روانشناسی کودک

  • نویسنده موضوع Mahan@
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 53
  • بازدیدها 1,393
  • کاربران تگ شده هیچ

Mahan@

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
تاریخ ثبت‌نام
2/8/18
ارسالی‌ها
512
پسندها
10,311
امتیازها
28,173
مدال‌ها
16
سطح
19
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
شرایط فرزند در مدرسه
نشانه های خاموشی وجود دارد که در بین کودکان ناراضی از شرایط مدرسه به چشم می آید‎



بیش از سه ماه از شروع سال تحصیلی گذشته و بعضی والدین از شرایط فرزندشان در مدرسه بی خبر هستند. آن ها نمی دانند که فرزندشان از شرایط مدرسه، معلم هایش و ... راضی است یا شرایط روحی بدی را در آن جا تجربه می کند. روان شناس ها در مقاله ای به پنج نشانه خاموش اشاره کرده اند که در بین کودکان ناراضی از شرایط مدرسه به چشم می آید. هرچند ممکن است این نشانه ها دلایل دیگری داشته باشد اما نباید بی توجه از کنارشان گذشت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Mahan@

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
تاریخ ثبت‌نام
2/8/18
ارسالی‌ها
512
پسندها
10,311
امتیازها
28,173
مدال‌ها
16
سطح
19
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
آیا تنبیه بدنی کودکان موثر است؟

بسیاری از والدین ، گاهی مجبور به تنبیه فرزندان می شوند،آیا این کار موثر واقع می شود؟تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در سنین پایین تنبیه می شوند از سن پنج سال به بعد رفتاری تهاجمی از خود نشان می دهند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه لوپاریزین نوشت ، بنابر مطالعه ای که در دانشگاه تولان نیواورلئان صورت گرفته است کودکانی که در سه سالگی مورد تنبیه بدنی قرار می گیرند از سن پنج سالگی به بعد رفتار تهاجمی از خود نشان می دهند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Mahan@

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
تاریخ ثبت‌نام
2/8/18
ارسالی‌ها
512
پسندها
10,311
امتیازها
28,173
مدال‌ها
16
سطح
19
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
اهمیت توجه به بهداشت روانی کودکان

گاهی اوقات شناخت بهترین راه برای دوست داشتن و تربیت فرزندان دشوار است. گاهی متوجه رفتارهایی می شوید که شما را متحیر یا دلخور می کند و یا حتی می ترساند. برای آگاهی از نحوه عملکرد تربیتی و برخورد با کودکان باید اطلاعات مفیدی در زمینه بهداشت روان بدست آورد.



سلامت یا بهداشت روان عبارت از نحوه تفکر ، احساس و عملکرد ما به منظور رویارویی با موقعیت های زندگی است.



بهداشت روان در بردارنده نوع نگاه ما به خودمان ، زندگی مان و افرادی است که آنها را می شناسیم و به آنها علاقمندیم.همچنین به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Mahan@

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
تاریخ ثبت‌نام
2/8/18
ارسالی‌ها
512
پسندها
10,311
امتیازها
28,173
مدال‌ها
16
سطح
19
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود نشان دادند تماشای بیش از حد تلویزیون در نوزادان موجب تاخیر در توسعه شناختی و یادگیری زبان می شود.



به نقل از تایم ، در ۳۰ درصد از خانواده های غربی تلویزیون در تمام ساعاتی که اعضای خانواده در خانه حضور دارند روشن است. روشن بودن تلویزیون می تواند موجب تاخیر یادگیری زبان در نوزادان شود.




محققان دانشگاه واشنتگتن در تحقیقات خود برای ۳۲۹ نوزاد بین دو تا ۲۴ ماه آزمایش ضبط آواهای کلامی را که در طول روز از خود ساطع کرده و یا آنها را درک می کنند تجویز کردند.


نتایج این تحقیقات نشان داد برای هر ساعتی که تلویزیون در خانه روشن بود به طور متوسط نوزادان قادر نبودند ۷۷۰ لغت را از مجموع لغتهایی که والدین آنها می گفتند درک کنند که این کاهش برابر با حدود هفت درصد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Mahan@

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
تاریخ ثبت‌نام
2/8/18
ارسالی‌ها
512
پسندها
10,311
امتیازها
28,173
مدال‌ها
16
سطح
19
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
بازی عبارت است از هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی انجام شود و موجب کسب لذت و برآورده شدن نیازهای کودک گردد. کودکان، نقاط قوت و ضعف خود از جمله تمایل به فرمان دادن یا فرمان بردن، تهاجم یا تسلیم، اجتماعی بودن یا منزوی بودن و همچنین احساسات دوستانه یا خصمانه، افسردگی یا شادی، امیال و آرزوهای خود را از طریق بازی نشان می دهند. کودکان به بازیهای متفاوتی می پردازند که هر کدام از بازیها نشان دهنده یکی از احساسات آنها می باشد. کودکان برای بیان رفتارهای پرخاشگرانه خود به بازیهایی می پردازند که در آن بتوانند با حمله و تخریب پدیده های عادی و معنوی راهی برای بروز خشم خود پیدا کنند. همچنین برای بیان آرزوها و امیال خود به رویا و تخیل می پردازند و برای رسیدن به هرآنچه که آرزو...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Mahan@

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
تاریخ ثبت‌نام
2/8/18
ارسالی‌ها
512
پسندها
10,311
امتیازها
28,173
مدال‌ها
16
سطح
19
 
  • نویسنده موضوع
  • #6
94036
 

Mahan@

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
تاریخ ثبت‌نام
2/8/18
ارسالی‌ها
512
پسندها
10,311
امتیازها
28,173
مدال‌ها
16
سطح
19
 
  • نویسنده موضوع
  • #7
آموزش سخاوتمندی به کودک:

کودکان در سنین یک، یک و نیم و دو سالگی هنگام بازی با یکدیگر اشیا و اسباب بازی ها را بدون تشریفات و تعارفات از یکدیگر می قاپند. کودک برای حفاظت اسباب بازی خود مقاومت می کند و شاید بی رحمانه کودک همبازی خود را کتک بزند و یا از شدت استیصال ناچار به تسلیم گردد.

کودک

اگر فرزند شما در حدود دو سالگی دائم اشیا را از کودکان دیگر می قاپد به این دلیل نیست که در آینده به شخص زورگو و گردن کلفتی تبدیل خواهد شد زیرا کودک در این سن کوچک تر از آن است که برای دیگران حقوقی قائل شود. گاهی اجازه دهید فرزندتان اشیا را از دست کودکان دیگر بقاپد، اما اگر همیشه این کار را می کند می...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Mahan@

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
تاریخ ثبت‌نام
2/8/18
ارسالی‌ها
512
پسندها
10,311
امتیازها
28,173
مدال‌ها
16
سطح
19
 
  • نویسنده موضوع
  • #8
روانشناسان بالینی کودک و نوجوان انجام پژوهش‌های علمی و فراهم کردن خدمات روانشناختی برای نوزادان، کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آنان است.
پژوهش و فعالیت روانشناسی بالینی کودک بر درک و فهم، پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات روانشناختی، هیجانی، شناختی، رشدی، رفتاری و خانوادگی کودکان متمرکز است.


اهمیت ویژه‌ی حرفه‌ی روانشناسان بالینی کودک و نوجوان، درک و فهم دقیق نیازهای روانشناختی اساسی کودکان و نوجوانان و نیز درک این موضوع است که خانواده و دیگر بافت‌های اجتماعی بر سازگاری هیجانی-اجتماعی، رشد شناختی، سازگاری رفتاری و بهداشت روانی کودکان و نوجوانان چگونه تاثیر می‌گذارند. در روانشناسی بالینی کودک و نوجوان تاکید اصلی بر انجام پژوهش‌های تجربی قوی و رشد ارزیابی و درمان مبتنی بر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Mahan@

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
تاریخ ثبت‌نام
2/8/18
ارسالی‌ها
512
پسندها
10,311
امتیازها
28,173
مدال‌ها
16
سطح
19
 
  • نویسنده موضوع
  • #9
جدول. اختلالات مطرح در وبراست چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی كه معمولاً اولین بار در دوران طفولیت، كودكی یا نوجوانی تشخیص داده می‌شوند.
گروهنمونه‌های تشخیصی
عقب‌ماندگی ذهنیعقب‌ماندگی ذهنی خفیف، متوسط یا شدید
اختلالات یادگیریاختلال در روخوانی، اختلال در حساب
اختلالات مهارت‌های حركتیاختلال هماهنگی رشدی
اختلالات ارتباطیاختلال زبان بیانی، لكنت زبان
اختلالات رشدی نافذاختلالات اتیستیك، اختلال آسپرگر
كمبود توجه و اختلالات رفتار مخلاختلال كمبود توجه /. بیش‌فعالی، اختلال...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Mahan@

کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
تاریخ ثبت‌نام
2/8/18
ارسالی‌ها
512
پسندها
10,311
امتیازها
28,173
مدال‌ها
16
سطح
19
 
  • نویسنده موضوع
  • #10
سنجش در روانشناسی بالینی کودک

كودكان و نوجوانان برخلاف بزرگ‌سالان به‌ندرت خودشان جهت درمان شدن مراجعه می‌كنند. هم‌چنین در مورد آنان‌ همیشه باید از اطرافیانشان اطلاعات اخذ شود مثلاً از والدین، معلمان، مددكاران اجتماعی، روان‌شناسان مدرسه، پزشكان و غیره. اگرچه رضایت والدین ضروری است ولی اخذ موافقت كودك جهت اطلاعات گرفتن از دیگران نیز مهم است.

در سنجش كودکان و نوجوانان، بررسی ماهیت و شدت مشكل در همان بدو امر، بسیار مهم است. شكایت ممكن است اختصاصی باشد مثل حالت تهوع یا ترس از رفتن به مدرسه و یا كلی مثل افسردگی یا «بی‌علاقگی» نسبت به انجام تكالیف درسی. معاینه كننده باید بفهمد چرا فرد موردنظر كمك می‌خواهد، چه مدت است چنین مشكلی دارد و برای حل این مسئله چه اقدامات...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
عقب
بالا