متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

صنایع دستی ایران •|صنایع دستی شهر های ایران|•

  • نویسنده موضوع ~*~havva~*~
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 32
  • بازدیدها 11,781
  • کاربران تگ شده هیچ

تحت تعقیب

کاربر فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
1,576
پسندها
7,098
امتیازها
28,973
مدال‌ها
1
  • محروم
  • #21
en5189.jpg


سرانداز نامی است که بر روی نوعی گلیم لری گذارده اند . این نوع گلیم با نام محلی رندی در مناطق روستائی و عشایری استان (شهرستان های اردل، لردگان و بعضی نقاط فارسان) بافته می شود. بافت سرانداز به شیوه ای کاملاً منحصربفرد می باشد و حلقه واسطی بین گلیم و قالی می باشد. این نوع گلیم در برخی از استانهای کشور با نام های مختلف نیز بافته می شود به عنوان مثال در استان آذربایجان با نام ورش، در استان کرمان با نام شیریکی پیچ و در استان فارس با نام گلیم سوزنی مرسوم است.



کارشناسان صنایع دستی استان در سال 1364 با بررسی انجام شده بر دستبافت های روستائی و عشایری استان متوجه نوعی خورجین متعلق به طایفه اولاد حاج علی شدند . این خورجین از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : تحت تعقیب

تحت تعقیب

کاربر فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
1,576
پسندها
7,098
امتیازها
28,973
مدال‌ها
1
  • محروم
  • #22
en5178.jpg


این نقوش برگرفته از پیشینیان و نسل های قبلی است که به بافندگان امروزی انتقال یافته است و با نقوشی از طبیعت پیرامون خود و اشیاء خود و اشیاء مورد علاقه تولید کنندگان ترکیب و مزین شده است . تعدادی از این نقوش به دلیل مجاورت عشایر کهگیلویه و بویر احمد با عشایر قشقایی و بختیاری وارد بافته های این عشایر شده است.



یکی از نقوش تزیینی و قدیمی قالی های استان کهگیلویه و بویر احمد نقش حوض نام دارد . این نقشه مختص زمینه و متن قالی است . نقش حوض با استفاده خطوط شکسته فضاهای هندسی متن قالی بوجود می آید و بیشتر اوقات با نقوش گل خرده ( نقوشی کوچک مانند گل پنج پر ، چنگ و ... ) اطراف حوض ها و فضاهای خالی پر می شود . حوض انواع مختلفی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : تحت تعقیب

تحت تعقیب

کاربر فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
1,576
پسندها
7,098
امتیازها
28,973
مدال‌ها
1
  • محروم
  • #23
از ديدگاه نژادشناسي، کردها مانند ديگر مردمان اين سرزمين - پشتوها و بلوچ‌ها - ايرانى هستند. تبعيدها، کوچ‌ها و ازدواج‌ها در ميان قبايل مختلف، در طول هزار سال گذشتند. کردها را به گروه‌هايى با عقايد و سنت‌هاى متفاوت تقسيم کرده است. پراکندگى جمعيت کردها، تأثيرى مستقيم بر روى تاريخ آنها گذاشته است. اکثر کردها در استان‌هاى کردستان و کرمانشاه زندگى مى‌کنند. قبايل بزرگى از کردها در نواحى دور شمال شرقى ايران در رشته‌کوه‌هاى ”کوپت داغ“ خراسان و تعداد کمى در نواحى غربى تاکستان و جنوب شرقى ايران ميان بلوچ‌ها سکونت دارند.



به‌دليل پراکندگى گستردۀ کردها، اختلاف زيادى نيز در گليم‌هاى آنها وجود دارد. اين اختلافات در طرح، بافت، مواد به‌کار رفته، اندازه و رنگ به‌چشم مى‌خورد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : تحت تعقیب

تحت تعقیب

کاربر فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
1,576
پسندها
7,098
امتیازها
28,973
مدال‌ها
1
  • محروم
  • #24
en1921.jpg


گچمه‏ بافي که از صنايع دستي انحصاري کهگيلويه و بويراحمد است، هنري مرکب از گليم و قالي است که در زمينه گليم و با گلهاي قاليچه‏ ای بافته مي‏شود. در بافت گچمه از پود استفاده نمي‏شود، بلکه از خامه‏اي که در بافت گليم به کار مي‏رود بهره مي‏گيرند. بعد از چله‏کشي، در حاشيه و نقشه آن از بافت قالي استفاده مي‏شود و به صورت برجسته بافته مي‏شود. عشاير کهگيلويه و بويراحمد از گچمه براي زيرانداز و تزئين چادرها و خانه ‏های خود استفاده مي‏کنند.



اين صنعت دستي از نظر اقتصادي و اشتغالزايي براي بافندگان آن اهميت ويژه ‏اي دارد. بازار آن نيز پررونق است. بافت گچمه در روستاهاي سپيدار، پازنان، لما و بوته عليا رونق فراوان دارد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : تحت تعقیب

تحت تعقیب

کاربر فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
1,576
پسندها
7,098
امتیازها
28,973
مدال‌ها
1
  • محروم
  • #25
en1800.jpg


در روستاهای شهرستان نمین بویژه در منطقه عنبران زنان و دختران بومی هنرهایی بر روی گلیم خلق می کنند که آوازه اصالت آن امروزه در تمام جهان شناخته شده و در این میان گلیم عنبران گنجینه صنایع دستی استان اردبیل است.



شهر عنبران واقع در هفت کیلومتری شمال شهرستان نمین کانون اصلی بافت گلیم است که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و بومی خود به "گلیم عنبران" شهرت یافته است.
گلیم عنبران از قدیمی ترین زیر اندازهای ایرانی است که از تمدن غنی این مرز و بوم به یادگار مانده و به دلیل اینکه تغییرات بافت آن در طول اعصار محسوس نبوده یاد آور ایام زندگی ایرانیان باستان است.



نقوش سنتی و اساطیری گلیم های بافته شده عنبران سمبل نمادها و یا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : تحت تعقیب

تحت تعقیب

کاربر فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
1,576
پسندها
7,098
امتیازها
28,973
مدال‌ها
1
  • محروم
  • #26
en1710.jpg


از قدمت قالی‌بافی در استان كردستان، اطلاع دقیقی در دست نیست. اما به اعتبار قالی اصیل و عشایری آن می‌توان قدمت فرش‌بافی در كردستان را در سده‌های طولانی دانست. بر اساس مطلاعات انجام شده، مراكز شمالی استان كردستان، دارای سوابق طولانی‌تری در قالی‌بافی هستند كه مضمون برخی از نقوش آن‌ها، ( نقوش باغی و گلستان) تاریخی بیش از هزار سال را برای آن رقم می‌زند.



در كتاب تحفه ناصری نوشته میرزا شكرالله سنندجی، به وجود قالیچه‌های نفیس و با ارزش كه به سفارش امرا و روسای ایلات و عشایر و به قصد هدیه و پیش‌كش به مقامات، و به ندرت برای وقف به مساجد و اماكن متبركه اشاره شده است.

وجود نمونه‌های جالبی از عصر قاجار كه در موزه فرش ایران...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : تحت تعقیب
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] zeinab z

تحت تعقیب

کاربر فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
1,576
پسندها
7,098
امتیازها
28,973
مدال‌ها
1
  • محروم
  • #27
en1666.jpg


صنعت قالی در نايين رواج نداشت تا اينكه ميرزا جلال خان پيرزاده كه از سال 1296 هجري شمسي تا سال 1307 سمت نظامت مدرسه نايين را داشت چون جدي و ساعي بود ملاحضه كرد كه برخي از شاگردان پس از اتمام تحصيلات ابتدايي قادر به ادامه نحصيل نيستند و به لحاظ نبود بازار اشتغال كافی در منطقه و صرفا به جهت تامين معاش زندگاني خود و خانواده كه در محروميت و فقر بسر مي بردند ، ناچار به ترك ديار و كاشانه خود هستند. از اين رو تصميم گرفت تا حرفه اي براي اين دسته از افراد فراهم كند .



لذا در سال 1302 با هزينه خود مبادرت به دائر نمودن كلاس فني كرد و در اين رابطه از وجود دو نفر از استادان قالي بافي ناييني به نامهاي ميرزا حسن و ميرزا جواد سجادي...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : تحت تعقیب

تحت تعقیب

کاربر فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
1,576
پسندها
7,098
امتیازها
28,973
مدال‌ها
1
  • محروم
  • #28
en1630.jpg


آشنایی با گلیم بافی استان یزد

گلیم بافی از قرن ها پیش در استان یزد به خصوص شهرستان های میبد، خاتم و ابرکوه رایج بوده است و گفته می شود که بیش از یک هزار سال در این خطه سابقه دارد.
گلیم بیش از قالی در کشورمان سابقه و قدمت دارد و در واقع قالی در اثر تکامل گلیم بافی طی قرون و اعصار متمادی پدید آمده است.



گلیم های هر منطقه دارای خصوصیات ویژه ای از نظر طرح و رنگ است و با توجه به طرح و رنگ بندی های آن شناخته می شوند.
برای تهیه تار گلیم ، اغلب از نخ پنبه و پشم و در موارد استثنایی از ابریشم استفاده می شود.



در گلیم بافی به شیوه « پودپیچی» علاوه بر نخ تار و پود از نخ پود نازک نیز استفاده می شود و پود به حال پیچش...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : تحت تعقیب

تحت تعقیب

کاربر فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
1,576
پسندها
7,098
امتیازها
28,973
مدال‌ها
1
  • محروم
  • #29
en1530.jpg


با صدای صلوات و بوی اسپند دار قالی برپا می شود و هنرمند چیره دست سنقری با گفتن ذکر بسم اله دست های خود را بکار می گیرد تا هنر نهفته در وجودش را در تار و پود قالی جای دهد.
گره بر گره می زند و رج به رج می بافد تا اینکه هنرش با رنج ها و خستگی هایش به مرور بر دار قالی نقش می بندد و قالی می شود.


برای درک دنیای به دور از دغدغه های زندگی شهری و دنیای زیبای بافندگان فرش، باید بافنده باشی و پای دار قالی بنشینی و با عشق گره های قالی را یکی پس از دیگری ببافی و به امید رسیدن به آخرین گره روزها را به شب برسانی و شب ها را به روز ...
فرش برای ایرانیان معنا و مفهوم خاص خود را دارد و از گذشته های دور به عنوان کالای اصلی زندگی آنها...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : تحت تعقیب
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] zeinab z

تحت تعقیب

کاربر فعال
سطح
2
 
ارسالی‌ها
1,576
پسندها
7,098
امتیازها
28,973
مدال‌ها
1
  • محروم
  • #30
en1505.jpg


در استان كرمانشاه، دار قاليبافي داري است عمودي و يا ايستاده و نقوش به كمك گره اي تركي بر متن قالي نقش مي بندد، شيوه بافت دوپودي است. بدين ترتيب كه پس از دوانيدن پود كلفت كه در اصطلاح محلي «تونه پو» ناميده مي شود، به بافت يك رج گره اقدام مي شود، و در انتها پود نازك يا شليه پو را عبور مي دهند. پشم مورد نياز قاليها، ابتدا از احشام منطقه تأمين مي شد، ولي امروزه به واسطة افزايش روند توليد و كمبود آن، از پشم كارخانه اي نيز استفاده مي كنند.


تولید فرش سیدعبدالهی که بوسیله تولید کننده ای به همین نام درکرمانشاه آغاز شد وافزایش طرح های دیگرکه متأثر از نقوش فرش ساروق ، کرمان و بیجار بود در واقع نشان دهنده سابقه بافت فرش شهری...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : تحت تعقیب
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] zeinab z

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
204
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
220
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
230
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
184
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
46
عقب
بالا