔ رجعیه است، یعنی شوهرش او را طلاق قابل رجوع گفته و او در عدهٔ پس از طلاق است، نمی‌توان خواستگاری کرد. در مورد امکان خواستگاری زن در عدهٔ طلاق بائن (غیرقابل رجوع) و وفات، نظرات مختلف است. بعضی گفته‌اند خواستگاری به کنایه (و نه با صراحت) جایز است. کودکان را هم می‌توان از ولی آن‌ها (پدر و جد پدری) خواستگاری کرد، چون حق به ازدواج درآوردنشان با ایشان است. با اینکه در عرف مسلمانان خواستگاری از سوی مردان انجام می‌گیرد. منعی برای خواستگاری زن از مرد وجود ندارد. همچنین در مرحلهٔ خواستگاری و برای تصمیم‌گیری ازدواج...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : _S_N_

_S_N_

مدیر بازنشسته تالار حقوق
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
19/5/18
ارسالی‌ها
7,560
پسندها
32,721
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
ازدواج زن مسلمان: ازدواج زن مسلمان با مرد کافر جایز نیست.

ازدواج مرد مسلمان: ازدواج مرد مسلمان با غیر اهل کتاب مطلقاً جایز نیست و در مورد ازدواج با اهل کتاب اختلاف هست. نظر مشهور تنها متعه را با اهل کتاب جایز می‌داند.
 
امضا : _S_N_

_S_N_

مدیر بازنشسته تالار حقوق
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
19/5/18
ارسالی‌ها
7,560
پسندها
32,721
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
  • ازدواج بین دو همجنس: مزدوجین باید یکی مرد و یکی زن باشند. ازدواج همجنس‌گرایانه در اسلام پذیرفته نیست.
  • ازدواج بدون اراده: ازدواج شخصی که ارادهٔ ازدواج نداشته مثل شخصی که مجبور به آن شده، یا ازدواج در حالت مستی، یا شوخی یا ازدواج شخص دیوانه باطل است.
  • اشتباه در هویت جسمی: اگر شخصی در هویت جسمی شخصی که با او ازدواج کرده اشتباه کند. مثلاً دختری را خواستگاری کند ولی پدرِ دختر، دختر دیگرش را هنگام عقد به او بیندازد و او بدون اینکه متوجه این فریب شود سند ازدواج را امضا کند، این ازدواج باطل است. اما اگر اشتباه در اوصاف طرف مقابل باشد، ازدواج باطل نمی‌شود ولی در بعضی شرایط حق فسخ ازدواج را به اشتباه‌کننده می‌دهد. مثلاً مردی خود را صاحب شغل مهم و ثروت کلانی معرفی کرده و زن فقط به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : _S_N_

_S_N_

مدیر بازنشسته تالار حقوق
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
19/5/18
ارسالی‌ها
7,560
پسندها
32,721
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #6
به‌طور کلی افرادی که ازدواج می‌کنند یا زن هستند یا مرد، یا کبیر هستند یا صغیر و در صورت زن بودن یا باکره هستند یا ثَیِبه. این سه مسئله برای تعیین این که چه کسی اختیار ازدواج را دارد مطرح است. در مورد ازدواج مردان رشید (بالغ و عاقل) اختلافی وجود ندارد و همه فقیهان تمام مذاهب معتقدند که فقط خود آن‌ها اختیار ازدواج خود را دارند. در مورد ازدواج مردان سفیه، دیوانه و پسران صغیر با توجه به احکام حجر در هر مذهب و مکتب فقهی تفاوت‌هایی وجود دارد اما به‌طور کلی می‌توان گفت که ازدواج مجنون اطباقی (دیوانه دائمی) و پسران خردسال تنها با اجازه ولی انجام می‌شود.

اما اختلافات اصلی در مورد گستره ولایت در ازدواج دختران و زنان است. این که آیا فقط خود آن‌ها به تنهایی حق ازدواج دارند یا باید از ولی خود اجازه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : _S_N_

_S_N_

مدیر بازنشسته تالار حقوق
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
19/5/18
ارسالی‌ها
7,560
پسندها
32,721
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #7
اهل سنت
از نظر فقهای پیرو مذهب حنفی اذن ولی شرط صحت ازدواج پسر و دختر صغیر و اشخاص بزرگ غیر مکلف (مجنون و مجنونه) است اما شرط صحت ازدواج مرد و زن آزاد عاقل بالغ نیست. یعنی ازدواج ایشان بدون اجازه ولی نافذ می‌باشد. به این ترتیب دختر کبیرهٔ بالغه چه باکره و چه ثیّب نیازی به اجازه ولی ندارد به شرطی‌که با مرد کفو (هم‌شان) خود و با مهر به اندازه یا بالاتر ازمهرالمثل ازدواج نماید؛ ولی اگر زن به کمتر از مهر المثل ازدواج کرده باشد، عقد صحیح و غیرلازم است. یعنی می‌تواند اعتراض کند تا مهر را بالا ببرد اما اگر مرد غیر هم‌شان خود ازدواج نموده باشد، عقد از اصل باطل است.

در فقه شافعی آمده که زنان به هیچ وجه بدون اجازه ولی حق ازدواج یا حتی اجازه مباشرت در عقد را با اجازه ولی نیز...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : _S_N_

_S_N_

مدیر بازنشسته تالار حقوق
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
19/5/18
ارسالی‌ها
7,560
پسندها
32,721
امتیازها
96,874
مدال‌ها
37
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #8
در فقه شیعه
پدر و جد پدری (هر قدر بالا رود) بر فرزند صغیر و فرزند بالغ دیوانه یا سفیه (کم‌عقل) خود ولایت در ازدواج دارند و می‌توانند او را به ازدواج دیگری درآورند.و بنا به نظر مشهور در فقه آن پسر یا دختر پس از بلوغ نمی‌تواند ازدواج را برهم بزند. مگر آن‌که پدر بدون رعایت مصلحت و مفسده ایشان را مزدوج کرده باشد. اما پسر بالغ و رشید، و دختر بالغ و رشید و ثَیِبه در امر ازدواج استقلال دارند و هیچ‌کس بر آن‌ها ولایتی ندارد.


حدیثی از امام جواد مورد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : _S_N_

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
174
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
192
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
199
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
146

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا