متن با فونت FarhangBlack
در پاییز، نغمه‌های نوشتن در آسمان معلق‌اند. داستان‌هایی که با هر دم سردی از باد، جان می‌گیرند و دل‌ها را می‌نوازند.

آموزشی آموزش های لازم برای رمان نویسی

  • نویسنده موضوع roro nei30
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 15
  • بازدیدها 1,178
  • کاربران تگ شده هیچ

آموزشا خوبه؟

  • عالیییی

    رای 3 75.0%
  • هی بدک نیست

    رای 1 25.0%

  • مجموع رای دهندگان
    4
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

roro nei30

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
2,611
پسندها
44,199
امتیازها
69,173
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #1
سلام دوستان تو این تایپک میخوایم رمان نویسی رو کاملا یاد بدیم
و البته از کوچکترین چیزا شروع میکنیم.
توضیحی داشتید می تونید توی خصوصی بفرستید نا اینجا بذارم پیشاپیش ممنون از همراهیتون
 
امضا : roro nei30

roro nei30

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
2,611
پسندها
44,199
امتیازها
69,173
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #2
داستان نویسی علاوه بر تخیل و علاقه و حتی استعداد به وجود عناصری وابسته ست که باید از آنها آگاه باشید

پیرنگ:نام دیگرش خط داستانیست . کل وقایع و ساختار داستان ، کلیه کنشها و واکنشها و محرکها و پاسخ به آنها پیرنگ و تشکیل میده .

فراموش نکنید تمام این ها باید در محدوده ی عقل باشه . پیرنگ آغاز و میانه و پایان داره ، یعنی آغاز داستان و میانه و نهایت داستان باید با کنشها و واکنشهایی همراه باشه که در محدوده ی خرد باشه .

به طور مثال شما میخواهید داستانی مهیج بنویسید، الزاما نباید دائما در هیجان باشید ،میتونید داستانتون و به صورت کمانی بنویسید، یعنی با یک نقطه ی آرام شروع کنید کم کم هیجان رو به داستان تزریق کنید و به اوج برسونید و نهایتا با پایانی آرام و باورپذیر و عاقلانه داستان و تموم کنید...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : roro nei30

roro nei30

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
2,611
پسندها
44,199
امتیازها
69,173
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #3
مقدمه :مقدمه میتونه با یک حادثه و یا با معرفی یک یا چند شخصیت باشه، برای همین نباید گنگ باشه . خلق موقعیت اولیه ی داستان مقدمه رو تشکیل میده.
مثال میزنم
نم خورده از حسرتهای مدام و اشکهایی که گاه و بی گاه سر ریز شدنشونو فراموش میکردم کنار دیوار نشستم . از ترس بود یا هیجان نمیدونم، ولی با دیدن مردی که تو خونه دنبال همسرم میگشت قلبم میلرزه ؛ خسته ام ، انقدر که به همین مرد عبوس سیاه پوش التماس کنم حتی شده جنازه ی مردی رو که پانزده سال پیش با یک دنیا حسرت پا به خونه اش گذاشتم پیدا کنه و به این انتظار تلخی که چهار سال مثل پیله دور من چنبره زده بود پایان بده .
تو همین پاراگراف سه شخصیت معرفی شد و یک معما این سر نخ داستان و به خواننده میده .
 
امضا : roro nei30

roro nei30

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
2,611
پسندها
44,199
امتیازها
69,173
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #4
پیش آگاهی: تکنیکی که شما در مقدمه ی داستان به کار میبرید تا سر نخی از حوادث و شخصیتها به خواننده بدید پیش آگاهیست .
 
امضا : roro nei30

roro nei30

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
2,611
پسندها
44,199
امتیازها
69,173
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #5
کنش صعودی: بعد از مقدمه به طور حتم به یک کنش صعودی نیاز دارید . اتفاق و واقعه ای که داستان و در حالت تعلیق قرار میده تا شما داستانو به اوج برسونید .
 
امضا : roro nei30

roro nei30

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
2,611
پسندها
44,199
امتیازها
69,173
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #6
اوج: مهمترین بخش داستان که با نهایت کنشها و واکنشها روبرو میشیم و این هنر شماست که نقطه ی اوج داستان برای خواننده چقدر غافلگیر کننده باشه .
 
امضا : roro nei30

roro nei30

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
2,611
پسندها
44,199
امتیازها
69,173
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #7
کنش نزولی:
بعد از اوج تاثیرات آن کنش صعودی کم کم پیکره ی داستان و میبنده و عاقبت داستان و مشخص میکنه. به یاد داشته باشید کنش نزولی باید طوری باشه که تمام اتفاقاتی که در اوج رخ داده رو قابل درک تصویر کنه .
کشمکش و حوادث : یک عنصر ضروری و چالشی که قهرمان با آن روبرو میشه . کشمکشها انواع گوناگون دارن که از حوصله ی بحث خارجه ولی بدونید داستان بی کشمکش یک قصه ی خواب آوره.

یکی از عناصر بسیار مهم شخصیتها هستند. باید جایگاه تمام شخصیتها در داستان مشخص باشه و منطقی .

1. شخصیت راوی که خواننده داستان و از دیدگاه او دنبال میکنه در بعضی داستانها شخصیت راوی همان شخصیت قهرمان داستانه و گاهی نه.

2. قهرمان که محوریت داستان با اوست و از اونجایی که قهرمان داستان یک الگو برای خواننده ست پس باید باور...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : roro nei30

roro nei30

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
2,611
پسندها
44,199
امتیازها
69,173
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #8
به طور مثال در رمانهای فعلی میخونم که دختری مغرور با پسری آشنا میشه که دست بر قضا اونم مغروره تا اینجا اشکال نداره ولی خانم یا آقای نویسنده باید کنشها و واکنشهای یک فرد مغرورو بشناسه. اینکه هر چی یک مرد گفت خانم به خاطر اینکه پاسخگو باشه و به قول امروزی کم نیاره هر چی خواست، بگه غرور نیست. اینکه وقتی خانم مثلا از حدش گذشت آقای مغرور تو صورتش سیلی بزنه غرور نیست . غرور به جا با خویشتنداری و صبر کم کم در انسان رسوخ میکنه . پس هر تعریفی که میخواهید از کاراکتر داشته باشید در صورتی خوبه که با اعمال و گفتار این شخصیت با چنین خصوصیاتی آشنا باشید .
 
امضا : roro nei30

roro nei30

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
2,611
پسندها
44,199
امتیازها
69,173
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #9
درون مایه یا تم :یکی دیگر از عناصر داستان نویسیست. تم یعنی محوریت داستان شما و اینکه چه چیزی رو یاد خواننده میدید ؛اگر داستانتون نهایتا چیز با ارزشی به خواننده آموزش نده قطعی بدونید شاید سرگرم کننده باشه ولی بازخونی نمیشه مگر برای کسانی که فقط دنبال سرگرمی هستند نه زیبایی و هنر .
 
امضا : roro nei30

roro nei30

نویسنده انجمن
سطح
40
 
ارسالی‌ها
2,611
پسندها
44,199
امتیازها
69,173
مدال‌ها
33
  • نویسنده موضوع
  • #10
سبک: سبک نوع نوشتار شماست که هرگونه هست باشه ولی یک دست باشه .اگر کتابی مینویسید تا آخر به همون صورت ادامه بدید و اگر محاوره ای مینویسید همینطور ادامه بدید .پیشنهاد من سبک بینابینه یعنی نه کتابی و نه محاوره ای یک سبک روان و قابل درک و دلنشین
 
امضا : roro nei30
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

عقب
بالا