نقد نقد | Dunkirk

  • نویسنده موضوع eva~
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 78
  • کاربران تگ شده هیچ

eva~

مدیر ارشد
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
13,461
پسندها
29,376
امتیازها
96,874
مدال‌ها
70
سن
17
سطح
40
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #1
فیلم جدید و پر سر و صدای فیلمساز مطرح قرن ۲۱ یعنی «کریستوفر نولان» به تازگی اکران شده است. فیلمسازی که پیش از این با آثار معروف و در دید عموم درخشانی چون «شوالیه تاریکی» ، «تلقین» و «میان ستاره‌ای» به محبوبیت بالایی میان هواداران سینما رسیده است مخصوصاً از این نظر که نولان همواره با عنصر «زمان» در فیلمهایش نوآوری های روایتی قابل توجهی را به نمایش گذاشته است. با اینحال دو فیلم اخیر این کارگردان مطرح یعنی «دانکرک» و «تنت» آن محبوبیت فیلم‌های سابق وی را نزد هواداران و طرفداران سینما پیدا نکردند و حال با وجود نقدهای مثبت اولیه پیرامون فیلم جدید وی یعنی «اوپنهایمر» با محوریت بازیگری «کیلین مورفی»، طرفداران صبر می‌کنند تا خود کیفیت فیلم جدید کریستوفر نولان را با چشم‌های خود احساس...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر
امضا : eva~

eva~

مدیر ارشد
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
13,461
پسندها
29,376
امتیازها
96,874
مدال‌ها
70
سن
17
سطح
40
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #2
داستان فیلم «دانکرک» نیز همچون آثاری با مضمون مشابه‌ خود در گذشته، پیرامون این اتفاقِ بزرگِ تاریخ جنگ‌جهانی دوم -که برخی نیز از آن با عنوان ”معجزه‌ دانکرک“ یاد کرده‌اند- رخ می‌دهد؛ تخلیه‌ی چندصدهزار سرباز انگلیسی توسط قایق‌های تفریحی‌ و باری که از انگلستان اعزام شده‌اند، آن‌ هم زمانی که این سربازان در کنار نیروهای فرانسوی در ساحلِ شهر دانکرک اسیر شده‌ بودند و همزمان نیز شعاعِ محاصره‌ی نیروهای آلمانی هر لحظه برایشان تنگ‌تر می‌شد.

حال همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، نولان با دستکاری در ساختار زمانیِ فیلم و تقسیم‌کردن آن به سه بخشِ مجزای مکانی/روایی آن‌ هم با بازه‌های زمانیِ مختص به خودشان (در ساحل یک هفته، در دریا یک روز و در آسمان یک ساعت) و ایجاد یک تدوینِ موازی، اینگونه درصدد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : eva~

eva~

مدیر ارشد
مدیر ارشد
تاریخ ثبت‌نام
26/1/22
ارسالی‌ها
13,461
پسندها
29,376
امتیازها
96,874
مدال‌ها
70
سن
17
سطح
40
 
  • نویسنده موضوع
  • مدیرکل
  • #3
این امر را ما از همان اولین قاب اثر و چند سکانس ابتدایی مشاهده می‌کنیم که با کمترین دیالوگ و با اتکا بر ماجرا (تصویر) پیش می‌رود. حال هرچند که این نوع زاویه به طور بالقوه با ذاتِ مدیوم سینما گره خورده است اما هرچه که جلوتر می‌رویم، نبودِ کاراکتریِ کنش‌گر به عنوان یک پرسوناژ (شخصیت) یا حتی تیپ برای راه‌اندازیِ درام در فیلم سریعاً در ذوق می‌زند و اشتباه و ضعف اساسی نولان نیز در همین جمعی‌دیدن و حذفِ شخصیت -و فردیت- در داستان به چشم می‌آید.

فی‌المثل کاراکتر «تامی» را می‌بینیم که بیشترین مرکزیتِ قصه در خط رواییِ ساحل حول او شکل گرفته است، اما همچون سایر سربازانِ گمنام در قاب و سیاهه لشکرِ درونِ فیلم غالباً غریزی پیش‌رفته و واکنش نشان می‌دهد، بدون برقراری یک نسبت متعینِ انسانی با...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : eva~
عقب
بالا