داروخانه معنوی «قرآن»

  • نویسنده موضوع sanam_gh_
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 30
  • بازدیدها 14,881
  • کاربران تگ شده هیچ

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • #11
اسلام در روش تربیتی خود ؛انسانها را به الگوها ونمونه هاتی برتر توجه می دهد.در واقع تأثیر الگوها در ساخته شدن فرد وجامعه برکسی پوشیده نیست وهر خانوداه ای که می تواند برای ایجاد آرامش وموفقیت در زندگی به این الگوها ونمونه ها توجه ویژه داشته باشد. که یک نمونه از خانواده ای برتر در قرآن خاندان حضرت ابراهیم(ع)است.
خداوند در آیه33و34سوره مبارکه آل عمران به برگزیده بودن این خاندان اشاره فرموده است.

«انّ الله اصطفی آدم ونوحا وال ابراهیم وال عمران علی العالمین *ذریه بعضها من بعض والله سمیع علیم»

خداوند آدم ابوالبشر ونوح آل ابراهیم وآل عمران را برجهانیان برتری داد.خاندان ودودمانی که برخی از برخی دیگر نشأت گرفته وبا هم دارای پیوند وارتباط بودند وخداوند شنوای دانا است.

ودر آیه 72 سوره مبارکه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • #12
برترین الگوی خانواده دراسلام

اسلام اهل بیت پیامبر اکرم را به عنوان نمونه ی کامل از خانواده برتر معرفی وصلاحیت الگویی آن را بای جهانیان امضاء کرده است.

خداوند سبحان در آیه 33سوره مبارکه احزاب این خانواده را از هرگونه رجس وپلیدی مبرا دانسته است.«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا»

آیه مباهله هم در باره اعضای این خانواده نازل شده وعظمت معنوی وعرفانی آنان را به نمایش گذاشته است.

این خانواده از پیوند ملکوتی حضرت علی(علیه السلام )وفاطمه(سلام علیها)تشکیل شده که آن دو مصداق اتم انسان کامل هستند.طبق گفته پیامبر گرامی(صلی الله علیه وآله)این دو کفو وهمتای همدیگر هستند وپیوند آن دو در آسمانها ونزد عرشیان برقرار شد ودر جمع زمینیان تحقق عینی یافت.پیامبر همچنین این خاندان...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • #13
خانواده کانون عبودیت پروردگار

اصلی ترین کار برای تحول وارتقای فرهنگی جامعه ارتقای فرهنگ دینی در خانواده است.دین مبین اسلام,به عنوان برنامه ای جامع ومدون؛دستورهای دقیق ومنظمی را برای سعادت دنیوی واخروی انسانها ارائه کرده است. که یکی از عمده ترین دستورهای اسلام برای پیروان خود مداومت بریاد خداوند متعال است.از نظر اسلام وقرآن ؛یاد خدا آرامش بخش دل ها وتأمین کننده بهداشت روانی است.«الا بذکرالله تطمئن القلوب»آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرام می گیرد.

اولیای دین هم ؛با توجه به اهمیت خانواده در حیات انسانی مطالب ارزشمندی رابیان نموده اند که توجه به قرآن واحادیثی که از ائمه به ما رسیده است تضمین کننده موفقیت وکامیابی خانواده می باشد.

مطالعه منابع دینی نشان می دهد که محور واساس پایداری...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • #14
یکی از نامهای قران حکمت است
دیگر از نامهای قران ذکر است (انا نحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون) این ماییم که ذکر را بر تو نازل کرده ایم وخود نگهدار آنیم.ذکر به معنی یاد کردن است خواه به زبان یا به دل .خواه به ادامه حضور ذهن ویا یاد آوری بعد از فراموشی. وچون قران ذکر خداست این نام را نیز یافته است.
این کلمه به معانی دیگری نیز به کار رفته است:وحی،تورات،نماز جمعه،طاعت و...

یکی دیگر از نامهای رایج قران کتاب است.
ودر قران مجید این نام معانی وسیعی دارد ازجمله:نامه نوشته شده،نامه اعمال،قران مجید،تورات،کتب آسمانی،لوح محفوظ،قضا وقدر الهی و...
دیگر از نامهای قران فرقان است.
به معنی بسیار فرق گذار که در قران مجید مفسران آن را فرق گذار میان حق وباطل میدانند. گذشته از ان معانی نجات_نصرت و فصل ومخرج...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • #15
از فحوای عبارات احادیث واخبار چنین فهمیده میشود اولین نامی که پس از رحلت رسول خدابر مجموع آیات الهی نهاده اند مصحف بوده است این کلمه بصورت مستقیم در قران نیامده است اما همریشه این کلمه صحف هشت بار در قران امده است مانند:صحف ابراهیم وموسی،صحف مکرمه
صحف جمع صحیفه است وصحیفه چیزی است که گسترده وگشاده باشدوصحف وصحیفه از کلمات رایج پش از اسلام است.
مصحف مجموعه صحیفه های نوشته شده است که بین دو جلد قرار گرفته باشد.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • #16
روشهای قرائت قرآن دانشمندان علم تجوید اعتقاد دارند كه خداوند در قرآن كریم مسلمانان را به رعایت قواعد تجوید دعوت نموده است؛ زیرا پروردگار خطاب به رسول گرامی خود فرمود:

«وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً»
[1]
؛ ای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ قرآن را با ترتیل و شمرده بخوان.
امام علی ـ علیه السّلام ـ در تعریف و توضیح واژه ترتیل فرمود:
«التّرتیلُ تَجْویدُ الحُرُوفِ وَ مَعْرِفَهُ الوُقُوفِ»
[2]
؛ ترتیل عبارت از نیكو ادا كردن حروف و شناخت محل وقفهای قرآن است.
[3]
از طرفی علم تجوید نیز از كیفیت ادای صحیح حروف و هم چنین حفظ وقوف بحث میكند.
نتیجه گیری از آیه: واژه «ترتیلا» در آیه بالا مصدر است و چون بعد از فعل امر آمده، دلیل بر مبالغه و تأكید بر فعل امر میكند. از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • #17
[6]

تعریفی كه صاحب نظران برای ترتیل كردهاند، از مجموعه سخنانی اخذ شده كه در قرآن و روایات معصومین ـ علیهم السّلام ـ آمده است.
تفسیر كلمه «ترتیل» به وسیله امیر مؤمنان مبنای اصلی در تعریف ترتیل میباشد. آن جا كه فرمود:
«ترتیل عبارت است از: ادای نیكوی حروف و شناخت محلّ وقفهای قرآن».
«ابن عبّاس»، «مجاهد» و دیگران نیز كه به شرح و تعریف این واژه پرداختهاند، تعریف خود را از امام علی ـ علیه السّلام ـ اخذ كردهاند.
[7]
امام صادق ـ علیه السّلام ـ در توضیح ترتیل میفرماید:
«هُوَ اَنْ تَمكُثَ وَ تُحَسّنَ بهِ صَوْتَك»
[8]
؛ ترتیل یعنی این كه مكث كنی و با صدای خوش قرآن بخوانی.
روش ترتیل كدام است؟
در زمینه روشهای قرائت قرآن و تقسیمات آن نظرهای مختلفی ابراز شده است، برخی آن را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • #18
[11]

2. «حَدْرْ»
این واژه مصدر است. ماضی و مضارع آن حَدَرَ، یَحْدُرُ و از ابواب ثلاثی مجرد میباشد. برخی آن را «تحدیر» نیز نامیدهاند. معنای لغوی آن «سرعت پیدا كردن و در سراشیبی قرار گرفتن» است.
تعریف اصطلاحی «حدر»: سریع خواندن قرآن و تخفیف قواعد آن؛ مانند به قصر خواندن مدها و ساكن كردن حروف متحرك،
[12]
اختلاس و ربودن مقداری از حركت حروف، تخفیف همزهها و خواندن آن به تسهیل و یا ابدال و امثال اینها.
«حدر» روش قرائتی قاریانی مانند ابن كثیر، ابو جعفر «یكی از قرّاء عشره» و سایر قاریانی بوده است كه مدّ منفصل را به قصر خواندهاند، مانند: ابوعمرو، یعقوب (یكی از قرّاء عشره)، قالون (راوی قراءت نافع) و دیگران.
تذكر: رعایت این موارد در قرائت «حدر» ضروری است:
الف. رعایت دقیق مخارج...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • #19
[16]

تفاوت «تحقیق» و «حدر»: این دو قرائت سه تفاوت اساسی با یكدیگر دارند:
الف. روش حدر برای سریع خواندن قرآن مناسب است، در حالی كه روش تحقیق، خواندن قرآن همراه با طمأنینه و آرامش است.
ب. هدف از قرائت حدر، به دست آوردن حسنات و ثواب بیشتر با خواندن آیات بیشتر است؛: امّا هدف از قرائت تحقیق، تعلیم و آموزش است.
ج. در روش حدر باید مراقب اجرای قواعد تجویدی بود و آنها را به صورت ناقص به جا نیاورد، ولی در قرائت تحقیق، قاری قرآن در به كار بستن قواعد نباید افراط كند.
3. «تدویر»
تدویر در لغت به معنی «گرد و مدوّر گردانیدن چیزی» آمده است. و در اصطلاح عبارت از قرائتی بین تحقیق و حدر است
[17]
، به این صورت كه كلام خدا به كارگیری الحان عرب و آواهای آن، نیكو قرائت می‎شود. البته زیبا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • #20
[1]
. مزمل، 4.

[2]
. النّشر فی القراآت العشر، ج 1، ص 209.

[3]
. در منابع روایی شیعه، كلام امام ـ علیه السّلام ـ به این صورت آمده است: «اِنّهُ التّرتیلُ حِفظُ الوُقُوف وَ اَدَاء الحُروف»، بحار، ج 84، ص 188، اسلامیه.

[4]
. المنح الفكریه فی شرح متن الجزریّه، ص 20.

[5]
. المنجد فی اللغه، ص 248، انتشارات اسماعیلیان، قم.
 

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا