متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

متفرقه همه چیز در رابطه با فلسفه

  • نویسنده موضوع سامیار زاهد
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 53
  • بازدیدها 16,977
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

miss_rahil

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,006
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
  • #11
1.سِر کارل رایموند پوپر فیلسوف علم، منطق دان،ریاضی دان و اندیشمند اتریشی-انگلیسی و استاد مدرسه اقتصاد لندن بود.
کارل پوپر در سال 1902 ميلادی در حومة شهر وين، در يک خانوادة يهودی که به
مسيحيت پروتستان گرويده بود، زاده شد. دوران بلوغ او مصادف با سالهای دشوار جنگ
جهانی اول بود. فقر و مسکنت اقشار وسيع مردم در سالهای پس از جنگ، او را به سوی
انديشه های سوسياليستی سوق داد. مدت کوتاهی عضو حزب کمونيست شد، ولی به
سرعت از آن روی گرداند. با اين حال به اعتراف خود تا مدتها همچنان سوسياليست باقی
ماند و معتقد بود که اگر سوسياليسم با آزادی های فردی تلفيق پذير باشد، باز هم
سوسياليست خواهد بود، زيرا که او آزادی را مهم تر از برابری می داند و اعتقاد دارد که
اگر آزادی از بين برود، بين بندگان برابری هم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,006
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
  • #12
شهرت علمی پوپر به سرعت مرزهای زادگاهش را درنورديد و از دانشگاههای معتبر
جهان به او پيشنهاد کرسی استادی داده شد. در سال 1937 ، يعنی يکسال پس از
اشغال اتريش توسط ارتش نازی و منضم شدن خاک اين کشور به آلمان، کارل پوپر دعوت
دانشگاه زلاندنو را پذيرفت و رهسپار اين کشور گرديد. وی در آنجا تا پايان جنگ جهانی
دوم به پژوهش و تدريس مشغول بود و طی همين ايام که می توان آن را عصر عروج
فقر » 5) و ) « جامعة باز و دشمنان آن » توتاليتاريسم در اروپا ناميد، دو اثر مهم خود
6) را که شالودة فلسفه سياسی او را می سازد، به رشتة تحرير درآورد. ) « تاريخگرايی
خود وی در رابـ ـطه با اين دو اثر تصريح می کند که آنها تلاش او را در مقابله با جنگ، در
دفاع از آزادی و در مخالفت با نفوذ انديشه های تام گرايانه و اقتدارطلبانه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,006
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
  • #13
می توان تشخيص داد که انديشة پوپر از يکطرف متأثر از فلسفة سقراط و از طرف
می دانم که هيچ » : ديگر تحت تأثير فلسفة روشنگری است. اين جملة معروف سقراط
بی ترديد در شيوة تفکر پوپر نقش بزرگی داشته است. پوپر بر اين نظر است « نمی دانم
که حل هر مسأله ای به پيدايش مسألة تازه ای منجر می گردد و هر چه انسان بيشتر
دربارة جهان بداند، معرفت او نسبت به آنچه که نمی داند آگاهانه تر و صريح تر است و لذا
نادانی انسان را پايانی نيست. پوپر اين عقيدة خود را در جملات زيبايی به اين صورت بيان
هنگامی که به بي کرانگی آسمان پرستاره نظر می دوزيم، تخمينی از بی » : می کند
کرانگی نادانی خود به دست می آوريم. اگر چه عظمت کيهان ژرف ترين دليل نادانی ما
.« نيست؛ اما يکی از دلايل آن است
پوپر در آنجا که با قيم مآبی و همة اشکال...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,006
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
  • #14
حقيقت، شناخت و سرچشمه های آن
کارل پوپر، شناخت را جستجوی حقيقت می داند، جستجويی پر وسواس برای
يافتن نظريه هايی عينی، واقعی و توضيح دهنده. از ديد وی، جستجوی حقيقت را نبايد با
جستجو برای رسيدن به يقين و قطعيت يکی گرفت و بايد ميان آن دو تفاوتی دقيق قائل
شد. انسان جائز الخطاست و لذا تمام شناخت بشری خطاپذير و نامطمئن است. اين امر
بدين معناست که ما بايد همواره عليه خطاهای خود پيکار کنيم و عليرغم تمام مراقبتها و
تدابير، هرگز نمی توانيم يقين حاصل کنيم که مرتکب خطا نشده ايم.
خطا و اشتباه زمانی صورت می پذيرد که ما نظريه ای علمی را درست می پنداريم،
در حالی که اين نظريه نادرست است. لذا مبارزه با اين خطا يا اشتباه، به اين معناست
که ما در جستجوی خود به دنبال حقيقت عينی، نادرستی و کذب را از راه آزمون...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,006
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
  • #15
لذا روش ما در شناخت علمی نمی تواند چيزی جز روش سنجشگرانه و نقدی باشد:
روش کشف و از ميان بردن خطا، در خدمت جستجوی حقيقت و در خدمت خود حقيقت.
پوپر در رد استقرا همچنين برهان می آورد که ما از طريق مشاهده نيست که به نظرية
علمی می رسيم، بلکه عکس اين روند صادق است: يعنی اينکه ما اول صاحب فرضيه ای
می شويم و سپس از طريق مشاهده تلاش می کنيم آنرا ارزيابی کرده، به سطح نظريه
ای علمی ارتقا بخشيم. اما خصلت اين نظرية علمی، نه در اثبات پذيری که در ابطال
پذيری آن باقی می ماند. پوپرتصريح می کند که نظرية ابطال پذيری او در علم، تفاوت وی
را با علمگرايان ( 16 ) آشکار می کند، چرا که آنان به مرجعيت و اقتدار علم گردن می نهند،
در حالی که وی هيچگونه مرجعيت و اقتداری را نمی پذيرد. پوپر در عين حال در فرق ميان
خود...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,006
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
  • #16
ثانيا" برخی
خطاهای فرضية پيشين را آشکار کند و ثالثا" در مقابل آزمايشها و سنجشهايی که فرضية
پيشين مقاومت و صلابت لازم را نشان نداده، مقاوم تر و پرصلابت تر باشد. پوپر روش خود
را روش آزمون و خطا می نامد و يادآور می شود که هدف چنين روشی چيزی نيست جز
يافتن خطاها و حذف نظريه های نادرست و غيرعلمی. طبعا" هر فرضيه ای که در مقابل
ابطال خود مقاومت طولانی تری نشان دهد و پايدارتر بماند، از صلابت علمی بيشتری
برخوردار و به حقيقت نزديکتر است، مانند بسياری از نظريه های علوم طبيعی. به نظر
پوپر چنين روش و نگرشی، مبارزه عليه جزميت گرايی ( 20 ) را ممکن می سازد و از نخوت
و تکبر روشنفکری می کاهد. پوپر، تواضع عقلی را يکی از بزرگترين فضيلتهای روشنفکری
می داند و يادآوری می کند که بزرگترين انديشمندان همواره...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,006
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
  • #17
واقعيت و آموزه سه جهان
کارل پوپر، واقعيت را به بخشهای سه گانه تقسيم می کند و نام هر بخش را جهان
(به معنای کوچکتر آن و نه به معنای کيهان يا کائنات) می گذارد. جهان يک، دربرگيرندة
واقعيتهای مادی است. سيارة ما و همة موجودات زنده و غيرزنده و نيز اجرام سماوی و در
واقع کل جهان ماديات، جهان 1 را می سازند.
جهان 2 ، جهان تجربه های زنده ( 22 ) و بی ميانجی و بويژه تجربه های مستقيم و
ذهنی انسانی است. پوپر تأکيد می کند که تفاوت گذاری ميان جهان 1 و جهان 2 با
مخالفتهای بسياری در ميان متفکران معاصر روبرو شده است، اما قصد او از اين تفاوت
گذاری، تأکيد بر روی اين واقعيت است که اين دو جهان لااقل در نگاه اول متفاوت به نظر
می رسند و بررسی رابـ ـطه ميان آنها و تبيين هويتشان، وظيفه ای است که بايد تلاش کرد
از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,006
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
  • #18
بنابر اين اصطلاح گذاری پوپر، جهان واقعيات ما از سه بخش يعنی جهان فيزيکی
اجسام، جهان روانی تجربه های زنده و جهان محصولات روحی انسان متشکل شده
است که با هم در رابـ ـطه هستند و به نوعی بر يکديگر تأثير می گذارند. به عقيدة پوپر،
فيلسوفان ماديگرا (ماترياليست) و يا فيزيکاليستی وجود داشته اند و وجود دارند که فقط
جهان 1 را واقعی می دانند و کسانی هم بوده اند که فقط جهان 2 را واقعی می دانند.
علاوه بر آنان دوگرايانی (دوآليستهايی) وجود داشته اند که هم جهان 1 و هم جهان 2 را
واقعی می دانند. اما خود پوپر گامی فراتر می نهد و ادعا می کند که به نظر او نه تنها
جهان 1 و 2 هر دو واقعی هستند، بلکه همچنين در جهان 3 يعنی جهان فراورده های
روحی انسان نيز، اين فقط محصولات مادی مانند اتومبيل و مسواک و صندلی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,006
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
  • #19
در اين تاثير متقابل، گاهی اوقات آگاهی شروع به فعاليت می کند. آگاهی
مربوط به جهان 2 احتمالا" از آغاز يک آگاهی ارزشياب و شناسنده و به عبارت ديگر
آگاهی حل کنندة مسأله بوده است. بنابر حدس پوپر، اين فعاليت مربوط به حل مسأله در
بخش زندة جهان 1 بوده است که به جهان 2 يعنی جهان آگاهی ارتقاء يافته است. اما
اين به آن معنا نيست که آگاهی به طور دائم مانند موجود زنده در حال حل مسأله است،
اگر چه اين امر يکی از کارکردهای اصلی بيولوژيک آن است. به عقيدة پوپر، کارکرد اولية
آگاهی اين بوده است که موفقيت و عدم موفقيت را برآورد و در اشکال شادی و درد به
موجود زنده منتقل کند و بدينسان به او نشان دهد که در حل مساله، در راه درستی گام
نهاده است يا خير.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
سطح
13
 
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,006
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
  • #20
بنابراين می توان حدس زد که هم پيدايش حيات و هم پيدايش آگاهی دارای برآمدی
با خصلت ارتقاء به کيفيتی عالی تر ( 24 ) بوده است و لذا موضوعی که در آموزة سه جهان
پوپر در بخش جهان 3 مورد ژرف انديشی قرار می گيرد، بررسی چنين خصلتی است. به
عقيدة پوپر، بزرگترين جهش ارتقايی که در گسترة پيدايش حيات و آگاهی صورت پذيرفته
25 ) ياد ) « انسان شدن » است، اختراع زبان انسانی است. فرآيندی که پوپر از آن به عنوان
می کند. وی برای زبان انسانی خصائلی چهارگانه قائل است: زبان انسان فقط دارای دو
خصلت بيان و ارتباط نيست، چرا که اين دو در حيوانات نيز موجود است. اين زبان صرفا"
جنبة نمادگذاری (سمبوليک) هم ندارد، چرا که در حيوانات هم علاوه بر سمبوليک، حتا
( شاهد نوعی مراسم ( 26 ) هستيم. بزرگترين گام که پيامد آن انکشاف و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا