نقد نقد سریال ایستگاه یازده (Station Eleven) | برای طرفداران The Leftovers

  • نویسنده موضوع Dark night
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 14
  • بازدیدها 341
  • کاربران تگ شده هیچ

Dark night

مدیر بازنشسته سینما
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/9/21
ارسالی‌ها
2,451
پسندها
18,545
امتیازها
48,373
مدال‌ها
27
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
ایستگاه یازده یک سریال پسا-آخرالزمانیِ نامتعارف در ستایش بزرگ‌ترین سلاحِ بشر برای بقا است: توانایی خلق هنر. و تمام روش‌های مختلفی که برای تسکینِ دردهایمان به آن متوسل می‌شویم. همراه نقد زومجی باشید.
 
امضا : Dark night

Dark night

مدیر بازنشسته سینما
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/9/21
ارسالی‌ها
2,451
پسندها
18,545
امتیازها
48,373
مدال‌ها
27
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
ایستگاه یازده که به نخستین روزهای فروپاشی تمدن در پی شیوعِ یک آنفولانزای مُهلک و دنیای متروکه‌ی ناشی از مرگِ ۹۹ درصد از جمعیت دنیا می‌پردازد، احتمالا آخرین سریالی است که برای تماشای آن رغبت خواهید داشت؛ بالاخره اوایل سریال پُر از تصاویری است که ارتباطشان با دنیای واقعی گریزناپذیر است: بیمارستان‌های پُرازدحام، خریدارانِ شتاب‌زده در فروشگاه‌ها، مسافرانِ معطل در فرودگاه، شهروندانی که فاصله‌شان را با سرفه‌کنندگان حفظ می‌کنند، کسانی که نمی‌توانند عزیزانشان را در آخرین لحظاتِ زندگی‌شان همراهی کنند و البته مردمی که همه ماسک به‌صورت دارند. بنابراین ممکن است با خواندنِ خلاصه‌قصه‌ی این سریال به این نتیجه برسید پس از تحمل محدودیت‌های کلافه‌کننده، ازدست‌دادنِ عزیزان و انزوای قرنطینه‌ی خانگیِ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dark night

Dark night

مدیر بازنشسته سینما
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/9/21
ارسالی‌ها
2,451
پسندها
18,545
امتیازها
48,373
مدال‌ها
27
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
با وجود این، توصیفِ ایستگاه یازده به‌عنوانِ یک سریالِ پاندمی‌محور بزرگ‌ترین ظلمی است که می‌توان در حقش مُرتکب شد. با نگاهی به رزومه‌ی افرادِ پشت صحنه‌ی سریال می‌توان بلافاصله بخشی از اهدافِ جاه‌طلبانه‌ترِ آن را درک کرد: ایستگاه یازده براساس رُمانِ خانم اِمیلی سینت جان ماندل ساخته شده است (برنده‌ی جایزه‌ی آرتو سی. کلارک که حکم اُسکار کتاب‌های علمی‌تخیلی را دارد)، توسط پاترک سامرویل به تلویزیون برگردانده شده است (یکی از نویسندگانِ کارکشته‌ی باقی‌ماندگانِ دیمون لیندلوف) و هیروی مورای که کارگردانیِ آتلانتا و بَری را در کارنامه دارد، مسئولِ تعریف زبان بصری‌اش بوده است. دغدغه‌های تماتیکِ این سریال بلندپروازانه‌تر و بدوی‌تر از آن هستند که به پاندمی خلاصه شوند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dark night

Dark night

مدیر بازنشسته سینما
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/9/21
ارسالی‌ها
2,451
پسندها
18,545
امتیازها
48,373
مدال‌ها
27
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
بنابراین، تعجبی ندارد که ایستگاه یازده درباره‌ی گروه‌های بازمانده‌ای که در جنگ با فرقه‌های آدم‌خوار خون یکدیگر را می‌ریزند نیست یا وقتش را با پرداختن به سازوکارِ ویروس و معمایِ منشاء آن هدر نمی‌دهد، بلکه داستان پس از پرتاب کردن‌مان به ۲۰ سال بعد از شیوع، پیرامونِ یک گروه تئاترِ دوره‌گرد می‌چرخد که با شعارِ «بقا ناکافی است» در دنیای پسا-آخرالزمانی‌اش سفر می‌کنند و نمایش‌نامه‌های شکسپیر را برای بازماندگان روی صحنه می‌بَرند.

به این دلیل از واژه «پرتاب شدن» استفاده کردم، چون عنصرِ زمان در ایستگاه یازده حکم یک بازی تنیس را دارد که ما را بی‌وقفه مثل توپ بینِ دورانِ پیش از شیوع (روزهای منتهی به پاندمی و نخستین سال‌های پس از آن) و دوران پس از آن (۲۰ سال بعد از پاندمی در آغاز دنیای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dark night

Dark night

مدیر بازنشسته سینما
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/9/21
ارسالی‌ها
2,451
پسندها
18,545
امتیازها
48,373
مدال‌ها
27
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
پایانِ دنیا به‌طرز غیرمنتظره‌ای بزرگ‌ترین کابوسِ جیوان را به حقیقت بدل می‌کند: او که حتی عُرضه‌ی بیرون کشیدن گلیم خودش از آب را ندارد (یا حداقل خودش این‌طور فکر می‌کند)، ناگهان به خودش می‌آید و می‌بیند به سرپرستِ ناشایسته و در عین حال دائمیِ این دختربچه‌ی غریبه بدل شده است؛ آن هم در دنیایی که نه‌تنها تهدیدهای فیزیکی‌اش یک شبه به‌طرز فزاینده‌ای افزایش یافته‌اند، بلکه در زمانی‌که خودش وحشت کرده است باید احساساتش را کنترل کرده و از لحاظ عاطفی هم از کیرستن پشتیبانی کند. کیرستن در نخستین ماه‌های ملال‌آورِ قرنطینه‌ی خانگی‌شان مجذوبِ کامیک‌بوکی به اسم «ایستگاه یازده» می‌شود که نقش نجات غریق را برای او ایفا می‌کند.

عاقبت جیوان و کیرستن با ته کشیدنِ منابعِ غذایی‌شان مجبور می‌شوند پناهگاهشان در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dark night

Dark night

مدیر بازنشسته سینما
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/9/21
ارسالی‌ها
2,451
پسندها
18,545
امتیازها
48,373
مدال‌ها
27
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #6
دوتا از این مسافران کلارک و الیزابت، دوست سابق و همسرِ سابق آرتور (همان بازیگری که در جریانِ تئاترِ کیرستن سکته کرده بود) هستند. گرچه آن‌ها به دلایلی چشم دیدنِ یکدیگر را ندارند، اما بلافاصله‌ گذشته‌‌شان را کنار می‌گذارند و از کاریزمای مشترکشان به‌عنوانِ هنرپیشه برای متحد کردن مسافران و به‌دست گرفتنِ کنترلِ فرودگاه استفاده می‌کنند. سومینِ کاراکتر این خط داستانی تایلر، پسرِ تودار و کم‌حرفِ آرتور و الیزابت است که درست مثل کیرستن اکثرِ وقتش را در نخستین روزهای دلهره‌آورِ شیوع با بازخوانی متوالیِ نسخه‌ی خودش از کامیک‌بوکِ «ایستگاه یازده» سپری می‌کند.

کیرستن کامیک‌بوک می‌خواند سریال ایستگاه یازده


هردوی کیرستن...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dark night

Dark night

مدیر بازنشسته سینما
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/9/21
ارسالی‌ها
2,451
پسندها
18,545
امتیازها
48,373
مدال‌ها
27
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #7
اما خبر بد این است که کیرستن و تایلر درس‌های کاملا متفاوتی از رُمانِ گرافیکیِ یکسانشان می‌گیرند؛ تفسیرِ کیرستن استقامت ازطریقِ هنر است، اما تایلر پاکسازی کردن دنیا از بقایای دردناکِ دنیای گذشته را یاد می‌گیرد؛ کیرستن با پیوستن به یک گروه تئاترِ دوره‌گرد که همچون اعضای یک خانواده هستند، به احیاکننده‌ی سنت‌های دنیای پیش از شیوع بدل می‌شود و تایلر با بدل شدن به رهبرِ فرقه‌‌ای که اعضایش از کودکان سرباز تشکیل شده، خاکستر کردنِ هرچیزی که یادآورِ بشریتِ پیش از شیوع است را به مأموریتِ زندگی‌اش بدل می‌کند.

در این سریال هنر این قدرت را دارد تا آدم‌ها را به یکدیگر نزدیک کند، مُسببِ جدایی‌شان شود، خشمشان را برانگیزد یا تکه‌های متلاشی‌شده‌شان را مجددا به یکدیگر بچسباند
نیروی هنر در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dark night

Dark night

مدیر بازنشسته سینما
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/9/21
ارسالی‌ها
2,451
پسندها
18,545
امتیازها
48,373
مدال‌ها
27
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #8
دکتر اِلون، قهرمانِ داستان در جایی از آن می‌گوید: «آسیب رو به یاد میارم. و بعدش فرار کردن. و بعد شناور شدن در کهکشانِ غریبه‌ای برای مدتی بسیار طولانی. اما الان جام امنه». میراندا نیز این جمله را به زبان می‌آورد؛ و همین‌طور کیرستن. و همین‌طور تایلر. آسیب‌دیدگی در زندگی هرکدام از آن‌ها نقش یک نیروی جان‌بخش را ایفا می‌کند. آسیب‌دیدگیِ میراندا با انگیزه بخشیدن به او برای نگارشِ کتابی درباره‌ی تروما، ازخودگذشتگی و خودکاوی، به رویدادی بدل می‌شود که طنینِ آن در قالب دوتا از پنج نسخه‌ای که خودِ میراندا منتشرشان کرده است در دنیا پخش می‌شود و به‌ دست دو کودکِ درهم‌شکسته‌ای که به آن‌ها و درنهایت به یکدیگر نیاز دارند می‌رسد. میراندا به وسیله‌ی متحول کردنِ آسیب‌دیدگی‌اش به دفترچه راهنمایی برای کمک به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dark night

Dark night

مدیر بازنشسته سینما
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/9/21
ارسالی‌ها
2,451
پسندها
18,545
امتیازها
48,373
مدال‌ها
27
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #9
گرچه دنیای پسا-آخرالزمانی سریال قلاده‌ی زشت‌ترین خصوصیات معرفِ بشر را می‌گشاید، اما این به همان اندازه به معنای آزاد شدنِ تمام پتانسیلِ مسئولیت‌پذیری انسان و در نتیجه‌ی آن قابل‌دسترس شدنِ تمام ظرفیت مهربانی و بخشایندگی انسان هم است
بدین ترتیب، تایلر، الیزابت و کلارک در آن واحد جرات کافی برای خارج شدن از کالبد خودشان و شیرجه زدن به درونِ تمامیتِ احساساتشان (و احساساتِ هملت، گرترود و کلادیوس) را پیدا می‌کنند. آن‌ها به‌وسیله‌ی تسلیم کردنِ خودشان به نمایشنامه، خودشان را به یکدیگر بازمی‌گردانند. واژه‌های شکسپیر به وسیله‌ای برای نبش‌قبر کردنِ تمام ترس‌ها، خشم‌ها و دردهای سرکوب‌شده‌شان، به جرقه‌ای برای انفجارِ انبارِ بغض‌های تلنبارشده و حرف‌های قورت‌داده‌شد‌ه‌شان و به بلندگویی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dark night

Dark night

مدیر بازنشسته سینما
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/9/21
ارسالی‌ها
2,451
پسندها
18,545
امتیازها
48,373
مدال‌ها
27
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #10
ایستگاه یازده که از تقلیل یافتن به یک داستان پسا-آخرالزمانیِ مرسومِ کلیشه‌ای دیگر پرهیز می‌کند، از دنیای پسا-آخرالزمانی‌اش به‌عنوان یک‌جور دستگاهِ سنجشِ بزرگ استفاده می‌کند. به این صورت که پایان دنیا که فاقدِ حواس‌پرتی‌ها، تجملات و ناز و نعمت‌های روتینِ زندگی عادی است، این امکان را فراهم می‌کند تا ببینیم کدامیک از بقایای دنیای پیشین واقعا دوام می‌آورند؛ چه به خاطر قدرتِ استقامتِ ذاتی‌شان، چه به خاطر ارزشِ فرهنگی‌شان یا چه به خاطر وابستگی‌مان به آن‌ها برای افشای حقایقی که لازمه‌ی سلامتِ روانی و بقای فیزیکی‌مان هستند. اما همزمان می‌توانیم ببینیم که کدامیک از بقایای جامعه‌ی پیشین چگونه در غیبتِ سیستمی که از آن‌ها پاسداری می‌کرد، منسوخ شده‌اند. دنیای پسا-آخرالزمانی این سریال وسیله‌ی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Dark night
عقب
بالا