متفرقه معـــاد

  • نویسنده موضوع ☆~its.mlika~☆
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 17
  • بازدیدها 233
  • کاربران تگ شده هیچ

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #11
علت اصلى انكار قيامت، نزد كسانى كه آن را باور نمى كنند، چيست؟
از آيات قرآن كريم روشن مى شود كه مهم ترين علت انكار منكران معاد دو چيز است: شبهه علمى و خواهــش نـفس عملى.

1. شبهه علمى:

برخى از منكران معاد به خاطر عدم آگاهى از جهان آفرينش و جهل به عظمت و قدرت پروردگار، تصور مى كنند كه تبديل شدن اجزاى پوسيده به انسان، كارى ناممكن و يا مشكل است و كسى توانايى اين كار را ندارد; آنان مى گويند: (أَءِذَا مِتْنَا وَ كُنَّا تُرَابًا وَ عِظَـمًا أَءِنَّا لَمَبْعُوثُون)[4]; آيا هنگامى كه ما مرديم و به خاك و استخوان مبدل شديم، بار ديگر برانگيخته خواهيم شد؟!; (مَن يُحْىِ الْعِظَـمَ وَ هِىَ رَمِيم)[5]; چه كسى اين استخوان ها را زنده مى كند در حالى كه پوسيده است؟!

قرآن كريم در جواب اين گونه افراد مى...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #12
لطفاً، به شبهه آكل و مأكول، با توجّه به قرآن و روايت، پاسخ دهيد؟
شبهه، «آكل و مأكول» به صورت هايى گوناگون بيان مى شود:

1. بدن انسان، در طول عمر، به سبب تغذيه و تحليل، مرتّب، در حال تغيير است و هر چند سال، همه بدن انسان، تغيير مى كند، لذا انسانى كه شصت يا هفتاد سال عمر دارد، داراى چندين بدن است. حال، اوّلا، كدام يك از اين بدن ها، در قيامت محشور مى شود؟

ثانياً، اگر بدن انسان، به طور كامل، يا برخى از آن، بدنِ انسانِ ديگرى شود و جزء بدنِ او گردد، در اين صورت، تكليف معاد انسانِ نخست (مأكول) چيست؟

2. اگر بدن انسانى، به طور كامل، از سوى ديگرى خورده شد، كيفيّت حشر اين دو، چگونه است؟

3. اگر انسانِ مأكول، فرد مؤمنى باشد و جزء بدن انسانى كافر شود، در اين صورت، نحوه عذاب و پاداش آنان، چگونه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #13
معناى اين آيه چيست؟ (لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِيقَـتِ يَوْم مَّعْلُوم).
آيه مذكور در سوره واقعه آيه 50 مى باشد. خداوند در آيات قبل اوصاف مجرمان و گنه كاران و اهل دوزخ را بيان فرموده; از جمله اين كه مى فرمايد: آنها قيامت را انكار مى كردند و مى گفتند: هنگامى كه ما مُرديم و خاك و استخوان شديم آيا برانگيخته خواهيم شد. (واقعه، 47)، يا نياكان نخستين ما ]برانگيخته خواهند شد[. (واقعه، 48)، قرآن به پيامبراسلام(صلى الله عليه وآله) دستور مى دهد كه در پاسخ آنها «بگو: ]نه فقط شما و پدرانتان[، بلكه تمام اولين و آخرين ]برانگيخته خواهند شد[» (واقعه، 49) و در نهايت مى فرمايد: (لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِيقَـتِ يَوْم مَّعْلُوم); همگى در موعد روز معيّن (روز قيامت) جمع مى شوند.[1]

[1]. ترجمه الميزان، ج 19، ص 215...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #14
اين كه خداوند متعال به حضرت ابراهيم فرمود: چهار پرنده را بگير، آيا در عدد چهار و در انتخاب آن چهار پرنده مخصوص حكمتى نهفته است يا نه؟
از آن جا كه كثرت و تعدّد مردگان، در سؤال ابراهيم دخالت داشته و در عدد چهار نيز كثرت نهفته است، خداوند در جواب ابراهيم امر كرده كه چهار پرنده بگيرد.[1] و اما اين كه چرا اين چهار پرنده مخصوص، «طاووس» ، «خروس» ، «كبوتر» و «كلاغ» انتخاب شده اند (برخى از روايات اينها را ذكر كرده اند)، علت اين است كه اين چهار پرنده از جهات گوناگون باهم اختلاف فراوان دارند و بعضى، آنها را مظهر روحيات و صفات مختلف انسان ها مى دانند. طاووس مظهر خودنمايى، زيبايى و تكبر، خروس مظهر تمايلات شديد جنسى، كبوتر مظهر لهو و لعب و بازيگرى و كلاغ مظهر آرزوهاى دور و دراز است.[2]

[1]. ترجمه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #15
چرا خداوند متعال در آيات سوره مباركه واقعه با طرح مسائل مربوط به عالم طبيعت ما را به اعتقاد به معاد دعوت مى كند؟
تفكر در جهان طبيعت و واقعيت هاى موجود در آن، كمك مى كند تا در آفرينش چيزهايى كه در اطراف ما هستند و پيوسته با آنها سر و كار داريم و برايمان عادى و پيش پا افتاده شده، بيشتر انديشه كنيم; انديشه در اين كه انسان ها پيوسته به دنيا مى آيند و از دنيا مى روند و مراتع و كشتزارها، پيوسته در بهار سبز و خرّم مى شوند و غذاى ما را تأمين مى كنند. ابرهاى باران زا با ظهورشان دائماً آب آشاميدنى ما را به زمين مى ريزند. مواد سوختى، مثل زغال و نفت و چوب با سوختن و شعلهور شدنشان به ما، نور و گرما مى دهند. خداوند متعال، با طرح اين سؤال ها و نظام حساب شده و متقن موجود در پديده هاى عادى جهان ما را به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #16
از آيه شريفه (بَلَى قَـدِرِينَ عَلَى أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَهُ)[1]; استفاده مى شود كه در روز قيامت، تمام انسان ها زنده مى شوند و سرانگشت هايشان ساخته مى شود كه از هم ديگر متمايزند; آيا از نظر عقلى امكان دارد كه اثر انگشت ميلياردها انسان در محل چند سانتيمترى با هم اختلاف داشته باشد؟
خداوند متعال در اين آيه شريف، نمى فرمايد كه در روز قيامت وقتى انسان ها را زنده مى كند، اين گونه است كه سرانگشت و خطوط آن در همه انسان ها با هم فرق كند و از هم ديگر متمايز باشند، بلكه مى فرمايد «تسويه بنان» مى كند; يعنى طورى آن را صورت گرى مى كند كه به همين صورتى كه الآن در سرانگشت هر فرد مشاهده مى شود، باشد.

پس احتمال اين كه در بين آن همه انسانى كه در قيامت زنده مى شوند، اثر بعضى از انگشت ها با هم يكى باشد، ـ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #17
مسئله زنده شدن مردگان، فكر مرا مشغول كرده است. كسى نيامده بگويد: ما در قبر يا جهنم رفتيم يا حسابى بود. لطفاً از راه قرآن دلم را اطمينان دهيد؟
اعتقاد به عالَم برزخ، قيامت، بهشت و جهنم و حساب عادلانه، بر مبناى حكم عقل است. معاد، ترسيم گر هدف خلقت، نتيجه قطعى عدل الهى، تجلى گاه وعده هاى خداوند، مظهر رحمت خدا و سير نهايى تكامل انسان است. اينها برخى از دلايل روشن، بر قطعى بودن معاد و زنده شدن دوباره بشر براى حسابِ پس از مرگ است. در غير اين صورت، عقل مى گويد: اصل خلقت جهان و انسان، لغو و عبث است. قرآن براى اطمينان خاطر همه انسان هايى كه مى خواهند در مورد قبر و قيامت و زنده شدن مجدد مردگان به يقين برسند، از دو راه بهره جسته است:

1. از طريق وعده هاى تخلف ناپذير الهى كه از سوى انبياء ابلاغ شده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

☆~its.mlika~☆

کاربر انجمن
کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
9/1/19
ارسالی‌ها
281
پسندها
1,355
امتیازها
10,133
مدال‌ها
2
سن
24
سطح
0
 
  • نویسنده موضوع
  • #18
ماهيت و حقيقت مرگ چيست؟ امرى عدمى است يا مخلوق؟
غالباً تصور مى شود مرگ امرى عدمى و به معناى فنا است، ولى اين برداشت هرگز با آن چه در قرآن مجيد آمده و دلايل عقلى به آن رهنمون مى شود موافق نيست.

مرگ، از نظر قرآن امرى وجودى است; يك انتقال و عبور از جهانى به جهان ديگر است و لذا در بسيارى از آيات قرآن، از «مرگ» تعبير به «توفى» شده كه به معناى بازگرفتن و دريافت روح به وسيله فرشتگان است. در بعضى آيات، مرگ، صريحاً مخلوق خدا شمرده شده است: (الَّذِى خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَيَوة)[1]; كسى كه مرگ و زندگى را خلق كرد.

در روايات اسلامى تعبيرهاى مختلفى درباره حقيقت مرگ آمده است: امام جواد(عليه السلام) مى فرمايد: هُوَ النَّومُ الَّذى يَأْتيكُمْ كُلَّ لَيْلَة اِلاّ اَنَّهُ طَويلٌ مُدَّتُهُ، لا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا