متفرقه همه چیز در رابطه با فلسفه

  • نویسنده موضوع سامیار زاهد
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 53
  • بازدیدها 16,708
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

miss_rahil

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
24/11/17
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,005
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
سطح
12
 
  • #21
پوپر کارکرد
استدلالی ( 30 ) را چهارمين خصلت زبان انسانی می داند.
اختراع زبان توصيفی انسان، گام ديگری را نيز ممکن ساخته است و آن اختراع نقد و
سنجش است. و اين به معنی گزينش آگاهانة نظريه ها به جای گزينش طبيعی
آنهاست. بنابراين، زبان در فرآروند تناوردگی خود به زبانی فرامی رويد که دارای گزاره های
واقعی و کاذب است. سپس چنين زبانی است که به اختراع نقد و سنجش نائل می گردد
و به عبارت ديگر به زبان سنجشگر جهش می کند، به زبانی که گزينش می کند. گزينش
طبيعی در زبان، از طريق گزينش سنجشگرانه و فرهنگی تکميل و تصحيح می گردد.
چنين امريست که برای ما ممکن می سازد تا خطاهای خود را نقادانه و آگاهانه تعقيب
کنيم، آنها را بيابيم و از بين ببريم و يا اينکه بتوانيم به طور آگاهانه دربارة نظريه ای داوری
کنيم و آن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
24/11/17
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,005
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
سطح
12
 
  • #22
از نظر پوپر، جهان 1 يعنی جهان اشياء فيزيکی، با جهان 3 يعنی جهان فراورده های
روحی انسان تقاطع پيدا می کند. جهان 3 متشکل از مثلا" کتابهاست که می توان آنها را
پرونده های زبان انسانی نيز ناميد. کتاب در عين حال شئی ای فيزيکی است که به
جهان 1 تعلق دارد. اما در جهان 3 چيزی غيرمادی از آن نيز وجود دارد، مانند محتوای گزاره
ها و استدلالات ما که با شکل مکانيکی و فيزيکی فرمولبندی آن در کتاب و نوشته متفاوت
است. موضوع بر سر همين محتوا و عيار گزاره هاست و هنگامی که از زبان انسانی
صحبت می کنيم، منظور ما پيش از هر چيز محتوای يک کتاب است و نه تجسم فيزيکی
آن.
به طور خلاصه می توان گفت که جهان 3 و بويژه آن بخش که از طريق زبان انسانی
ايجاد شده، محصول آگاهی و روح انسان است. اين جهان مانند زبان انسانی، نتيجة...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
24/11/17
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,005
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
سطح
12
 
  • #23
فلسفه سياسی
کارل پوپر در فلسفة سياسی خود، طرح پرسش کلاسيک افلاطونی در مورد دولت را
طرح پرسشی نادرست می داند. به ،«؟ چه کسی بايد حکومت کند » مبنی بر اينکه
عقيدة او چنين پرسشی نيز مانند پرسش کلاسيک در مورد سرچشمة شناخت و
معرفت، مبتنی بر ديدی اقتدارگرايانه است و پاسخی مرجعيت گونه می طلبد. از همين
بهترين ها بايد » : رو چنين پرسشی، پاسخهای کلاسيکی نيز به همراه آورده است مانند
پوپر معتقد .« اکثريت بايد حکومت کند » يا در بهترين حالت « فرزانگان » يا « حکومت کنند
است که جای شگفتی نيست که بعدها پاسخهايی از اين دست نه تنها با خود تناقضاتی
« حکومت کارگران و يا سرمايه داران » به همراه می آورد، بلکه به بديل های مهملی چون
و غيره تغيير شکل می دهد.
پوپر متقابلا" پيشنهاد می کند که بهتر است طرح پرسشی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
24/11/17
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,005
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
سطح
12
 
  • #24
در هر صورت دمکراسی ها در تلاشند که
با قوانين مشروط و تأسيسات ساختاری مانع شوند تا جباريت سربرآورد، اگر چه اين
تلاشها همواره قرين موفقيت نبوده است.
پوپر، عشق به آزادی را تمايلی ابتدايی می داند که آن را حتا می توان در کودکان و
نيز حيوانات و از جمله حيوانات خانگی تشخيص داد. اما آزادی در گسترة سياست با
مشکلاتی همراه است، چرا که آزادی بی قيد و شرط فردی، در همزيستی با انسانهای
ديگر ناممکن است. کانت تلاش کرد اين مشکل را از طريق اين مطالبه حل کند که دولت
بايد آزاديهای فردی را فقط تا آنجا محدود سازد که همزيستی انسانها ايجاب می کند و
همگان حتی المقدور به يک اندازه از محدوديت آزادی خود متضرر شوند. از نظر پوپر، اين
راه حل و اصل کانتی نشان داد که مشکل آزادی سياسی لااقل از نظر مفهومی قابل حل
است،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
24/11/17
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,005
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
سطح
12
 
  • #25
پوپر در مورد دمکراسی غربی تصريح می کند که بايد از خود بپرسيم بيلان نيکی و
بدی که اين نظام تا کنون دربر داشته چگونه است؟ آيا نيکی های چنين نظامی بر بديهای
آن می چربد؟ او می افزايد: اگر چه دمکراسی غربی بهترين نظام قابل تصور و از نظر
منطقی بهترين نظام ممکن نيست و در بسياری از زمينه ها می توان و بايد به آن انتقاد
کرد، اما اين نظام از نظر تاريخی بهترين نظام سياسی است که ما سراغ داريم. اين امر
به آن معنا نيست که ما نبايد اين نظام را مورد انتقاد قرار دهيم. دمکراسی غربی به نقد
زنده است و دستاوردهای آن را نمی توان هميشگی و بازگشت ناپذير دانست. اين خطر
همواره وجود خواهد داشت که اين نظام به سرعت آنچه را که به دست آورده از دست
بدهد.
پوپر هشدار می دهد که ما اجازه نداريم دمکراسی و آزادی را با رفاه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
24/11/17
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,005
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
سطح
12
 
  • #26
اصول و روش تفسیر ملاصدرا
در میان آثاری كه با موضوعیت فلسفه اسلامی عرضه می‌شود، كمبود دیدگاه‌های روش‌شناسانه محرز است. برخی فلاسفه همچون صدرالمتالهین به دلیل جامعیتی كه دارند، روش تفسیری خاصی نیز دارند كه باید آنها را شناسایی و تبیین كرد. البته روش تفسیری ملاصدرا جامع و برگرفته از منابع مختلف عقلی و نقلی و در عین حال منابع عرفانی و همچنین كشف و شهودهای اوست. صدرالمتالهین در روش فلسفی حكمت متعالیه، منتهای روش‌های فلسفی پیش از خود را ارائه كرد.

وی مكاتب اشراق و مشاء را با روش‌های عرفا و متكلمان درهم آمیخت و با استفاده از چنین پیشینه فكری اسلامی، روش فلسفی‌اش را آفرید.
روش تفسیری او نیز به همین‌گونه است. صدرالمتالهین در تبیین حكمت متعالیه، از منابع مختلف كلامی، فلسفی، عرفانی، نقلی و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
24/11/17
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,005
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
سطح
12
 
  • #27
همانطور كه ملاصدرا با استفاده از مواد فكری پیش از خود بنای عظیم معرفتی حكمت متعالیه را معماری كرد، همچنین او با استفاده از تفاسیر و مواد فكری پیش از خود، در اندیشه مهندسی بنای عظیم جامع و بی‌نظیر تفسیری و آفرینش تفسیری كامل و متعالی بود؛ اما اگرچه او در بنای عظیم فكری به توفیق كامل نایل آمد اما متاسفانه با فرارسیدن رحلت او، طرح عظیم تفسیری او ناتمام ماند.

كتاب «مبانی، اصول و روش تفسیری ملاصدرا» نوشته مجید فلاح‏پور، تعریفی علمی برای مبانی و اصول ملاصدرا ارائه داده و سپس با تعریف دقیق علمی به بحث درباره گرایش تفسیری او پرداخته شده است. در این كتاب منظور از مبانی و اصول، در واقع پیش‌فرض‌هایی است كه یك مفسر تفسیرش را براساس آن پیش بـرده و مباحث تفسیری را مطرح می‌كند.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
24/11/17
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,005
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
سطح
12
 
  • #28
این كتاب در دو بخش «مبانی و اصول» و «روش‌شناسی» تفسیری ملاصدرا را بازمی‌كاود.
در بخش نخست مباحثی نظیر ظاهر و باطن، تفسیر و تاویل، شرایط فهم، وحی و الهام، زبان رمز و اشاره و متشابهات قرآن مطرح می‌شوند.
در بخش روش‌شناسی ملاصدرا كه در چند فصل مطرح شد، پس از بررسی معناشناسی روش و گرایش تفسیری، آثار تفسیری ملاصدرا معرفی شدند. منابع آموزه‌ها و روش‌های صدرالمتالهین در تفسیر و سپس شناسایی این روش‌ها به‌طور تخصصی مباحث دیگر بخش دوم را تشكیل می‌دهند.
همانطور كه گفته شد، حكمت متعالیه ملاصدرا حاصل گردهم آمدن و درآمیزی مهم‌ترین مكاتب و جریان‏های فكری اسلامی اعم از عرفان، حكمت، فلسفه و كلام است، هرچند باید توجه داشت كه ملاصدرا در اندیشه تفسیری خود نیز چهار سنت تفسیری عرفانی، شیعی، كلامی و فلسفی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
24/11/17
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,005
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
سطح
12
 
  • #29
ملاصدرا هیچ كشفی را نمی‌پذیرد، مگر اینكه با شرع، نقل یا عقل تایید شده باشد. كشف و شهودی كه از آن سخن می‌گوییم، امری ذوقی نیست، ‌بلكه مكاشفاتی عرفانی است كه در قالب استدلالات عقلی و نقلی تأیید شده‌اند.

تفاسیر وی هم از منظر تاریخ تفسیر قرآن و هم از چشم‏انداز فلسفه اسلامی اهمیت بسیاری دارند و از دیدگاه اعتقادی و كلامی شامل عمیق‌ترین مباحث مطرح در این حوزه محسوب می‏شوند. تا آنجا كه حتی می‏توان گفت به لحاظ روش‏شناسی، تفسیر ملاصدرا از جامع‌ترین تفاسیری است كه تاكنون در تفسیر برخی از آیات و سوره‏های قرآن نوشته شده است.
مجید فلاح‏پور، عضو هیات‌علمی دانشگاه امام حسین، در كتاب «مبانی، اصول و روش تفسیری ملاصدرا»، كوشیده است در دو بخش اصلی «مبانی و اصول تفسیر قرآن در نگاه ملاصدرا» و «روش تفسیر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil

miss_rahil

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
24/11/17
ارسالی‌ها
583
پسندها
7,005
امتیازها
23,673
مدال‌ها
14
سطح
12
 
  • #30
ابونصر فارابی محمدبن محمد، اصل از فاراب ماوراءالنهر دارد اما تحصیل را در بغداد پی گرفت . البته وی در حوزه های درسی دیگر نیز حضور یافت . وی یکی از فیلسوفان بزرگ مسلمان است که در دو نیمه قرن سوم و چهارم می زیست . (259 یا 260) - (339 ه . ق) .


فارابی را به سبب شروح معروفش بر آرای ارسطو «معلم ثانی » گفته اند . وی از همه علوم زمان عصر خود بهره لازم را داشت .

از آرایی که نام این فیلسوف و دانشمند بنام مسلمان را بر زبان انداخته، اندیشه اوست در باب اجتماعی سعادتمند و روحانی که به «مدینه فاضله فارابی اشتهار دارد وی افکار خود را در این باب در «رسالة فی مبادی آراء اهل المدینة الفاضله » ضبط کرده است .

نویسنده محترم، عباس بخشی، در نوشتار تاملی دارد در این حوزه .

مروری بر آنچه در مورد فلسفه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : miss_rahil
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا